کد خبر: ۱۰۹۰۶۴
تاریخ انتشار: ۱۵:۲۴ - ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۶

نمایندگی دانشگاه شیراز در گراش افتتاح شد

نمایندگی دانشگاه شیراز در شهرستان گراش در شب مبعث پیامبر اعظم (ع) افتتاح شد. مدرسه ابدی محل فعلی این نمایندگی است، و ساختمانی که برای دانشکده علوم قرآنی ساخته شده است، پس از تکمیل در اختیار این واحد نمایندگی قرار می‌گیرد.

به گزارش شیرازه، نمایندگی دانشگاه شیراز در شهرستان گراش در شب مبعث پیامبر اعظم (ع) افتتاح شد. مدرسه ابدی محل فعلی این نمایندگی است، و ساختمانی که برای دانشکده علوم قرآنی ساخته شده است، پس از تکمیل در اختیار این واحد نمایندگی قرار می‌گیرد.

قرار است در این نمایندگی، سه دانشکده و مرکز فعال باشند: دانشکده آموزش‌های الکترونیکی (دوره‌های آموزش مجازی)، مرکز آموزش‌های آزاد و تخصصی دانشگاه شیراز، و مرکز نوآوری دانشگاه شیراز، به گفته‌ی رییس دانشگاه شیراز، دوره‌های حضوری در رشته‌های مختلف تحصیلی نیز به تدریج و با ارزیابی‌های مداوم اضافه می‌شود.

این مراسم دیشب، چهارم اردیبهشت‌ماه، و در شب بعثت پیامبر اعظم(ص) با حضور دکتر گشتاسبی‌ راد، رییس دانشگاه شیراز؛ دکتر اعتمادی، استاد زمین‌شناسی و مشاور امور اقتصادی دانشگاه؛ و دکتر محمدی، رییس دانشکده مدیریت؛ در مدرسه ابدی گراش برگزار شد.

دکتر صفوی، قائم مقام ریاست دانشگاه و مشاور وزیر، از طریق ویدیو کنفرانس؛ و فرودی، فرماندار شهرستان گراش؛ حجت الاسلام شاه‌چراغ، امام جمعه گراش؛ اعضای شورای اسلامی شهر گراش؛ روسای دانشگاه‌های منطقه؛ و جمعی از مسئولین و معتمدین و شهروندان نیز در این مراسم حضور داشتند.

مراسم افتتاحیه با قرائت قرآن توسط آقای ستوده، قاری شناخته‌شده گراش، شروع شد. استاد حسن‌زاده، مجری مراسم، بعد از خوش‌آمدگویی به حاضران، از دکتر بهمنی، نماینده خیر و رییس سابق دانشکده علوم پزشکی گراش، برای سخنرانی دعوت کرد.

دکتر بهمنی با قدردانی از زحمات امام جمعه، فرماندار و اعضای شورای شهر برای پیگیری افتتاح نمایندگی دانشگاه شیراز گفت: در تمام کشور‌های پیشرفته و صنعتی، راه و مسیر پیشرفت از طریق دانشگاه‌ها می‌گذردغ نخبگان جامعه با هموار کردن این مسیر، عاملی در جهت ترقی کشور خواهند شد. افتتاح این مجموعه‌ آموزشی، پژوهشی و کارآفرینی قدم بزرگی برای رشد شهرستان گراش و منطقه خواهد بود.

امام جمعه: تجربه تلخ دانشکده علوم قرآنی

حجت الاسلام شاه‌چراغ، امام جمعه گراش، هم‌زمانی افتتاح نمایندگی دانشگاه شیراز با شب بعثت پیامبر اعظم(ص) را به فال نیک گرفت و اظهار داشت: بعثت پیامبر، انقلابی علیه جهل، نادانی و خرافه‌پرستی بود. تلاش پیامبر و اصحابش در شکل‌گیری تمدن اسلامی چشمگیر بود. دو رکن اساسی برای شکل‌گیری تمدن اسلامی، تشکیل امت و تشکیل نظام اسلامی است. رسیدن به این تمدن فرآیندی زمان‌بر است اما یکی از معجزات اسلام سرعت تشکیل تمدن اسلامی بود. یکی از ابزار قدرت در هر کشوری ترویج دانشگاه و حرکت به سمت علم‌آموزی است.

شاهچراغ افتتاح این نمایندگی را تبریگ گفت: این گام بلندی در جهت رشد فرهنگی شهرستان است. امیدواریم که از ظرفیت‌هایی که در شهرستان داریم برای استفاده از این فرصت به خوبی استفاده کنیم.

