کد خبر: ۱۰۸۹۰۶
تاریخ انتشار: ۰۹:۵۶ - ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۶

واردات ۶۰۰۰ واگنِ «از دم قسط» به ایران!

سعید رسولی عضو هیات مدیره شرکت راه آهن گفت: واگن‌های مورد توافق برای فروش به ایران ازدم قسطی بوده و با نرخ بسیار پایین عرضه شده است.
واردات ۶۰۰۰ واگنِ به گزارش شیرازه، اواسط بهمن ماه سال 94 "کومرسانت، رسانه‌ای روسی از تحویل 5000 واگن باری تولید شرکت "اورال واگن زاوود" به ایران خبر داد و افزود که بانک دولتی توسعه روسیه (ونش اکونوم بانک) یک وام 11.2 میلیارد روبلی (140 میلیون دلاری) به این منظور در اختیار شرکت اورال واگن زاوود قرار می‌دهد که این واگن ها در بخش فنی سیستم ریلی ایران به کار گرفته می‌شود و انتظار می رود تحویل واگن های مذکور قبل از پایان سال 2016 میلادی آغاز شود.

هر چند که اندکی بعد، بابک احمدی، معاون امور ناوگان راه‌آهن هرگونه واردات واگن روسی را شایعه دانست که راه‌آهن آن را تکذیب می‌کند.

با این همه،"سعید رسولی" تاکید کرد که این اقدام دولت روسیه با هدف ایجاد رونق در زمینه تولید واگن در آن کشور بوده و افزود که دولت روسیه برای فروش قسطی محصولات تولیدی آن کشور، برای مشتریان خارجی منابع مالی خوبی در نظر می‌گیرد.

وی در تشریح جزییات قرارداد خرید واگن ایران از روسیه خبر داد که خرید این قطارها با مشارکت تولید کنندگان داخلی بوده بنابراین، قطارهای وارداتی در داخل مونتاژ خواهند شد که به مرور انتقال تکنولوژی هم صورت می پذیرد.

عضو هیات مدیره شرکت راه آهن، با بیان اینکه در قرارداد بین ایران و روسیه، ظاهرا" شش هزار واگن وارد کشور می‌شود، اظهارکرد که 1100 واگن آن در داخل مونتاز شده و مابقی هم در سال های آینده و با مشارکت داخلی ها ساخته می شود.

وی، پیرامون مخالفت اولیه وزارت صنعت،معدن و تجارت با واردات واگن به کشور هم گفت که وزارت صنعت در اوایل با واردات واگن به شدت برخورد داشت اما در سفری که مدیران وزارت صنعت با کارشناسان راه آهن به روسیه داشتند و پس از انجام مذاکره با تولیدکنندگان روسی، آنها هم به توافق رسیدند.

رسولی با بیان اینکه  اصلی ترین موضوع (مشکل) درتولید ناوگان ریلی داخل کشور، تامین نابع مالی آن است افزود: در داخل  کشور خط اعتباری تامین منابع مالی برای افزایش تولید وجود ندارد.

این عضو هیات مدیره شرکت راه آهن خواستار آن شد که دولت ازتولید داخلی حمایت بیشتری  کند و تصریح کرد که در داخل کشور تولید کنندگان برای تامین منابع مالی به هردری می زنند اما امکانی برای تامین منابع مالی  وجود ندارد، حال آنکه در خارج از کشور با توجه به نوع تسهیلات مالی، این امر سبب شده که بخش خصوصی ریلی کشور  ناوگان خود را از روسیه خریداری کند.

رسولی، بیان داشت که در طول برنامه ششم توسعه اقتصادی، دستکم 28 هزار واگن  مورد نیاز شبکه ریلی کشور خواهد بود، خبر داد که در سال گذشته 350 واگن با عمر بالای 45 سال ازشبکه حمل ونقل ریلی  خارج شد  که نتیجه آن کاهش ظرفیت جابجایی مسافر خواهد بود.

به گفته وی باوجود این افت تعداد واگن ها و با هزاران مشکل، تلاش شد تا در نوروز سال 96 سهم جابجایی مسافر کاهش نیابد. عضو هیات مدیره شرکت راه آهن، اذعان داشت که در حال حاضر، منابع مالی  موجود تکافوی تولید ناوگان را نمی دهد.

منبع: نسیم آنلاین
نظرات بینندگان