کد خبر: ۱۰۸۹۱۴
تاریخ انتشار: ۱۰:۴۹ - ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۶
در اولین نشست خبری فرماندار کازرون با موضوع انتخابات مطرح شد؛

100 درصد روستاها دارای شورا و دهیاری خواهند شد / 19 نفر رد صلاحیت شدند / یک هزار و 482 نفر داوطلب کاندیداتوری انتخابات شورای شهر و روستا شدند

فرماندار کازرون گفت: در مجموع کل داوطلبین شهر و روستا 1482 نفر هستند که از این تعداد 176 نفر از داوطلبین متقاضی کاندیداتوری شورای شهرهای 6 گانه شهرستان و تعداد 1306 نفر دیگر نیز متقاضی کاندیداتوری شوراهای روستاها و تیره های عشایری هستند.

به گزارش شیرازه،  اولین نشست خبری فرماندار کازرون در رابطه با پنجمین انتخابات شورای شهر و روستا و دوازدهمین انتخابات ریاست جمهوری در محل فرمانداری کازرون برگزار شد.

سید کمال علوی فرماندار کازرون با تسلیت شهادت امام موسی کاظم علیه السلام و گرامیداشت  روز پاسدار  در این نشست خبری اظهار داشت : بزودی و در انتخابات پیش رو سرنوشت مسئولیت اجرایی کشور برای چهار سال آینده رقم خواهد خورد.

وی گفت : خبرنگار چشم بینای مردم است که باید در این عرصه بزرگ ملی به یاری مردم بیاید و با روشنگری صادقانه و غیر جانبدارانه در این فضا خدمت کند.

فرماندار کازرون گفت: به لطف خدا و با همکاری صورت گرفته در سطح شهرستان ، امروز هیئت های اجرایی و نظارت بر انتخابات ها در شهر کازرون شکل گرفته اند و خوشبختانه اولین مرحله بررسی صلاحیت ها انجام شد و نتایج نیز از صبح امروز در اختیار داوطلبین قرار گرفت.

علوی بیان کرد: در مجموعه شهرهای شش گانه شهرستان کازرون پس از انصراف یکی از دواطبین مجموعا تعداد 176 نفر داوطلب کاندیداتوری شورای شهر شدند که از این آمار 87 نفر در شهر کازرون ، 32 نفر شهر قائمیه ، 20 نفر شهر بالاده ،11 نفر شهر نودان، 10 نفر شهر کنارتخته، 20 نفر شهر بالاده ، 16 نفر شهر خشت به عنوان متقاضی  داوطلب کاندیداتوری پنمجمین مرحله انتخابات شورای شهر ثبت نام کردند.

وی گفت : بلافاصله پس از آغاز ثبت ام ها ، مراحل قانونی از جمله استعلام چهارگانه از نهادهای مشخص شده در قانون صورت گرفت.

فرماندار کازرون گفت: براساس جمعیت شهرهای 6 گانه شهرستان، در شهر کازرون شورای 7 نفره و در سایر شهرها، شوراهای 5 نفره تشکیل خواهد شد.

فرماندار کازرون در این خصوص گفت: براساس قانون در روستاهایی که جمعیت آنها بالای 1500 نفر باشد ، شوراها با 5 عضو تشکیل خواهند شد و روستاهایی با کمتر از این جمعیت دارای شورای روستایی سه نفره خواهند بود.

وی با اشاره با آمار مربوط به بخش بالاده گفت: این بخش با 73 روستا که دو روستای آن بالای 1500 نفر جمعیت دارد، 457 نفر به عنوان متقاضی کاندیداتوری شورا برای 71 روستای زیر 1500 نفر و 10 تیره عشایری شده اند.

علوی همچنین گفت: در بخش مرکزی نیز 10 روستای بالای 1500 نفر ، 56 روستا با جمعیت زیر 1500 نفر و 4 تیره عشایری حد نصاب داوطلب برای تشکیل شورا را داشته اند و مجموعا 398 نفر داوطلب کاندیداتوری در این مرحله از انتخابات شده اند.

فرماندار کازرون در رابطه با بخش چنارشاهیجان که 167 داوطلب کاندیداتوری روستاها را داشته است بیان کرد : 3 روستا بالای 1500 نفر جمعیت و 22 روستا نیز با جمعیت هایی کمتر از 1500 نفر متقاضی تشکیل شورا شده اند که  در این بخش تیره عشایری متقاضی تشکیل شورا نداشته ایم.

