کد خبر: ۱۰۹۳۴۴
تاریخ انتشار: ۱۶:۰۹ - ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۶

دولت تدبیر برای ساماندهی پسماندهای شمال چه کرد؟

در حالی‌که اسحاق جهانگیری، نامزد ریاست جمهوری نوک پیکان حملات زیست محیطی خود را به سمت اصولگرایان گرفته و دم از عدم مدیریت پسماندها توسط مدیریت شهری می‌زند، باید یادآور شد که سازمان محیط زیست به عنوان متولی دولتی، مسئول تأمین زیربنای ساماندهی پسماندها در کشور است!
دولت تدبیر برای ساماندهی پسماندهای شمال چه کرد؟به گزارش شیرازه، معصومه ابتکار رییس سازمان محیط زیست در واکنش به ادعای اسحاق جهانگیری نامزد ریاست جمهوری در مناظره اجتماعی نامزدهای انتخاباتی مبنی بر اینکه شهردار تهران قادر به تفکیک زباله های تهران هم نیست و تنها پنج درصد از پسماندهای تهران به برق تبدیل می شود در حساب توئیتری اش او را همراهی کرد و در روزهای گذشته کارشناسان سازمان محیط زیست به ادعای وی دامن زدند.

وی با تایید ادعای جهانگیری مبنی بر اینکه شهردار تهران قادر به تفکیک زباله های تهران هم نیست توئیت کرد:

«آقای جهانگیری درست گفتند، تفکیکی از سوی شهرداری صورت نمی گیرد و زباله سوزهای تهران تنها 5 درصد از زباله های تهران را که معادل 7 هزار تن است، می سوزانند.»

گویا رئیس سازمان محیط زیست داستان خرید و آغاز به کار زباله سوز تهران و سه شهر شمالی را فراموش کرده است.

در دولت دهم برای استان های شمالی و شهر تهران قرارداد خرید 4 دستگاه زباله سوز منعقد شد، با انعقاد این قرارداد شهرهای رشت، نوشهر، ساری و تهران صاحب زباله سوز می شدند.

ماجرا از این قرار بود که دولت دهم در سومین سفر استانی اش به استان های شمالی و مواجهه با وضع نامطلوب پسماند در این استان ها اعتبار 50 میلیارد تومانی و اعتبار ارزی 50 میلیون یورویی را برای مجهز شدن این دو استان به زباله سوزها در نظر گرفت.

قرار بر این بود که از محل این اعتبارات  زباله سوز مخلوط سوز (به روش BOT ) با قراردادی منعقد شده خریداری شود اما با پایان گرفتن عمر دولت دهم و روی کار آمدن دولت یازدهم این پروژه به دلیل عدم تخصیص اعتبارات متوقف شد.

هر چند ابتکار هم کلام با اسحاق جهانگیری ادعا می کند که «شهرداری تهران هنوز نتوانسته است زباله های کشور را مدیریت کند.» اما نمی توان این ادعا را قبول کرد چراکه شهرداری تهران در سال 93 با عقد قرار داد با شرکت چینی کار زباله سوز را کلید زد.

مجتبی عبدالهی معاون خدمات شهری شهرداری تهران نیز با بیان اینکه این نیروگاه روزی 3 مگاوات برق تولید می کند اظهار داشت که با 3 مگاوات برق تولیدی می توان برق مورد نیاز 1300 خانوار را تامین کرد.

اما شرایط  در دو استان دیگر چگونه است؟

پس از روی کار آمدن دولت یازدهم طرح ورود زباله سوزهای چینی با ادعای نامرغوب بودن آن از سوی مسئولان سازمان محیط زیست متوقف شد و پای سویسی ها به میدان آمد؛ نمایندگان شرکت سوئیسی هیتاچی زوسن انوا  به ایران آمدند و با ابتکار دیداری داشتند، این آمد و شدها همچنان ادامه پیدا کرد و در سال 95 صحبت از آمدن ژاپنی ها به ایران شد، در کش و قوس های افتتاح و عدم افتتاح نیروگاه زباله سوز در دو استان شمالی که متاسفانه از مشکلات بغرنج در دفن پسماندها رنج می برند، شهرداری تهران واپسین ماههای سال 93 نیروگاه زباله سوز خود را  با حضور معصومه ابتکار افتتاح کرد.

مصوبه دولت دهم نیروگاه زباله سوز ساری قرار بود تا پس از تکمیل، روزانه 450 تن زباله این شهر مرکز مازندران، روستاها و شهرهای اطراف را فرآوری کند وبه عنوان مصالح ساختمانی مورد استفاده قرارگیرد.

طبق آخرین گزارش ها این نیروگاه در زمینی به مساحت 6هکتاردر داخل شهرک صنعتی شهرستان ساری در دست اجرا قرار دارد و پیشرفت فیزیکی آن کمتر از 30 درصد است.

هم اکنون به دلیل نبود واحد کمپوست زباله در شهر ساری مرکز مازندران، زباله شهروندان این شهر در 130 کیلومتری خارج از شهر در منطقه پشتکوه در بخش چهاردانگه ساری انبار و دفن می شود.

اوضاع رشت ولی بسیار اسف‌بارتر است، قرارداد نیروگاه زباله سوز رشت که در دولت قبل منعقد شده بود در همان مرحله عقد قرارداد باقی مانده و پس از چهار سال و واخوردگی از سرمایه گذاران اروپایی مجددا کار عقد قراداد با پیمانکار قبلی از سر گرفته شده است.
منبع: فارس
نظرات بینندگان