کد خبر: ۱۰۸۹۴۶
تاریخ انتشار: ۲۰:۲۳ - ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۶
مديركل نوسازی و تجهيز مدارس فارس در پاسخ به شیرازه:

اعتبارات بازسازی مدارس سیل‌زده تخصیص نیافته است/ مسن‌ترین مدرسه در شیراز 80 ساله است

مديركل نوسازی و تجهيز مدارس استان فارس با اشاره به خسارت حدود 270 میلیارد تومانی مدارس استان در سیل اواخر سال گذشته گفت: گزارش مستند خسارات ناشی از سیل را ارسال کردیم اما تاکنون اعتباری برای بازسازی مدارس تخصیص داده نشده است.

به گزااعتبارات بازسازی مدارس سیل‌زده تخصیص نیافته است/ مسن‌ترین مدرسه در شیراز 80 ساله استرش شیرازه، احمد دست‌نیان در جمع خبرنگاران از برگزاری نوزدهمين جشنواره خيرين مدرسه‌ساز استان فارس در ششم اردیبهشت‌ماه خبر داد و خاطرنشان کرد: جشنواره خيرين مدرسه‌ساز از سال 78 تاكنون هرسال برگزار شده است و در سال 78 تعهد خيرين 18 ميليارد ريال بود كه در هجدهمين دوره آن به 600 ميليارد ريال رسید که 60 درصد این مبلغ تا کنون محقق شده است.

مديركل نوسازی و تجهيز مدارس استان فارس گفت: به طور ميانگين 25 درصد از كل هزينه ساخت و ساز مدارس در استان فارس توسط خيرين تامين و پرداخت مي‌‌شود که از ميانگين كشور بالا‌تر است.

دست‌نیان با بیان اينكه در سال 95 تلاش براي گسترش فعاليت‌هاي خيرين و مشاركت آنان بيشتر شد، تصریح کرد: گروهی از خيرين مدرسه‌يار هستند كه كمك‌هاي آنان بيش از يك ميليون تومان است و گروه ديگر خيرين مدرسه‌سازند که كمك‌هاي آنان چند صد ميليوني و ميلياردي می‌باشد.

به گفته وی، تعداد خيرين حقوقي فارس 300 نهاد و بنیاد است و تعداد خيرين حقيقي بيش از سه هزار و 350 نفر می‌باشد که از این تعداد، 350 نفر بانوان مدرسه‌ساز هستند.

مديركل نوسازی مدارس استان فارس گفت: تعداد پروژه‌هاي اجرا شده از ابتداي تاسيس مجمع خيرين مدرسه‌ساز فارس تا كنون هزار و 527 پروژه در قالب 8 هزار و 985 كلاس درس بوده است که خیرین تاكنون بیش از 430 ميليارد تومان در بحث مدرسه‌سازي و تجهيز مدارس كمك كرده‌اند.

دولت مطالبه خیرین در ساخت پروژه‌های مشترک را محقق کند

دست‌نیان با بیان اینکه تعداد 93 پروژه دولتي و 140 پروژه مشاركتي در دست اجرا داريم، تصریح کرد: پشنهاد و ترجیح ما این است که مدارس کاملا خیرساز یا 100 درصد دولتی ساخته شوند چراکه در اغلب پروژه‌های مشارکتی خیرین سهم خود را ساخته‌اند اما تعهدات دولتی انجام نشده است و امیدوارم هر دولتی که روی کار خواهد آمد مطالبه به‌حق خیرین را محقق کند.

وی با اشاره به تحقق حدود 30 درصدی اعتبارات دولتی، اظهار کرد: اعتبارات دولتي مصوب استاني و ملي در نوسازي و تجهيز مدارس براي سال گذشته 900 ميليارد ريال بود که با توجه به محدوديت‌هاي اعتباري در چند سال اخیر تا کنون فقط 335 ميليارد ريال از اين عدد محقق شده است.

مديركل نوسازی مدارس استان فارس با بيان اينكه در حال حاضر به تعداد 150 مدرسه در شيراز نياز داریم، گفت: در سال 95 بالغ بر 73 باب مدرسه در قالب 370 كلاس درس در زيربنايي حدود 51 هزار مترمربع احداث و تحويل داده شده است.

این مقام مسئول در پاسخ به سوالی گفت: در فارس مدارس كپري نداريم اما 300 مدرسه خشت و گلي و سنگ و گلي وجود دارد كه به مراتب خطرناك‌تر از مدارس كپري بوده و در صورت وقوع حوادث غيرمترقبه،‌ آسيب‌هاي آن بيشتر خواهد بود.

دست‌نيان از تامين 60 باب كانكس از محل اعتبارات دولتي براي استفاده در مدارس روستايي غيراستاندارد استان فارس خبر داد و گفت: مدارس خشت و گلي و سنگ و گلي مربوط به روستاهايي است كه جمعيت دانش‌آموزي آنها كمتر از 20 نفر است.

بیش از 11 هزار کلاس درس در فارس نیازمند مقاوم‌سازی است

مديركل نوسازي مدارس فارس با بیان اینکه اولويت ما تخريب و بازسازي مدارس نيازمند نوسازي ا‌ست، اظهار کرد: از 37 هزار كلاس درس موجود در استان فارس حدود 11 هزار و 600 كلاس درس نيازمند مقاوم‌سازي و 9 هزار و 600 كلاس‌درس نيازمند نوسازي است.

دست‌نیان با بیان اینکه 40 درصد مدارس تجهیزات هوشمند دارند و هزینه هر کلاس هوشمند حدود 10 میلیون تومان است، گفت: کیفی‌سازی، مهم‌ترین بحث هوشمندسازی است و در هر کشوری که اعتبارات دولتی و مردمی بیشتری به امر آموزش اختصاص داده شده است، موفق‌تر بوده‌اند.

وی با بیان اینکه اکنون در مدرسه‌سازی مشکل کمیت نداریم، گفت: اکنون فقط در شهرک‌های جدید و مسکن مهر مشکل کمبود مدرسه وجود دارد و ما خیرین را به مدرسه‌سازی در این مناطق و کمک در بحث کیفی‌سازی هدایت می‌کنیم. ‌

رفت و آمد روزانه 15 هزار دانش‌آموز از صدرا به شیراز

مديركل نوسازي مدارس فارس اعلام کرد: در شهر صدرا به بیش از 400 کلاس درس حداقل در 40 مدرسه نیاز است چراکه روزانه بین 12 تا 15 هزار دانش‌آموز از صدرا به شیراز می‌آیند و برمی‌گردند که خانواده‌ها به این دلیل هزینه‌های زیادی متحمل می‌شوند.

دست‌نیان با بیان اینکه چهار باب مدرسه در مسکن مهر لپویی در دست احداث است، پیش‌بینی کرد از این تعداد دو باب مدرسه با 12 کلاس درس در سال جاری به بهره‌برداری برسد.

مديركل نوسازی مدارس فارس عمر مدرسه‌ای که با کیفیت ساخته و به خوبی نگهداری شود را حدود دویست سال عنوان کرد و در پاسخ به سوال خبرنگار شیرازه در خصوص مسن‌ترین مدرسه شیراز گفت: مدرسه حیاتی در سال 1302 ساخته شده بود که تخریب و به همان شیوه و سبک معماری دوباره ساخته شد و دبیرستان نمازی نیز در سال 1317 ساخته شده است که آن‌را مقاوم‌سازی کرده‌ایم.

انتهای پیام/

نظرات بینندگان