کد خبر: ۱۰۸۹۶۷
تاریخ انتشار: ۰۹:۵۲ - ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۶

کاشت بالغ بر 15 هکتار چغندرقند بهاره در بوانات + تصاویر

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان بوانات گفت: چغندر قند نسبت به خشکی مقاوم بوده و بدلیل عمق ریشه آن خاک را برای کشت های بعدی آماده می سازد.

به گزارش شیرازه،  فصل کاشت بهاره چغندر قند در مزارع شهرستان بوانات وزیر نظر کارشناسان مدیریت جهاد کشاورزی آغاز شد و امسال بالغ بر 15 هکتار از مزارع شهرستان بوانات در بخش مرکزی و مزایجان زیر کشت چغندرقند رفت.

چغندر قند یکی از محصولات مهم و استراتژیک کشور و بسیار پراهمیت می باشد که جهت مصارف تولید شکر وقند در کارخانجات و استفاده از ملاس آن در دامداری ها می باشد. 

IMG 2729

محمدی مدیر جهادکشاورزی شهرستان بوانات ضمن اعلام این خبر به خبرنگار ما گفت: در ابتدای سال جاری کشت  چغندر قند در شهرستان آغاز گردید و امسال یکی از کشاورزان پیشرو شهرستان اقدام به کاشت این محصول در سطح 15هکتار نموده است که کشت چغندرقند نسبت به طیف وسیعی از شرایط آب و هوایی و خاک سازگار بوده و در تناوب زراعی بخوبی جای می گیرد.

علی محمدی در خصوص مزایای این کشت اضافه کرد: چغندرقند به دلیل عمیق بودن ریشه و پاک بودن مزارع از علفهای هرز اجازه می دهد که در تناوب های مختلف جایگزین شود و خاک را در بهترین شرایط برای کشت غلاتی که بعدا کشت می گردند نگه می دارد و عملکرد غلات را بهبود می بخشد و همچنین تفاله مخلوط با ملاس بدست آمده بعد از بهره برداری کارخانجات غذای خوبی برای دام می باشد و از همه مهم تر این گیاه نسبت به خشکی مقاوم می باشد.

IMG 2733

وی در ادامه افزود: خاک های این منطقه فقر آهن دارد و برگ چغندر قند که سرشار از آهن است، هنگام برداشت محصول توسط دستگاه به تکه های ریز تبدیل شده و بر روی زمین کشاورزی پخش می شود که این کار در دراز مدت باعث سرشاری خاک از آهن و در نتیجه بازدهی بیشتر محصولات در آینده خواهد شد.

به نظر میرسد که چغندر قند می توانددر تناوب کشت گندم  باشد، امّا این امر نیازمند آگاهی بیشتر کشاورزان از این محصول و نوع کاشت، برداشت و سود اقتصادی آن می باشد.

IMG 2725



IMG 2726

منبع: حرف رسا

نظرات بینندگان