کد خبر: ۱۰۹۴۱۵
تاریخ انتشار: ۰۸:۴۶ - ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۶
همزمان با هفته شیراز

تخریب سازه های معماری برای برگزاری مراسم افتتاح/ هجوم به معماری

معماران جوان در حالی سازه هایشان را برای یک مسابقه معماری در شیراز تمام کرده بودند که شهرداری برای باز شدن جای یک مراسم روبان چینی تمام آثار را خراب کرد.
تخریب سازه های معماری برای برگزاری مراسم افتتاح/ هجوم به معماریبه گزارش شیرازه، سومین دوره مسابقه طرح  و ساخت قوام الدین شیرازی در شیراز از چندی پیش آغاز شد و معماران و مهندسان جوان به همراه اساتید خود در این برنامه شرکت کردند اما دست آخر شهرداری تمام سازه های این مسابقه را با ماشین آلات مختلف خراب کرد و با دستگاه برش داد تا جا برای یک مراسم افتتاحیه که همان حوالی برگزار می شود، باز شود.

دبیر این مسابقه و نائب رئیس دوم نظام مهندسی استان فارس پیرامون این اتفاق گفت: از سه سال پیش مسابقه طرح و ساخت قوام الدین شیرازی طراحی و آغاز شد و امسال سومین دوره آن را در شیراز برگزار کردیم.

عبدالوهاب زنگنه با اشاره به دستاوردهای بزرگ این مسابقه معماری بیان کرد: در این مسبقه دانشجویان معماری و مهندسی شرکت می کردند و سازه های معماری خود را می ساختند و این مسابقه در دور اول و دوم چنان موفقیت آمیز بود که وقتی برنامه به اتمام رسید نام معبر رو به رو باغ عفیف آباد به گذر قوام الدین شیرازی رایج شد.

تخریب سازه های معماری برای برگزاری مراسم افتتاح/ هجوم به معماری

وی ادامه داد: این رویداد معماری چهره زیبایی هم به گذر مقابل باغ عفیف آباد داده بود و هم یک سری سازه های زیبا نیز به فضای شهری شیراز افزوده بود.

وی گفت: امسال نیز از ۱۲ روز پیش مسابقه برای سومین بار برگزار شد به گونه ای که خیلی از مهندسان اذعان داشتند که این مسابقه در کشور و منطقه بی نظیر است.

زنگنه ادامه داد: از چند روز پیش بخش کارگاهی مسابقه آغاز شد و پس از آن در مقابل باغ عفیف آباد دانشجویان و معماران جوان به ساخت سازه های معماری اقدام کردند که شامل ۱۳۰ نفر بودند.

دبیر برگزاری این مسابقه معماری گفت: محصول کار این مهندسان و معماران جوان خلق ۸ دست ساخت معماری بود که نمای بسیار خوبی به منطقه داده بود و شب گذشته مراسم اختتامیه نیز با حضور شهردار منطقه برگزار شد.

زنگنه با اشاره به اینکه در همان شب با شهردار منطقه صحبت شد که نگه داشتن این سازه ها اگر نیاز به مجوز دارد به ما اعلام شود که ایشان گفتند همین که من شفاها مجوز داده ام کفایت می کند، افزود: اما در نهایت تعجب دیدیم صبح امروز چهارشنبه کارگران شهرداری به یکباره وارد سایت مسابقه شده و با دستگاه ها و ماشین آلات خود تمام سازه ها را خراب کردند و برش دادند تا جا برای مراسم افتتاحیه  دیگری که قرار است در همان محل برگزار شود و باید دو هزار تا صندلی قرار می گرفت، باز شود.

تخریب سازه های معماری برای برگزاری مراسم افتتاح/ هجوم به معماری

وی با انتقاد از این رفتار غیر فرهنگی بیان کرد: در ابتدا باید گفت یعنی مراسم روبان چینی اینقدر ارزشمند بود که سازه های معماری این مهندسان به همین راحتی برش داده شود ؟ و یا اینکه این سازه ها که همگی قابل حمل بودند چرا فرصت جابجایی و انتقال به مکان دیگری داده نشد.

زنگنه ادامه داد: این رفتار توهین به جامعه معماران و مهندسان و توهین به فرهنگ یک شهر محسوب می شود و باید مسئولان مرتبط پاسخگو باشند که چرا آثاری که به زیباسازی یک شهر کمک می کند باید به طور کامل خراب شوند.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر این معماران آثار خود را می خواهند، افزود: نظام مهندسی فعالیت های آموزشی بسیاری را در برای حوزه مهندسی انجام می دهد و نباید با این رفتارها چنین شرایطی برای مهندسان و معماران ایجاد شود.

وی گفت: تعجب ما از این است که چنین آثار قابلیت حمل و جابجایی داشتند و چرا باید آنها را برش می دادند یا خراب می کردند و حتی شیشه های به کار رفته در آثار را می کشتند.
منبع: مهر
نظرات بینندگان