کد خبر: ۱۰۹۰۲۴
تاریخ انتشار: ۲۰:۳۵ - ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۶
در مناظره «کدام چرخ چرخید کدام نه» در دانشگاه شیراز مطرح شد

جبرائیلی: چرخ برجام چرخید اما به نفع کارخانه های بیگانه!/ استمرار دولت روحانی کشور را به عصر قاجار می‌برد/ قنبری:کارخانه ها 10 سال پیش تعطیل شده اند/دولت شرکت های رانتی را تعطیل کرد

معاون آموزش و پژوهش خبرگزاری فارس با اشاره به اینکه اگر دولت روحانی ادامه یابد،کشور به دوره قاجار بر می گردد،گفت:برجام به جای اینکه چرخ کارخانه های ایرانی را بچرخاند،چرخ کارخانه های اروپایی و آمریکایی را چرخاند.
جبرائیلی: چرخ برجام چرخید اما به نفع کارخانه های بیگانه!/ استمرار دولت روحانی کشور را به عصر قاجار می‌برد/ قنبری:کارخانه ها 10 سال پیش تعطیل شده اند/دولت شرکت های رانتی را تعطیل کردبه گزارش شیرازه، در مناظره‌ای که عصر امروز (4 اردیبهشت) بین یاسر جبرائیلی معاون پژوهش خبرگزاری فارس و داریوش قنبری نماینده دور هفتم و هشتم مجلس شورای اسلامی از استان ایلام برگزار شد دو طرف در مورد اینکه پس از برجام «کدام چرخ چرخید،کدام نه»به ایراد سخن پرداختند.

در ابتدای این مناظره معاون آموزش و پژوهش خبرگزاری فارس با اشاره به بی ثمر بودن برجام گفت: واگذار کردن کارها به خارجی‌ها و تعطیل کردن شرکت‌های ایرانی وابستگی را به خارج بیشتر کرده است.

یاسر جبراییلی تصریح کرد: دولت وقتی در محقق کردن اهداف برجام شکست خورد بحث کم شدن سایه جنگ از سر کشور را مطرح کرد تا به نوعی شکست خود را در برجام بپوشاند در حالی که هیچ جنگی از سر این ملت کم نشده مگر دشمنان از ناحیه دلاوری مردان غیور ایرانی و توان دفاعی کشور ترسیده باشند.

این تحلیل‌گر سیاسی و اجتماعی بیان کرد: چرخ برجام چنانکه مذاکره‌کنندگان دولت گفتند چرخید اما نه برای ملت ایران بلکه چرخ کارخانه‌های اروپایی و آمریکایی چرخید و چرخ کارخانه‌های ایرانی از حرکت باز ایستاد.

معاون آموزش و پژوهش خبرگزاری فارس با اشاره به اینکه اگر دولت روحانی ادامه یابد،کشور به دوره قاجار بر می گردد،گفت:برجام به جای اینکه چرخ کارخانه های ایرانی را بچرخاند،چرخ کارخانه های اروپایی و آمریکایی را چرخاند.

*روحانی مخروبه تحویل گرفت

داریوش قنبری در ابتدای این مناظره با اشاره به اینکه نقد و تفسیر برجام را باید با شرایط چند سال پیش کشور مطرح کرد،اظهار داشت:باید بدانیم که روحانی زمانی برجام را مطرح کرد که قطعنامه های متعددی علیه کشور صادر شده بود و ایران مدام به جنگ تهدید می شد.

وی افزود:با تورم 40 درصدی چهار سال پیش،روحانی کشوری مخروبه را تحویل گرفت و پس از سه سال درگیری برجام را به ثمر رساند و شاخص های اقتصادی امروز نشان می دهد که اقتصاد کشور رو به بهبود گذاشته و رشد اقتصادی منفی 6درصدی تبدیل به مثبت 8درصد شده است و در واقع در این چهار سال دولت روحانی در حال آوار برداری از خرابکاری های دولت قبل است.

*جریان انقلابی دغدغه ریاست ندارد

در ادامه یاسر جبرائیلی در پاسخ به قنبری اظهار داشت:بنده اینجا نیامده ام که بگویم شما به چه کسی رای دهید بلکه هدف ما ارزیابی آنچه که گذشته است و در واقع جریان انقلابی دغدغه ریاست و صدارت نداشته و به دنبال اصلاح اشکالات ساختاری مملکت است و بی گمان حل مشکلات کشور بدون رویکرد انقلابی غیر ممکن است.

