کد خبر: ۱۰۹۲۲۷
تاریخ انتشار: ۱۴:۵۰ - ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۶

وعده دولتی‌ها برای جلوگیری از خام‌فروشی عملی نشد/ رئیس‌جمهور پاسخی به بیانیه صنعتگران نداد

دبیر سندیکای آلومینیوم با اشاره به بی‌پاسخ ماندن بیانیه‌ سال گذشته صنعتگران در مورد خام‌فروشی مواد اولیه مورد نیاز صنایع داخلی در بازارهای جهانی خطاب به رئیس‌‌جمهور، گفت: هر کیلو آلومینیوم ۳۰۰ تومان گران‌تر از نرخ‌ صادراتی در اختیار تولیدکنندگان داخلی قرار می‌گیرد.
وعده دولتی‌ها برای جلوگیری از خام‌فروشی عملی نشد/ رئیس‌جمهور پاسخی به بیانیه صنعتگران ندادبه گزارش شیرازه، آریا صادق‌نیت حقیقی دبیر سندیکای آلومینیوم با اشاره به اینکه برخی مواد اولیه مورد نیاز صنایع داخلی با قیمت پایین صادر می‌شود، گفت: برای حل این مشکل، سال گذشته 14 تشکل صنعتی نامه‌ای به رئیس‌ جمهور نوشتند و خواستار جلوگیری از خام‌فروشی این مواد شدند.

وی با بیان اینکه تا کنون پاسخی به این درخواست صنعتگران داده نشده است، افزود: در وزارت صنعت نیز جلسه‌ای در این مورد برگزار نشد و مشکل تولیدکنندگان همچنان برقرار است.

دبیر سندیکای آلومینیوم تصریح کرد: در نامه به رئیس‌ جمهور، پیشنهاداتی برای رفع معافیت مالیاتی صادرات مواد خام، وضع عوارض برای صادرات برخی مواد اولیه و همچنین اصلاح نرخ‌های فروش این مواد به منظور جلوگیری از صادرات ارزان مواد خام و گران‌فروشی به صنایع داخلی ارائه شد که تاکنون به نتیجه‌ای نرسیده است.

حقیقی با اشاره به اینکه خام‌فروشی مواد اولیه بیشتر در مورد فولاد، آلومینیوم، روی و مس صورت می‌گیرد، گفت: درخواست ما از رئیس‌جمهور این بود که صنایع داخلی در اولویت دریافت مواد اولیه قرار گیرند و این مواد با نرخی هم اندازه قیمت‌های صادراتی و یا پایین‌تر از آن به تولیدکنندگان کشور عرضه شود.

وی با بیان اینکه در حال حاضر قیمت صادراتی مواد خام پایین‌تر از نرخ فروش آن به صنایع داخلی است، گفت: هر کیلو آلومینیوم با قیمتی حدود 1980 تومان صادر می‌شود در حالی که قیمت عرضه این ماده اولیه به صنایع داخلی حدود 2080 تومان است و به این ترتیب هر کیلو آلومینیوم صادراتی تقریباً 300 تومان ارزان‌تر از نرخ عرضه به صنایع داخلی، به خارجی‌ها فروخته می‌شود.

حقیقی ادامه داد: وزیر صنعت دستوری مبنی بر در اولویت قرار گرفتن صنایع داخلی برای دریافت مواد اولیه صادر کرده و خواسته که این مواد ارزان‌تر از قیمت‌های صادراتی به تولیدکنندگان داخلی عرضه شود، اما این مسئله اجرایی نشده است.

دبیر سندیکای آلومینیوم در ادامه با بیان اینکه طی سال‌های اخیر نقش فعالان بخش خصوصی در تصمیم‌سازی‌های دولتی بیشتر شده است، گفت: رکود نیز تا حدی برطرف شده و چرخ صنعت در حال حرکت است، ولی هنوز سرعت لازم را ندارد.

وی جلوگیری از خام‌فروشی مواد اولیه را لازمه رونق‌بخشی به صنایع داخلی و صادرات محصولات و همچنین اشتغال‌زایی عنوان کرد و گفت: صنایع داخلی با مشکلات مختلفی از جمله نرخ بالای سود تسهیلات بانکی روبه‌رو هستند.
منبع: فارس
نظرات بینندگان