کد خبر: ۱۰۹۳۴۱
تاریخ انتشار: ۱۵:۱۸ - ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۶
مرغ همسایه برای مدیر فرهنگی غاز است؛

هیچ؛ دستاورد درآمد 300 میلیونی کنسرت تا خالی کردن جیب مردم در لامرد

چرا متولیان فرهنگی بجای ایجاد بستر برای هنرمندان بومی و استفاده از ظرفیت ها و پتانسیل آن ها، بدنبال برنامه ای رفتند که برای مردم منطقه هیچ عایدی به دنبال نداشته است. کنسرتی که با درآمد 300 میلیون ریالی برگزار شد و برگزارکنندگان غیر بومی آن پول خود را دریافت و جز جریحه دار کردن شیشه فرهنگ این منطقه هیچ چیز دیگری را به یادگار نگذاشتند.

به گزارش شیرازه، چرا متولیان فرهنگی بجای ایجاد بستر برای هنرمندان بومی و استفاده از ظرفیت ها و پتانسیل آن ها، بدنبال برنامه ای رفتند که برای مردم منطقه هیچ عایدی به دنبال نداشته است. کنسرتی که با درآمد 300 میلیون ریالی برگزار شد و برگزارکنندگان غیر بومی آن پول خود را دریافت و جز جریحه دار کردن شیشه فرهنگ این منطقه هیچ چیز دیگری را به یادگار نگذاشتند.


اوایل این هفته کنسرت یکی از خوانندگان تازه کار در شهر لامرد برگزار شد که حواشی و اتفاقات پیرامون آن همچنان ادامه دارد.


این کنسرت علیرغم همه مخالفت ها و هشدارهایی که توسط برخی از فعالان فرهنگی و جوانان انقلابی در خصوص برگزاری این کنسرت ها داده بودند، برگزار شد.

شاید اولین سوالی که برای ذهن مخاطب در خصوص برگزاری این کنسرت در شهر لامرد پیش می آید این است که چه عوایدی پس از آن به مردم این منطقه خواهد رسید؟
ساده ترین پاسخ به این پرسش این است؛ هیچی!


کنسرت توسط یک موسسه خصوصی که دفتر اصلی آن در شیراز قرار دارد برگزار می شود و تمام امورات آن را توسط کارکنان خود انجام می دهد و بوسیله تخفیفاتی که در شهر محل برگزاری به صنوف ارائه می کنند، از روابط عمومی آن ها در خصوص فروش بلیط استفاده می شود که عملاً چیزی عاید فروشندگان بلیط نمی شود مگر چند بلیط با تخفیف.

نکته دومی که باید مدنظر قرار داد، رقم نجومی بلیط این کنسرت است که با مبالغ هنگفت 50 و 60 هزار تومانی به فروش رسیده و پس از لغو این کنسرت در تاریخ ابتدایی آن بدلیل سفر ریاست جمهوری به استان فارس، در تاریخ دوم درصدی را برای برخی اقشار از جمله دانشجویان در نظر گرفته بودند که عملاً این نیز برای مردم این منطقه سودی نداشته است چرا که بهترین کنسرت ها در بهترین سالن ها و با حضور خوانندگان مطرح، بلیط آن با ارقام بسیار پایین تر در اختیار مخاطب قرار گرفته است.

موضوع بعدی که نباید به سادگی از کنار آن گذشت، بحث توانمندی و پتانسیل بسیار بالای هنرمندان جوان این شهر و شهرستان است که همواره در جشنواره های استانی و کشوری خوش درخشیده اند و در سال های گذشته نیز در ایام و مناسبت های مختلف با اجرای برنامه های خوب علاوه بر استقبال عمومی از آن ها تاثیری مثبت بر فرهنگ منطقه را از خود بجای بگذارند که با اندک دقتی در آرشیو خبرها می توان به این موضوع پی برد، جوانانی که با اندک اعتماد و ایجاد کردن بستر مناسب می توانند با شناخت کامل و جامع از فرهنگ بومی، پاسدار سنن و عقاید مردم خود باشند و شاید لازم است به صورت جدی به این موضوع توجه کرد و به خود نهیب زد که تا کی باید مرغ همسایه برای ما غاز باشد.

برگزاری کنسرت در شب میلاد امام حسین (ع) و مقارن شدن با ایام پر خیر و برکت شعبان موضوع دیگری است که می توان به آن اشاره داشت، نکته ای شاید برخی از آن برای رفع خطاهای پیش آمده در خصوص کنسرت استفاده کنند، موضوع اسقبال مردمی از کنسرت و حضور 500 نفری در سالن معلم است، بله این موضوع مهم است و کسی از کنار این موضوع گذر نکرده است، اما علت آن چه بوده؟

 نبود یک برنامه مناسب با محتوای فرهنگی خوب و در خور شان مردم و منطقه دلیل اصلی آن است، کما اینکه شاهد بودیم در برنامه های سال های گذشته که در پارک ها و بوستان ها و یا همین سالن معلم نیز برگزار شده، استقبال عمومی به همین کیفیت و بالاتر از این بوده است، جشن های شعبانیه گواه این مدعاست که با حضور بیش از سه هزار نفر در سه بوستان شهر برگزار شد.

ذکر این نکته نیز باید مدنظر قرار گیرد که متولیان فرهنگی و مذهبی ما در مساجد و حسینیه ها و مراکز مذهبی باید بیشتر به تغییر محتوای فرهنگی مناسبت های خود و تبدیل آن به احسن، نیاز جامعه به شادی و نشاط را به شیوه صحیح آماده سازی کنند تا دیگر نیاز به برگزاری چنین مراسم هایی با هیچ دستاورد مثبتی در شهر نباشیم و دیگر شاهد شنیدن این سخن نباشیم که عده ای آمدند پول خود را گرفتند و رفتند.

منبع: لامرود
برچسب ها: کنسرت ، دستاورد ، فرهنگی
نظرات بینندگان