امام جمعه گراش از تعطیلی دانشکده‌ی علوم قرانی گراش نیز به عنوان یک تجربه تلخ یاد کرد و گفت: با وجود عملی ساختن تعهداتی که به دانشگاه علوم قرانی داشتیم و حتی ساخت ساختمانی با هزینه‌های زیاد، طرف مقابل ما به تعهدات خود وفادار نبود و پایان تلخ تعطیلی دانشکده علوم قرانی در شهرستان گراش رقم خورد، امیدواریم این اتفاق دوباره تکرار نشود و با همکاری متولیان دانشگاه شیراز و مسئولین در گراش، این مرکز به امید ایجاد فرصت‌های مناسب برای اشتغال جوانان راه‌اندازی شود.

خواسته‌های فرماندار از مسئولان دانشگاه شیراز

اصغر فرودی، فرماندار شهرستان، ضمن خوش‌آمد‌گویی به میهمانان و حاضرین، این اتفاق را امری بسیار موثر در شهرستان دانست و از زحمات خیرین و نمایندگان آنها برای راه‌اندازی این مرکز تشکر کرد. او با اشاره به عملکرد دولت تدبیر و امید در خصوص علم وفناوری افزود: پیشرفت و توسعه در سایه علم اتفاق خواهد افتاد. ان‌شاالله این مرکز بتواند یک رابطه مستقیم بین علم و اقتصاد ایجاد کند که آینده درخشانی برای این شهرستان رقم بزند.

فرماندار گراش در ادامه درباره‌ی انتظارش از مسئولان دانشگاه شیراز را اینگونه بیان کرد: درخواست و انتظاری که من دارم و امیدوارم در قالب تفاهم‌نامه‌ای بین مسئولین، خیرین و دانشگاه شیراز منعقد بشود، در یک کلام این است: انجام کلیه خدماتی که دانشگاه شیراز ارائه می‌دهد و امکان اجرای آن در شهرستان فراهم است، امیدوارم با بررسی‌هایی که انجام خواهید داد، خدماتی که در حوزه علمی، اقتصادی و مخصوصا شرکت‌های دانش‌بنیاد ارائه می‌دهید در این شهرستان هم تحقق پیدا کند.

فرماندار رو به دکتر گشتاسبی راد گفت: اگر شما یک قدم به سوی ما بردارید، ما بیست قدم برخواهیم داشت.

تحقیقات درباره‌ی معادن شهرستان نیز از دیگر خواسته‌های فرماندار بود.

رییس دانشگاه شیراز: با افتخار این واحد را افتتاح می‌کنیم

دکتر گشتاسبی‌راد، رییس دانشگاه شیراز، صحبت‌هایش را با قدردانی از زحمات خیر گراشی برای فراهم کردن زمینه‎‌ها و امکانات برای افتتاح نمایندگی آغاز کرد و گفت: وقتی دانشگاه شیراز همت خیر را در جهت رشد و توسعه‌ی این شهر فرهنگ‌دوست ملاحظه کرد، تصمیم گرفت به این همت و بزرگواری پاسخ دهد. با وجود همه سختی‌ها و موانع قانونی که سر راه دانشگاه وجود داشت، با راه‌اندازی نمایندگی در گراش موافقت شد، مرکزی که شاید در جنوب استان فارس در آینده یکتا و نمونه شود.

او با اشاره به تاسیس دانشگاه شیراز افزود: دانشگاه شیراز از دانشگاه‌هایی است که امروز در عرصه تولید علم جایگاه خاصی را پیدا کرده است و بر اساس رتبه‌بندی بین‌المللی تایمز، در بین دانشگاه‌های برتر ایران، در جایگاه پنجم قرار دارد، این افتخار به آسانی به دست نیامده است، بلکه با زحمات اساتید، تلاش دانشجویان و کار مداوم حاصل شده است، ما حتی درصدد ایجاد نمایندگی در کشور‌های امارات و کویت نیز بودیم و در واقع با دیدن توانمندی دانشگاه شیراز، این دو کشور خواستار ایجاد نمایندگی بودند، که متاسفانه به دلیل مسائل سیاسی پیش آمده، این امر متوقف ماند.

