کد خبر: ۱۰۸۹۰۱
تاریخ انتشار: ۰۹:۱۷ - ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۶

«دره‌باد»؛ روستایی که مردمانش بابت آب‌گل‌آلود پول می‌دهند

مردم روستای دره‌باد شهرستان مرودشت برای چهارمین سال اغلب هر بار که شیرآب را باز می‌کنند با آبی گِل‌آلود و کِدر روبه‌رو می‌شوند.
«دره‌باد»؛ روستایی که مردمانش بابت آب‌گل‌آلود پول می‌دهندبه گزارش شیرازه، این روزها کمبود آب یکی از اصلی‌ترین مشکلات روستاهای استان فارس به ویژه روستاهای بخش درودزن شهرستان مرودشت است، اهالی این بخش بارها در دیدار با فرماندار و نماینده شهرستان از کمبود آب و پایین بودن کیفیت آب شکایت کرده و خواستار رفع این مشکل شدند.

در میان همه روستاهای این بخش مشکل آب روستای دره‌باد به گونه‌ای دیگر است. مردم این روستا هر بار که شیرآب را باز می‌کنند با  آبی گِل‌آلود و کِدر روبه‌رو می‌شوند که برای آشامیدن آن باید ساعتی منتظر بمانند تا گِل موجود در آب ته‌نشین شود. به گفته ابوذر کهن، دهیار این روستا این مشکل وارد چهارمین سال شده است.

وی از مشکلات اقتصادی مردم این روستا سخن می‌گوید که مانع از خرید دستگاه آب تصفیه‌کن برای همه اهالی می‌شود. به گفته دهیار روستای دره‌باد این روستا 424 خانوار و 1750 نفر جمعیت دارد که برای تامین آب شرب سالم و بهداشتی با مشکل روبه‌رو هستند.

«این مشکل که در آستانه ورود به سال چهارم است سبب شده که مردم روستا برای تامین آب آشامیدنی متوسل به خرید آب معدنی شوند یا آب مورد نیاز خود را از تلمبه‌هایی که در زمین‌های کشاورزی قرار دارد، تامین کنند» این را کهن در پاسخ به این سوال که آب شرب مردم از کجا تامین می‌شود، می‌دهد.

نکته‌ای که دهیار روستای دره‌باد در صحبت‌هایش به آن اشاره می‌کند این است که با وجود غیرقابل استفاده بودن آب، هر ماه قبض آب برای اهالی صادر شده و باید مبلغی برای آب گِل‌آلود پرداخت کنند.
ابوذر غفاری رئیس اداره کنترل کیفی آبفار استان فارس می‌گوید: 3 عامل خشکسالی، افت سطح آب‌های زیرزمینی در شهرستان مرودشت و برداشت بی‌رویه از چاه‌ها علت این مشکل است که برداشت بی‌رویه از چاه‌ها علت اصلی به حساب می‌آید.

غفاری از اقدامات کوتاه‌مدت و بلندمدت برای حل این مشکل سخن می‌گوید که از جمله آنها تغییر در پمپ چاه آب شرب روستا است.

وی می‌گوید: با تغییر در پمپ چاه فشار خروج آب کاهش پیدا می‌کند و زمانی که آب به آرامی از چاه خارج شود کدورت کمتر است.

به گفته وی زمانی که فشار برای خروج آب افزایش پیدا کند نشست زمین و ریزش خاک در آب چاه بیشتر می‌شود.

به گفته رئیس اداره کنترل کیفی آبفار استان فارس نصب سیستم زلال‌ساز یا حذف کدورت آب راه حل دیگری است که برای حل مشکل روستای دره‌باد در نظر گرفته و مناقصه اجرای این طرح برگزار شده است. براساس گفته‌های غفاری هفته آینده نتیجه مناقصه اعلام و اجرای طرح آغاز می‌شود.

وی با این پیش‌بینی که کل فرایند نصب و راه‌اندازی این سیستم 2 ماه طول بکشد، می‌گوید: با نصب سیستم زلال‌ساز مردم روستا می‌توانند آب زلال و بهداشتی براساس استاندارد داشته باشند.

غفاری گِل‌آلود بودن آب را در تابستان امسال برای شهرستان‌هایی مانند مرودشت و اقلید که با وجود بارش کم، برداشت زیادی در بخش کشاورزی دارند، پیش‌بینی می‌کند.

کدورت و گِل‌آلود بودن آب سبب بیماری‌هایی نظیر اسهال، حصبه و مشکلات گوارشی می‌شود که به دلیل منع مسئول شبکه بهداشت این روستا از مصاحبه توسط مسئولان بهداشت شهرستان مرودشت اطلاع از وضعیت بهداشتی مردم این روستا امکانپذیر نشد.
منبع: تسنیم
نظرات بینندگان