کد خبر: ۱۰۸۹۲۴
تاریخ انتشار: ۱۱:۰۴ - ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۶

حکایت غم انگیز نابودی طبیعت نگین زاگرس در سایه بی توجهی محیط زیست

مراتع زیبای شهرستان سپیدان این روزها در فصل بهار طبیعت مورد هجوم بوته کنان و گیاه فروشان قرار گرفته است.

به گزارش شیرازه، مسافران ورهگذران وگردشگران، بومی و غیربومی و هرکسی که نامی از محصولات کوهی شهرستان سپیدان شنیده است این روزها خود را به سپیدان رسانده است و در کمال آرامش کلنگ خود را زیر ریشه گیاهان قرار می دهد و  به چیزی غیر از نابودی فکر نمی کند.

اگر  به سپیدان گذری داشته باشید یا در جاهای دیگری از شهر بروید حتما افراد گونی و کیسه بدستی را می بینید که گیاهان خوراکی که از کوههی سپیدان دراورده برای فروش عرضه می کنند.

از جاده شیراز به یاسوج که گذر کنید مردمانی راوضوع مشاهده می کنید که این روزها هجوم گسترده ای را در نبود نظارت مسئولین مربوطه و سایر دستگاه های متولی به طبیعت آغاز کرده اند و بدون هیچ واهمه ای بیل و کلنگ مخصوص خود را تا عمق ریشه گیاه فرو می برند و از دل خاک بیرون می آورند.

فقر اقتصادی یا فقر فرهنگی، هرچه باشد طبیعت نگین زاگرس که در گذشته نگینی بی نظیر در جنوب کشور به شمار می رفت این روزها دارد آرام و بیخ گوش مسئولان به تاراج می رود و به بهای اندک فروخته می شود تا آیندگان تنها حسرت دیدن گیاهان کوهی را به ارث ببرند.

جاده هایی که در دل کوه های شهرستان سپیدان برای کوتاه کردن مسیر ارتباطی احداث شد گرچه یک مزیت برای صرفه جویی در زمان و کاهش سوخت خودروها به شمار می رود اما خیانتی بزرگ به طبیعت به شمار می رود و گناهی نابخشودنی است زیرا امکان دسترسی افراد و سودجویان برای ریشه کن کردن گیاهان و پرندگان کوهی را دو چندان کرده است.

انگار دیگر گوش کسی به هشدارهای مسئولان بدهکار نیست و حتی مسافران و گردشگرانی که از شهرهای کشور به سپیدان می آیند وتیشه به نابودی طبیعت بکر سپیدان می زنند.

 انواع گیاهان کوهی شهرستان سپیدان از جمله کنگر، بیلهر، انواع تره موسیر و کرفس کوهی(کارده) این روزها و در فصل طبیعت با وجود سودجویان و متعرضان به طبیعت حال و روز خوشی ندارند و در کنار جاده ها به فروش می رسد.

منبع: مارگون

برچسب ها: سپیدان ، زاگرس ، فارس
نظرات بینندگان