مسئول ستاد اجرایی انتخابات شورای شهر و روستا در کازرون بیان کرد: در بخش کوهمره نودان تنها یک روستا با جمعیت 1500 نفر وجود داشته است که تعداد دواطلبین کاندیداتوری آن به حد نصاب جهت تشکیل شورا رسیده اند و تعداد 21 روستای دیگر با جمعیتی پایین تر بدون هیچ تیره عشایری تشکیل شورا خواهند داد و در مجموع در این بخش بدون احتساب داوطلبین کاندیداتوری شورای شهر ، تعداد 131 نفر جهت حضور در انتخابات روستاها داوطلب شده اند.

وی در رابطه با بخش خشت گفت: 69 داوطلب از 14 روستای این بخش که یکی از روستاهای آن جمعیتی بالغ بر 1500 نفر و یک تیره عشایری نیز دارد متقاضی و داوطلب کاندیداتوری شورای روستا شده اند.

علوی آمار و ارقام بخش خشت و کمارج را هم بیان کرد و گفت: در این بخش 14 روستا با جمعیتی کمتر از 1500 نفر شرایط تشکیل شورا را دارند که در همین راستا تعداد 84 نفر متقاضی کاندیداتوری شورای روستاها در این بخش شده اند.

فرماندار کازرون گفت: متاسفانه در حال حاضر تعداد 44 روستای شهرستان فاقد شورا هستند که در بخش های بالاده 17  روستا ، مرکزی 12 روستا ، چنارشاهیجان 5 روستا ، نودان 5 روستا ، خشت یک روستا و کنارتخته نیز 3 روستا فاقد شورا و دهیاری هستند و امورات مردم تا کنون توسط شورای بخش ها اداره شده است.

وی بیان کرد: در این دوره از انتخابات شوراها ، حدنصاب داوطلبین برای تشکیل شورا در همه ی روستاهای شهرستان را داشته ایم و این حضور صد در صدی مردم نشانگر امید مردم به شرایط موجود است  که برای ساختن آینده دیار خود بصورت گسترده احساس تکلیف کرده اند و وارد صحنه شده اند.

علوی در ادامه بیان آمارها گفت: در مجموع کل داوطلبین شهر و روستا 1482 نفر هستند که از این تعداد 176 نفر از داوطلبین متقاضی کاندیداتوری شورای شهرهای 6 گانه شهرستان و تعداد 1306 نفر دیگر نیز متقاضی کاندیداتوری شوراهای روستاها و تیره های عشایری هستند.

فرماندار کازرون گفت: در قانون مواردی دیده شده است از جمله اینکه هیات های اجرایی اجازه دارند حتی در روستاها نیز علاوه بر دریافت گواهی عدم سوء پیشینه ، ار مراجع 4گانه برای داوطلب خاصی استعلام بگیرند و در مواردی نیز این اقدام بر اساس قانون صورت گرفته است و هیچ جای اعتراضی وجود ندارد.

وی با اشاره به مطالب منتشره در برخی رسانه ها گفت: در بررسی صلاحیت ها هیچ شخصی بر اساس سلیقه سیاسی و شخصی رد یا عدم احراز صلاحیت نخواهد شد بلکه بر اساس بنده های قانونی مندرج در مواد 26 تا 29 قانون انتخابات صلاحیت ها مورد بررسی قرار می گیرد.

سید کمال علوی ادامه داد: در برخی موارد محکومیت های کیفری وجود داشته است که بعضا متقاضی گواهی عدم سوء پیشینه نیز دریافت کرده است و ما با استعلام از مراجع چهار گانه این موضوع را بررسی کرده ایم .

فرماندار کازرون افزود : مواردی از عدم احراز صلاحیت ها و رد صلاحیت ها نیز مربوط به مدارک افراد است که برخی مدرک تحصیلی ، پایان خدمت و یا مدارک دیگری را ارایه نکرده اند.

وی در رابطه با آمار مربوط به بررسی صلاحیت ها گفت : در کل شهرهای شش گانه شهرستان تعداد 4 نفر در هیات اجرایی صلاحیت‌شان احراز نشد و در مرحله بعد از آن ، هیات نظارت بر انتخابات شوراهای شهر و روستا نیز 15 نفر دیگر را تائید صلاحیت نکرد  که  در مجموع 19 نفر تائید صلاحیت نشده اند.