*برجام چرخ کارخانه‌های اروپا و آمریکا را چرخاند

وی با نگاهی طنز آمیز به مسئله مشکل گشایی برجام گفت: برجام یک سری چرخ ها را چرخاند اما چرخ کارخانه های اروپایی و آمریکایی را و در واقع با افزایش صادرات و تعطیلی کارخانه های ایرانی و بیکاری کارگران کشور،چرخ تولید داخلی از حرکت ایستاد.

جبرائیلی با اشاره به سخن روحانی در مورد اشتغال زایی اروپایی ها در ایران ادامه داد:رئیس جمهور فرانسه دلسوز مملکت ما نیست که برای ما شغل ایجاد کند چراکه تفکر سرمایه داری آن ها اجازه نمی دهد که به غیر از خود به دیگران بیاندیشند.

*تحریم نفتی همچنان باقیست

معاون آموزش و پژوهش خبرگزاری فارس اضافه کرد:پس از برجام همچنان تحریم ها باقی است و برای نمونه در فروش نفت مانند قبل از برجام دسترسی به پول نفت ممکن نیست و برای آن باید از آمریکا اجازه گرفت.

جبرائیلی با اشاره به اینکه نباید غیر علمی و عامیانه در محیط دانشگاهی صحبت کرد،افزود:غرب بلایی را که با تحریم نتوانست بر سر ملت ایران بیاورد با برجام آورد و با فلج کردن اقتصاد ایران و وابسته کردن بیش از پیش آن به هدف خود رسید.

*ماجرای گونی و جابجایی پول!

در ادامه مناظره قنبری در پاسخ به سخنان جبرائیلی با اشاره به اینکه کارخانه ها 10 سال پیش تعطیل شده‌اند نه در دولت روحانی،اظهار داشت:کارخانه های کشور به دلیل تحریم تعطیل شدند و وقتی پول با گونی جابجا می شد و به افراد خاصی به عنوان امین می دادند تا مایحتاج مملکت را تهیه کنند،این اتفاقات در کشور افتاد.

وی افزود:با کاهش صادرات نفت از 5/2 میلیون بشکه به 650 بشکه تحریم ها به شکلی پیش رفت که نارضایتی درونی را افزایش دهد و این نارضایتی امنیت ملی کشور را تهدید می کرد که با آمدن روحانی این وضعیت تغییر کرده و با عقلانیت دولتمردان آرامش به کشور برگشت.

*برجام به نفع آمریکاست

قنبری اضافه کرد: آمریکا هرگز نمی‌تواند برجام را نادیده بگیرد چراکه در این قرارداد تعهد کشورهای دیگر نیز وجود دارد و آن ها نیز منافع خاص خود را از برجام می‌برند.

وی بستن قرارداد با بوئینگ را یک نقطه عطف در دولت روحانی برشمرد و گفت: این نخستین دولتی بود که با بوئینگ قرارداد بست و این یک پیروزی برای دولت بود که کشور را از شر هواپیماهای دسته دوم و سوم راحت کرد.

*مصیبت کشور در دولت روحانی

در ادامه جبرائیلی نیز با اشاره به آمار بیکاری و افزایش نوجوانان 10 تا 14 ساله جویای کار در کشور اظهار داشت:امروز یک مصیبت در کشور به وجود آمده و آن هم افزایش آمار نوجوانان جویای کار است؛نوجوانانی که باید در این سن در کلاس درس حضور داشته باشند و آمارها نشان می دهد که از سال 92 تا 95 با یک رشد دوبرابری در این رابطه مواجه بوده ایم.

*مامور بوئینگ در برجام

وی خطاب به قنبری و همفکرانش و با عنوان اینکه شما اگر درک درستی از شرایط بین المللی داشتید نمی گفتید که رئیس جمهور فرانسه باید برای ما شغل ایجاد کند،تصریح کرد:اینکه یک نفر را از بوئینگ مامور می کنند که از برجام حمایت کند معنی دار است و معلوم شد که آن ها قصد فروش هواپیما را به ما داشته اند.

جبرائیلی اضافه کرد:چرا باید با پول دولت هواپیما خرید؟در صورتی که اگر می خواستیم هواپیما بخریم باید این کار با پول شرکت های خصوصی انجام می شد نه شرکت های دولتی و باید دید که این هواپیماها چقدر برای مملکت درآمد داشته اند نه اینکه تنها با آن عکس یادگاری انداخت.

وی ایجاد سامانه اشراف اطلاعاتی بر جریان های اقتصادی کشور را لازم برشمرد و گفت:اگر دولت در اختیار جریان انقلابی قرار گرفت باید این سامانه راه اندازی شود.

