کد خبر: ۱۰۸۸۸۷
تاریخ انتشار: ۲۲:۳۱ - ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۶
سرپرست حفاظت محیط زیست استان فارس در پاسخ به شیرازه:

صدور مجوز اکتشافات معدنی در «بهرام گور» همچنان در دست بررسی است/ سه هزار کیسه پارچه‌ای به شهروندان شیرازی اهدا شد

درحالی سازمان محیط زیست همچنان از صدور مجوز اکتشافات معدنی در استان فارس سرباز می‌زند که وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز از رئیس‌جمهور خواستار رفع موانع تولید سنگ آهن در فارس شده است.

به گزارش شیرازه، امروز دوم اردیبهشت ماه به مناسبت روز جهانی زمین پاک با حضور سرپرست اداره کل حفاظت از محیط زیست استان فارس کیسه‌های پارچه‌ای میان مردم به صورت نمادین در چهارراه سینما سعدی شیراز توزیع شد.

سرپرست حفاظت محیط زیست استان فارس در این اقدام نمادین در جمع خبرنگاران اظهار کرد: روز جهانی زمین پاک هر ساله در 22 آوریل مصادف با دوم اردیبهشت در تمام دنیا گرامی داشته می‌شود که در این راستا با همکاری تشکل‌ها و نیروهای مردم‌نهاد به صورت نمادین امروز سه هزار کیسه پارچه‌ای قابل شستشو در نقاط مختلف شیراز برای ترویج فرهنگ استفاده نکردن از کیسه‌های پلاستیکی و حفظ محیط زیست توزیع و آموزش چهره به چهره در این خصوص انجام شد.

نبی الله مرادی با بیان اینکه خیلی از مشکلاتی که اکنون به آن دچار هستیم نتیجه نامهربانی‌هایی است که به طبیعت روا داشته‌ایم، اظهار کرد: عدم رعایت الگوهای ساده زیست محیطی مثل رعایت اصول صحیح جمع آوری زباله و دفع آن و یا عدم جلوگیری از پراکنده شدن زباله ها در شهر و طبیعت، مشکلات عدیده ای را برای سلامت افراد جامعه فراهم می آورد و باعث ایجاد انواع بیماریها در افراد، تحمیل هزینه های درمانی بر اقتصاد خانواده می گردد.

سرپرست حفاظت محیط زیست استان فارس مشارکت مردم را کلید اصلی موفقیت در حفظ محیط زیست عنوان و اظهار امیدواری کرد که آحاد جامعه نقش خود را برای حفظ محیط زیست به درستی ایفاء کنند.
مرادی در پاسخ به این سوال که آیا برنامه‌ای برای توزیع کیسه‌های پارچه‌ای در سطح فروشگاه‌های شهر در طول سال دارید، گفت: انجام چنین اقدامی اعتبارات زیادی می‌خواهد درحالی که برای بحث آموزش در محیط زیست بودجه‌ و اعتباری در نظر گرفته نشده است.

وی با بیان اینکه در کشور آلمان بیش از 90 درصد مردم در مبدأ تفکیک زباله را انجام می‌دهند، تاکید کرد: مشارکت خانواده ها در حفظ بهداشت عمومی جامعه، همکاری در تفکیک و جداسازی زباله از مبدأ، جلوگیری از تولید حجم زیاد زباله و آموزش کودکان نقش موثری در پاکیزه نگهداشتن محیط شهری و طبیعت دارد.

سرپرست حفاظت محیط زیست استان فارس در پاسخ به سوال خبرنگار شیرازه مبنی بر اینکه مجوز اکتشافات معدنی در منطقه بهرام گور چه زمانی صادر می‌شود، تصریح کرد: زمان زیادی است که بحث معادن منطقه بهرام گور در محافل مختلف وجود دارد و آخرین بررسی‌ها و درخواست‌ها به سازمان محیط زیست ارسال شده است که اگر مجوزات زیست‌محیطی صادر شود اکتشاف معدن انجام می‌شود.

مرادی با بیان اینکه توافقات و صحبت‌هایی شده اما به طور قطعی نیست و تا این لحظه اقدام درخصوص اکتشافات معدنی ممنوع است، گفت: صدور مجوز اکتشافات معدنی کار پیچیده‌ای است که با حساسیت خاصی دنبال می‌شود و فکر نمی‌کنم تا یک ماه آینده به سرانجام برسد.

شیرازه در گزارشات مختلفی به این مساله پرداخته است و ظاهرا به این دلیل که سازمان محیط زیست، منطقه بهرام گور را محل زندگی چند راس گورخر می داند و انتقال آنها به نقاط امن دیگر استان را نیز جزء وظایف خود نمی داند! از توسعه اکتشافات معدنی در بخش‌های مهمی از استان فارس جلوگیری می‌کند.

به گزارش شیرازه، نعمت زاده که روز پنجشنبه، 31 فروردین ماه در مراسم افتتاح پروژه‌های عمرانی در بیمارستان ابوعلی سینا شیراز نیز گفته بود: تقاضای سرمایه‌گذاران بخش خصوصی این است که موانعی که در جهت تولید سنگ آهن در منطقه بهرام گور وجود دارد برطرف شود و ما در این راستا با خانم ابتکار، رئیس سازمان محیط زیست در حال رایزنی هستیم که اجازه اکتشاف سنگ آهن در منطقه بهرام گور را بدهد.

شیرازه امیدوار است استان پهناور فارس با پتانسیل‌های عظیم معدنی و رتبه بالای بیکاری بیش از این در آتش اختلافات بخشی از دولت با بخش های دیگری از آن نسوزد.

انتهای پیام/

نظرات بینندگان