علوی گفت: متاسفانه برخی با استفاده از یک میز خطابه از یک شخص دفاع میکنند در حالی که طبق قانون حق اعتراض برای کسانی که صلاحیتشان تائید نشده است وجود دارد و میتوانند در مراجع فرادست پیگیر حقوق خود باشند.

فرماندار کازرون با بیان اینکه قانون فصل الخطاب است گفت: ما نمی توانیم بخاطر اعتراض برخی ،  علت عدم احراز و یا رد صلاحیت افراد را اعلان کنیم که در این صورت با آبروی افراد بازی خواهد شد.

وی گفت: اگرچه دسترسی به لیست ثبت نام شدگان برای برخی نهادها وجود دارد اما من به عنوان رئیس هیات های اجرایی  اجازه ندادم اسامی و لیست داوطلبین و یا تائید صلاحیت نشده ها به دست کسی بیفتد.

علوی  گفت: برخی به چه حقی و بر اساس چه مجوزی نام ردصلاحیت شده‌گان را در برخی محافل بر زبان می آورند و این موضوع جای نگرانی دارد که امیدواریم رسانه ها با تلاش خود فضای موجود را  تلطیف کنند.

فرماندار کازرون  در خصوص برنامه ریزی های صورت گرفته در هیات های اجرایی برای تعیین تعداد شعب و محل های مربوطه عنوان کرد: در هیات اجرایی کازرون تصمیم گرفته شد در همه ی روستاهایی که قرار است شورا تشکیل شود یک حوزه انتخابی شکل بگیرد.

وی گفت: با توجه به بحث هزینه ها و امکانات و بر اساس توافق شورای نگهبان و وزارت کشور ، مقرر شده است در روستاهایی با جمعیت کمتر از بیست خانوار شعب اخذ رای سیار حضور داشته باشد  در روستاهایی با خانوار بیشتر ، شعبه ثابت اخذ رای مستقر شود.

سید کمال علوی  بیان کرد: بر اساس قانون در شعبه های سیار ، در هر روستا می بایست سه ساعت اخذ رای صورت گیرد و در صورت حضور متقاضیان رای گیری ، این ساعت تا پایان اخذ رای از همه کسانی که در شعبه حضور داشته اند باید ادامه پیدا کند.

فرماندار کازرون  با ارایه آماری در خصوص شعب اخذ رای در سطح شهرستان گفت: در بخش مرکزی 78 شغبه اخذ رای که 39 تای آن شعب ثابت شهری در کازرون است و تعداد 13 شعبه ثابت روستایی و دو شعبه سیار شهری و همچنین 24 شعبه اخذ رای سیار روستایی وظیفه جمع آوری آراء مردم در هر دو انتخابات را برعهده دارد.

وی گفت: در بخش بالاده مجموعا 46 شعبه اخذ رای شامل 4 شعبه ثابت شهری ، 5 شعبه ثابت روستایی و 37 شعبه سیار روستایی فعال خواهد شد.

علوی درباره شعب اخذ رای در بخش کوهمره نودان گفت: از 21 شعبه اخذ رای در این بخش تعداد 2 شعبه ثابت شهری ، 11 شعبه ثابت روستایی و 8 شعبه سیار روستایی اقدام به اخذ آراء مردم خواهند نمود.

فرماندار کازرون در مورد بخش کنارتخته نیز اظهار داشت: کنارتخته 15 شعبه اخذ رای دارد که 7 شعبه شهری و 2 شعبه ثابت روستایی و همچنین  6 شعبه اخذ رای سیار روستایی در 29 اردیبهشت وظیفه جمع آوری اراء هر دو انتخابات را برعهده میگیرند.

وی عنوان کرد: در بخش خشت نیز از مجموع 2 شعبه ، 9 تای آن شعبه شهری ثابت ، 3 شعبه روستایی ثابت و 8 شعبه سیار وجود دارد.

علوی مجموع شعب اخذ رای در سطح شهرستان را به تفکیک اعلان کرد و گفت : 77 شعبه ثابت شهری ، 2 شعبه سیار شهری ، 42 شعبه ثابت روستایی و 92 شعبه سیار روستایی اقدام به اخذ آراء مردم در انتخابات اتی خواهند نمود.

وی در پایان گفت: کازرون همزمان به چهار شهر دیگر استان فارس ،  انتخابات را بصورت تمام الکترونیکی برگزار خواهد نمود.

منبع: کازرون خبر

نظرات بینندگان