کد خبر: ۱۰۹۲۲۳
تاریخ انتشار: ۱۳:۵۷ - ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۶

پلی که ناتمام ماند/ دانش‌آموزان «خنیمه سفلی» برای رفتن به مدرسه دل به آب می‌زنند

نگرانی مادرانه، رودخانه بدون پل و ۲۵۰ دانش‎آموزی که باید برای رفتن به مدرسه دل به آب بزنند، حکایت مردمان روستای خنیمه سفلی شهرستان رستم است.
پلی که ناتمام ماند/ دانش‌آموزان «خنیمه سفلی» برای رفتن به مدرسه دل به آب می‌زنندبه گزارش شیرازه، در حاشیه رودخانه سرآب سیاه شهرستان رستم 2 روستا به نام «عرب خنیمه» وجود دارد که در سال 60 با تغییر مکان روستا به عرب خنیمه وسطی و سفلی تغییر نام می‌دهند پس از این تغییر و جابه‌جایی رودخانه راه ارتباطی 2 روستا می‌شود.

چشم انتظاری مردم 2 روستا برای ساخت یک پل

از آنجا که مدارس ابتدایی و راهنمایی، خانه بهداشت و اراضی کشاورزی در خنیمه وسطی قرار دارد، مردم روستای خنیمه سفلی برای ضروری‌ترین امور خود مجبور به عبور از رودخانه‌ هستند، رودخانه‌ای که پل ندارد. تنها راه رفت‌وآمد دانش‌آموزان، بیماران و کشاورزان پلی به قدمت 30 سال بوده که 3 سال گذشته تخریب شده است.

بهروز خالویی، رئیس شورای روستای خنیمه سفلی در گفت‌وگو با تسنیم از خطراتی سخن می‌گوید که هنگام عبور از رودخانه بیماران، زنان و دانش‌آموزان را تهدید می‌کند.

به گفته وی 3 سال پیش در پی اعتراضات مردم بنا بر این می‌شود که پل جدید در این منطقه احداث شود اما پس از گذشته این مدت هنوز پل تکمیل نشده و پل قدیمی نیز تخریب شده است.

پل موقت و شناور، خطری بالقوه

به گفته وی در حال حاضر یک پل موقت با لوله محل گذر مردم است که بعد از هر بارندگی و بالا آمدن آب رودخانه امکان استفاده از آن وجود ندارد. خالویی از اینکه هیچ کس به فکر 250 دانش‌آموز این روستا نیست، گلایه دارد و می‌گوید: «به همه جا سر زدیم، از بخشداری تا فرمانداری اما هیچ کس جوابگوی ما نیست»

به گفته وی در طول این سه سال 2 - 3 پیمانکار عوض شده هر یک 3 ماه کار می‌کنند اما به دلیل اینکه مطالباتشان پرداخت نمی‌شود، کار را رها می‌کنند تا مردمان روستای خنیمه سفلی باز هم در حسرت پل بمانند.

محمد خالویی، دهیار روستای خنیمه وسطی نیز با تائید صحبت‌های بهروز خالویی می‌گوید: به هنگام هر بارندگی آب رودخانه بالا آمده و ارتباط 2 روستا قطع می‌شود حتی برخی مواقع در زمستان‌ها دانش‌آموزان مجبور می‌شوند رفتن به مدرسه را تا پایان بارندگی به تاخیر بیندازند.

به گفته دهیار خنیمه وسطی جمعیت 2 روستا روی هم نزدیک به 1100 نفر هستند که برای ارتباط با یکدیگر به ساخت این پل نیاز دارند اما پس از 3 سال و عوض شدن چندین پیمانکار پروژه پل نزدیک به 60 درصد پیشرفت داشته است.

اعتبارات برای ساخت پل نرسیده است

طاهر ایزدی، فرماندار شهرستان رستم در گفت‌وگو با تسنیم علت تاخیر در ساخت پل را عدم تخصیص اعتبارات در 2 سال گذشته ذکر می‌کند و معتقد است تا زمانی که اعتبارات به طور کامل محقق نشود، نمی‌توان زمان قطعی برای تکمیل پل بیان کرد.

به گفته وی با توجه به شرایط منطقه و این 2 روستا تنها راه ارتباط ساخت پل است و به دلیل جمعیت روستاها ساخت خانه بهداشت یا مدرسه در هر 2 روستا امکانپذیر و مقرون به صرفه نیست.

حسن فیاض‌پور، مدیرکل مدیریت بحران استانداری فارس که در زمان شروع پروژه مسئول امور روستایی استان بوده است، برآورد اولیه برای ساخت پل را 100 میلیون تومان ذکر می‌کند و در گفت‌وگو با تسنیم می‌گوید: به دلیل عدم تخصیص اعتبارات در 2 سال گذشته پروژه به کندی پیش رفته است.

امسال پل تکمیل می‌شود

به گفته وی دولت در تاریخ 27 فروردین امسال اعتبارات سال 95 را که تخصیص نیافته بود، برای سال 96 تنفیذ کرده که به محض تخصیص این اعتبارات پروژه ساخت پل این 2 روستا سرعت می‌گیرد.

براساس وعده فیاض‌پور امسال با کمک دفتر روستایی استانداری فارس پل تکمیل و مشکل مردم این 2 روستا برطرف می‌شود. وی گفت: « امسال از هر محلی تلاش می‌کنیم که ساخت پل کامل شود، با دفتر امور روستایی نیز رایزنی می‌کنیم که اعتبارات هر کدام زودتر محقق شد به روستاهای عرب خنیمه شهرستان رستم اختصاص یابد».

هر روز 250 دانش‌آموز مقطع ابتدایی و راهنمایی روستای خنیمه سفلی با شور و نشاط کودکانه از روی پل موقت و شناور برای رفتن به مدرسه استفاده می‌کنند. هر روز مادران این 250 دانش‌آموز  با نگرانی و دلشوره چشم انتظار بازگشت فرزندان خود هستند.
منبع: تسنیم
نظرات بینندگان