*وزیر 1000 میلیاردی و جیب مردم

معاون آموزش و پژوهش خبرگزاری فارس با انتقاد از سیاست دولت در برخورد با اقتصاد و جیب مردم خاطرنشان کرد: دولت می گوید ما به جیب مردم کاری نداریم که چکار می کنند که در واقع باید گفت دولت با جیب دلال ها و اشرافی ها کار ندارد چراکه مردم عادی پولی در جیبشان نیست که دولت بخواهد به آن سرک بکشد و باید به جیب وزیر هزار میلیاردی خود سرک بکشد که مالیات خود را پرداخت کند.

*حضور گسترده خارجی‌ها و ضربه نهایی به اقتصاد ایران


جبرائیلی ادامه داد: حضور گسترده شرکت‌های خارجی در ایران اقتصاد کشور را فلج خواهد کرد چراکه آنها پس از اینکه تحریم‌ها نتوانست کمر کشور را بشکند متوجه شده‌اند که حضورشان در ایران گسترده نبوده و طوری برنامه ریزی کرده اند که به شکل گسترده فعالیت های اقتصادی کشور را در دست بگیرند که با خروجشان از مملکت،ضربه نهایی را به اقتصاد وارد کنند.

وی با اشاره به اینکه دولت روحانی الگوی توسعه کشور ترکیه را دنبال می کند،اظهار داشت:60 درصد سرمایه گذاری غربی ها در ترکیه غیر ساختاری بوده و در واقع شرکت های ترکی را خریده اند و اسمش را سرمایه گذاری خارجی گذاشته اند و در ایران نیز به دنبال همین برنامه هستند.

جبرائیلی با عنوان اینکه اگر این وضعیت در دولت روحانی ادامه پیدا کند کشور به دوران قاجار برخواهد گشت،گفت: آیا ترکیه نیز تحریم شده بود؟مگر ترکیه دوست غرب نیست؟مگر نه این است که آنها اقتصاد خود را به غرب واگذار کرده اند؟

*تعطیلی شرکت‌های رانتی

در ادامه این مناظره قنبری در پاسخ به جبرائیلی اظهار داشت:دولت هیچ شرکت خصوصی را تعطیل نکرده بلکه شرکت های رانتی و شرکت هایی که پروژه‌ها را تحویل نداده اند تعطیل کرده است و باید این کار را می کرد و این شرکت ها برای پر کردن جیب خود در زمان تحریم ها به وجود آمدند.

*توتال برای ایرانی‌ها شغل ایجاد می‌کند!

وی افزود: اگر شرکت توتال در ایران سرمایه‌گذاری کند برای ایرانی‌ها نیز شغل ایجاد خواهد شد و در بحث خرید هواپیما نیز به نوعی اشتغال صورت گرفته و حداقل میهمانداران آن را می توان از ایرانی‌ها انتخاب کرده و اشتغال ایجاد کرد!

قنبری ریشه بسیاری از مشکلات کشور را در دولت قبل برشمرد و اظهار داشت:امروز دولت روحانی با تدبیری که به خرج داد در میادین مشترک پارس جنوبی از کشور قطر بیشتر برداشت منابع دارد در صورتی که پیش از این قطر 15 برابر ما برداشت می کرد.

جبرائیلی در چاسخ به قنبری اظهار داشت:بیشتر اقدامات پارس جنوبی حاصل فعالیت شرکت های داخلی و قرارگاه خاتم الانبیاء بوده است نه شرکت‌های خارجی و بیشتر افتتاح های امروز دولت،مربوط به دولت قبل بوده است.

*کشور جولانگاه محصولات بیگانگان

وی با اشاره به انیکه کشور جولانگاه محصولات کشورهای بیگانه شده است،تصریح کرد:دولت روحانی دولتی نقاش است و به مردمی که وضعشان خوب نیست می‌گوید من می‌دانم که وضع شما خوب است و شما خبر ندارید!

*امید آمریکا به نئولیبرال های ایران

جبرائیلی با عنوان اینکه آمریکا همچنان به نئولیبرال های ایرانی امید بسته است،اظهار داشت:آن ها می خواهند با افزایش صادرات و حضور گسترده در کشور،ایران را تبدیل به ونزوئلا کنند.

وی در مورد مباحث مطرح شده در مورد سایه جنگ بر سر ایران نیز گفت: اگر آمریکا این قدرت را داشت که به ایران حمله کند مطمان باشید که لحظه‌ای دریغ نمی‌کرد.
منبع: فارس
نظرات بینندگان