کد خبر: ۱۰۸۹۶۰
تاریخ انتشار: ۰۸:۱۸ - ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۶
نارنجی پوشان؛ زیرِ نگاهِ سنگینِ مردم

پاکبان شیرازی:شهروندان بهداشت خیابانی را رعایت نمی کنند/از کمترین مزایای شغلی محرومیم

پاکبان شیرازی می گوید:گاهی هنگام جمع‌آوری زباله‌ در حالی‌که سرم پایین است نگاه سنگین مردم‌ را احساس می‌کنم.

پاکبان شیرازی:شهروندان بهداشت خیابانی را رعایت نمی کنند/از کمترین مزایای شغلی محرومیمشیرازه؛ با صدای خش خش جارویش از خواب بیدار می شوم و ساعت را نگاه می‌کنم؛ پنج صبح است! منبع صدا را جستجو میکنم؛ از خیابان است. پنجره را باز کرده و به بیرون نگاه می‌کنم؛ مرد 40 ساله‌ای را می‌بینم که در تاریکی هوا با خواندن نماز صبح در حالی‌که نسیم خنکی می‌وزد کارش را شروع کرده و مشغول تمیز کردن جوب و خیابان است. با روشن شدن هوا می‌روم به خیابان تا پای حرف‌هایش بنشینم. طفره می رود؛ اصرارم را که می‌بیند، می‌گوید: چند ماه پیش یکی از همکارانم در مورد مشکلات کاری‌مان‌ با یک خبرنگار گفتگویی داشت، تا مرز اخراج پیش رفت و با اخذ تعهد عذرخواهی او را پذیرفتند. در حالی‌که نگاهم به چهره‌ سوخته و در عین حال معصوم او دوخته شده بود قول دادم‌ نام و نشانی از او ثبت نشود تا حداقل با این شغل نه چندان مناسب نان‌آور خانواده‌اش باقی بماند.


او با مدرک دیپلم سال‌هاست در شهرداری مشغول است و خدمت مخلصانه در لباس پاکبانی را ارزشمند می‌داند اما از شغل‌اش راضی نیست و می گوید: بنده متاهل هستم و دارای چند فرزند؛ تنها دلیل پذیرفتن این شغل همسر و فرزندانم است زیرا اگر این کار را کنار بگذارم دیگر هیچ درآمدی نخواهم داشت و زندگی‌ام از هم می‌پاشد‌. در واقع به دلیل شرایط سخت زندگی و نبود شغل مناسب مجبورم بخاطر خانواده‌ سختی‌های این کار را به جان بخرم.

وقتی از دلیل نارضایتی‌اش پرسیدم، گفت: گاهی هنگام جمع‌آوری زباله‌ در حالی‌که سرم پایین است نگاه سنگین مردم‌ را احساس می‌کنم. همسرم همیشه می‌گوید؛ این کار در شأن ما نیست اما چون شغل جایگزینی وجود ندارد سالهاست مجبورم در پاکبانی مشغول باشم. از طرف دیگر؛ حقوق‌مان پایین است و از کمترین مزایای شغلی محرومیم. مرخصی ما بسیار کم است. در حالی‌که در ایام‌ تعطیلات هم مجبوریم سرکار باشیم به افراد مشغول در این کار هیچ وامی اختصاص نمی یابد. اگر هم به این شرایط اعتراض شود، مسئولین می‌گویند شرایط کار خدماتی همین است!

او می گوید:  از مسئولین خواهشمندم؛ با حمایت از کارگران سختی‌های کار را کمتر کنند
و از مردم گله مندیم؛ زیرا رعایت نمی‌کنند. در حالی که سطل زباله در خیابان‌ها گذاشته شده زباله ها را در خیابان می‌ریزند. اگر ما نباشیم نفس کشیدن در خیابان ها سخت خواهد شد و اصلا نمی‌شود به خیابان‌ها نگاه کرد! چون همیشه و در همه ساعات مشغول تمیز کردن خیابان‌ها بوده و شهر را پاکیزه نگه داشته‌ایم نبود ما احساس نشده و به همین دلیل مشکلی برای شما پیش نیامده و آلودگی محیط را تجربه نکرده‌اید تا متوجه ارزش کارمان شوید.

برای خدمتی کوچک به او و هم‌ لباس‌هایش خواسته او را پیگیری کردم تا شاید به سهم خود ذره‌ای از زحمات بی‌وقفه‌اش را جبران کنم

معاون اجرایی سازمان مدیریت پسماند با وعده پیگیری مطالبات برخی از نیروهای پاکبان، گفت: با توجه به حساسیت ویژه‌ای که در این زمینه وجود دارد همیشه سعی کرده‌ایم حقوق نیروهای پاکبان در اسرع وقت پرداخت شود و اگر در مواردی خاص غفلت صورت گرفته باشد مطالبات آن‌ها پیگیری می‌شود.

صمد پناهیان افزود: روزانه هزار تن زباله جمع‌آوری و هزینه گزافی در حوزه نظافت و پاکسازی شهر صرف می‌شود. متاسفانه مشاغل و بعضی از شهروندان رعایت نمی‌کنند و نیاز است قانونی تصویب شود تا با متخلفان برخورد جدی صورت بگیرد و شهروندان قوانین شهر را رعایت کنند. در این راستا طرحی آماده شده است که امیدواریم با تصویب و اجرای آن شهری پاک داشته باشیم.

پناهیان ادامه داد: در حوزه بهداشتِ محیط فرهنگ‌سازی نشده است. شهرداری با به کارگیری 60 نیروی تخصصی جهت آموزش در مدارس و فرهنگسراها قصد دارد فرهنگ شهروندان را در این زمینه ارتقا دهد.

وی یادآور شد: در راستای تغییر نگاه مردم نسبت به نیروهای پاکبان قصد داریم از رسانه‌ها استفاده کنیم تا به عنوان شغلی شریف شناخته شود و امیدواریم رسانه‌ها در این زمینه با شهرداری و نیروهای خدوم پاکبان همکاری بیشتری داشته باشند.

نظرات بینندگان