کد خبر: ۱۰۸۸۱۲
تاریخ انتشار: ۱۲:۰۷ - ۳۱ فروردين ۱۳۹۶

واگذاری اماکن ورزشی شیراز به مردم به «اجاره» تبدیل شد

مصوبه واگذاری اماکن ورزشی به مردم در محلات با تعدد نظرات موافق و مخالف و بنابر رای شکننده اعضای شورا، در نهایت به اجاره تقلیل یافت که از این منظر مشخص نیست آیا اهداف اولیه این مصوبه در شکل اخیر تامین می‌شود یا خیر.
به گزارش شیرازه بیژن زارعی در مورد این مصوبه گفت: باید در مصوبه به‌دقت عنوان می‌شد که در هر منطقه شهرداری برای واگذاری اماکن ورزشی از کدام یک از سه روش شامل واگذاری، اجاره و مدیریت خود شهرداری، استفاده شود تا در این بحث سلیقه و اعمال‌نفوذ رخ ندهد ضمن این‌که باید در مصوبه موارد احتمال بروز اختلاف بین نماینده سازمان یا معاونت فرهنگی، یاوران شورا و هیئت‌امنای اداره‌کننده اماکن ورزشی واگذارشده سنجیده شود.

وی تصریح کرد: مناسب است ابتدا دو سالن یا زمین چمن یک سال به‌صورت پایلوت واگذار شود و در صورت موفقیت این کار به سایر اماکن ورزشی تسری یابد.

رضا محمدیان در این زمینه گفت: اجاره با رعایت آیین نامه معاملات شهرداری باید به افراد ذیصلاح باشد یا از طریق ضوابط مجزا به هیئت امنای متشکل از نماینده انجمن‌های محلی صورت پذیرد در ین این که مدیریت سالن بر عهده نماینده شهرداری خواهد بود و شورای عالی ورزشی که ترکیبی از معاونت‌های شهرداری و مدیریت حقوقی شهرداری است از بین متقاضیان، افراد ذیصلاح و دارای تجربه را انتخاب می‌کند و این هیئت امنا تا سقف سه سال با رعایت تعرفه مصوب و ارائه گزارش مالی به شهرداری این سالن‌ها را اداره خواهد کرد.

این عضو شورا افزود: آیین‌نامه را معاونت حقوقی شهرداری تدوین خواهد کرد و هر هیئت‌امنای مسئول اماکن ورزشی حداکثر سه سال می‌تواند مدیریت را بر عهده داشته باشد تا چرخش نیرو اتفاق بیفتد.

رئیس کمیسیون عمران شورای اسلامی شهر شیراز تصریح کرد: این موضوع دو سال در جلسات مختلف بین شورا و شهرداری رفته و بازگشته و در نهایت با حضور معاونت حقوقی شهرداری بازنگری و در کمیسیون تصویب‌شده است.

به گفته وی، شورای عالی ورزشی که متشکل از نمایندگان شورا و شهرداری است و به یکی از دو روش اقدام به برون‌سپاری اماکن ورزشی می‌کند که یا هیئت‌امنایی است یا اجاره و اگر بنا باشد خود مدیریت کار را داشته باشد شهرداری باید از طریق گماردن نیروهای موجود خود به مدیریت اماکن ورزشی بپردازد.

محمدیان یادآور شد: در بحث وظایف و مسئولیت‌های شورای عالی ورزشی تعیین شهریه پایه بر اساس پیشنهاد سازمان فرهنگی  اجتماعی پیش‌بینی‌شده و  شورای محلی باید با گماردن مدیر و تیم اجرایی مجرب طی تفاهم‌نامه سالن را تحویل گرفته و بر اساس ضوابط الحاقی مصوب شورای عالی از طرف شهرداری شرح وظایف مندرج در تفاهم‌نامه و اصول آیین‌نامه را اجرایی سازد.

وی ادامه داد: در شرایط فعلی اداره اماکن ورزشی شهرداری، در سالن‌های ورزشی مانند سرداران یا قصردشت شهریه را مدیر سالن دریافت می‌کند و به‌حساب شهرداری مرکزی واریز می‌کند و از آن‌سو مجموعه فرهنگی و اجتماعی به عنوان متولی این اماکن، هرروز باید به دنبال اعتبار باشد تا بتواند سالن‌ها را نگهداری و تعمیر و بازسازی کند.