حیطه‌ی فعالیت نمایندگی گراش

رییس دانشگاه شیراز سپس بخش‌های مورد نظر برای فعالیت در نمایندگی گراش، یعنی دانشکده آموزش‌های الکترونیکی، مرکز آموزش‌های آزاد و تخصصی، و مرکز نوآوری را با کمک یک فایل ارائه پاورپوینت توضیح داد (این فایل را به فرمت پی‌دی‌اف می‌توانید از اینجا دریافت کنید).

دکتر گرشاسبی راد درباره‌ی دانشکده‌های مجازی توضیح داد: دانشجو می‌تواند به وسیله ارتباط اینترنتی از مباحث علمی اساتید بزرگ بهره‌مند شود. دانشگاه مجازی این موقعیت را برای جوانان فراهم می‌کند که از آموزش‌های بهترین و سرآمد‌ترین اساتید استفاده کنند.

وی افزود: دانشگاه شیراز در ۱۱ شهر کشور دارای مرکز برگزاری آزمون است. با توجه به اضافه شدن شهر گراش به لیست نمایندگی‌های دانشگاه شیراز، از این پس شهر گراش به عنوان مرکز برگزاری آزمون در حوزه جنوب کشور شامل استان هرمزگان و شهرستان لارستان انتخاب خواهد شد.

رییس دانشگاه درباره مرکز آموزش‌های آزاد و تخصصی هم گفت: افرادی که تحصیلات دانشگاهی دارند و می‌خواهند در زمینه علمی توانمند و از اساتید بهره‌مند شوند و همچنین درصدد هستند برای پیشرفت علمی در دوره کوتاه مدت شرکت کنند، دانشگاه شیراز این فرصت را برای گراش و منطقه جنوب فراهم می‌کند.

وی درباره‌ی مرکز نوآوری هم به طور خلاصه توضیح داد: از این نظر که در ایران هر چقدر فرد سطح علمی بالاتری داشته باشد، موقعیت شغلی کمتری دارد، ما شرایطی را فراهم می‌کنیم که این افراد به سمت کارآفرینی حرکت کنند و با استفاده از خلاقیت، از دانش و علمشان استفاده کنند. از طرفی با ارتباط دادن آن‌ها با سرمایه‌داران، شرایط ایجاد بازار کار و از بین بردن مشکلات اقتصادی را برای آن‌ها ایجاد می‌کنیم.

رییس دانشگاه شیراز در انتهای صحبت‌هایش گفت: ما شما را ارزیابی می‌کنیم و شما ما را ارزیابی کنید و این پیامی بود برای مسئولان راه‌اندازی نمایندگی در گراش که فعلا در ابتدای راه هستند.

افتتاح با ویدیو کنفرانس

پس از صحبت مفصل رییس دانشگاه شیراز، مراسم افتتاح نمادین یکی از کلاس‌های این مرکز انجام شد. چند تن از مسئولان شهرستان، دانشگاه و نمایندگی به داخل ساختمان فرا خوانده شدند، و حاضرین از طریق پخش مستقیم شاهد افتتاح کلاس بودند.

دکتر صفوی، قائم مقام ریاست دانشگاه شیراز و مشاور وزیر، نیز بعد از این مراسم از طریق ویدیو کنفرانس صحبت کرد و به چند سوال مطرح شده از طرف حاضرین پاسخ داد.

دکتر صفوی گفت: ما گام به گام جلو می‌آییم و حتی کلاس‌های دانشگاه شیراز هم می‌توانیم به صورت زنده در گراش برگزار کنیم.

وی در جواب به این سوال که آیا در این مرکز کلاس‌های حضوری هم برگزار خواهد شد یا نه، گفت: این نمایندگی، دریچه دانشگاه شیراز است و صرفا یک شعبه محدود نیست اما بسیاری از اقداماتی که می‌تواند گراش را در کانون توجه قرار دهد از آنجا شدنی است آنجا می‌تواند کانون تولید محتوا باشد، اما باید متناسب با ظرفیت و پتانسیلی که هست ادامه پیدا کند.

سوال آیا دانشگاه مجازی از طریق کنکور است یا طرق دیگر، گفت در چند سال اخیر فعلا محدود به کنکور شده است، هر چند در حال تدوین برنامه‌ای هستیم که از طرق دیگر هم بتوان دانشجو پذیرش کرد.

مولودی‌خوانی و پذیرایی شام از برنامه‌های دیگر مراسم افتتاحیه بود. اما بحث و تبادل نظر درباره‌ی افتتاح این نمایندگی تا ساعتی بعد از مراسم ادامه داشت.

منبع: گراش نما

نظرات بینندگان