وی ابراز داشت: در حال حاضر برخی زمین چمن‌ها دارای مشکلات هستند و در بحث نگهداری به حال خود رهاشده‌اند و مناسب است با تفکیک کار ستادی و اجرایی از طریق سه روش پیش‌بینی‌شده در آیین‌نامه، این اماکن به مردم و محلات واگذار شوند که مشابه این کار در مورد فرهنگسراهای برخی شهرها از جمله تهران انجام‌شده است.

محمدیان افزود: در بحث واگذاری به‌صورت پایلوت و تدریجی ما بحثی نداریم و در صورت تصویب کلیات می‌توان آن را اجرایی کرد.

سالن حجاب تبدیل به پلاسکوی شیراز شده است

سید کمال پاک فطرت در این مورد ابراز داشت: کسی مخالف واگذاری نیست اما این کار باید با واگذاری چند زمین چمن به‌صورت پایلوت و بررسی نتایج انجام شود.

وی افزود: اماکن ورزشی در حال حاضر رها نشده و اگر در جایی فنسی پاره شده و در تعمیرات مشکلی هست به سبب عدم واگذاری اماکن از طرف شهرداران مناطق به معاونت فرهنگی و اجتماعی بوده است.

پاک فطرت متذکر شد: مشابه این کار را ورزش و جوانان انجام داده و برخی اماکن را واگذار کرده که در اختیار افراد یا هیئت‌ها قرارگرفته و مشکلات بسیاری در بحث نگهداری دارند و ورزشگاه حجاب که محل ورزش بانوان بسیاری است به یک پلاسکوی دوم بدل شده است.

وی بیان کرد: اگر در این کار دقت نشود عده‌ای می‌آیند و سالن را می‌گیرند و سود می‌برند و بعد آن را رها می‌کنند و می‌روند و واگذار کردن این سالن‌ها که با اموال مردم ساخته‌شده موجب خسارت خواهد بود.

به گفته وی، همین اکنون در سالن‌ها یک مدیر و یک نگهبان وجود دارد و تاکنون به بهترین نحو آنها را اداره کرده‌اند و تنها مشکل در بحث زمین‌های چمن است که آن را تحویل معاونت فرهنگی شهرداری نداده‌اند.

نایب‌رئیس شورای شهر نیز در همین زمینه گفت: باید سالن‌های درآمدزا و غیر درآمدزا تفکیک شود و سالن‌های درآمدزا از طریق مزایده واگذار و نحوه استفاده جوانان محلات از این اماکن مشخص شود.

علی راستگو دیگر عضو شورا عنوان کرد: همین اکنون‌که سالن‌های ورزشی در دست شهرداری است مردم ناراضی هستند و اگر به بخش خصوصی واگذار شود مشکلات بیشتری رخ خواهد داد که از منظر حقوقی و حق کسب‌وکار و تعهد نگهداری دچار مسائل قضایی خواهیم شد.

شهردار شیراز نیز در این مورد تأکید کرد باید برای واگذاری سالن‌های ورزشی اهل فن را فراخوان کرد.

علیرضا پاک فطرت اظهار داشت: در شهر شیراز10 تا 12 سالن و 40 زمین چمن در اختیار شهرداری است و ما پرسنل لازم را در اختیار نداریم و نمی‌رسند در ساعات مناسب آنها بازگشایی و اقدامات لازم را در تعمیر و نگهداری انجام دهند.

وی افزود: مناسب است یک نفر اهل فن پاسخگو بیاید و سالن را بگیرد و اگر بنا باشد هیئت‌امنا یا یاوران شورا سالن را بگیرند دچار مشکل خواهیم شد و هدف ما که بازگشایی از شش صبح برای ورزش صبحگاهی تا فعالیت انتهای روز است محقق نمی‌شود.

محمد تقی تذروی رئیس کمیسیون تلفیق عنوان کرد: اگر بنا باشد از طریق مزایده سالن‌های ورزشی به بخش خصوصی واگذار شود نقض غرض است و بالاترین قیمت پیشنهادی برنده می‌شود و همان مبلغ را از جوانان محلات می‌گیرد.

 در نهایت عنوان شد که بنابر قانون واگذاری به هیئت امنا دارای منع قانونی است اما اجاره تنها از طریق مزایده قابل انجام خواهد بود و پس از دوبار تکرار رای‌گیری مصوبه با رای شکننده به تصویب رسید و مقرر شد اصلاحات آن در جلسات بعد شورا مصوب شود.


منبع: فارس
نظرات بینندگان