کد خبر: ۱۰۹۴۹۳
تاریخ انتشار: ۱۰:۱۲ - ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۶
یادداشت/پنجمین انتخاب/6

فراهم سازی بستر توسعه حمل و نقل هوایی نیازمند همراهی شورا و شهرداری است

تبدیل فرودگاه شیراز و زمینهای اطراف آن همانند فرودگاه بین المللی امام خمینی به منطقه آزاد تجاری می تواند زمینه را برای جذب بیشتر شرکتها و سرمایه گذاران و توریستهای خارجی به شیراز فراهم نماید.
شیرازه، شروع به کار شوراهای اسلامی از ۹ اردیبهشت سال ۱۳۷۸ با صدور پیام ویژه‌ای از سوی رهبر معظم انقلاب آغاز گردید که طی چهار دوره گذشته فراز و فرودهای بسیاری را پشت سر گذاشته است.
طبق قانون پارلمان شهری چند وظیفه مهم و تاثیر گذار در تبیین سیاست های توسعه شهری بر عهده دارد. تعیین و تدوین بودجه شهرداری، انتخاب شهردار ونظارت بر عملکرد وی، تدوین برنامه توسعه شهری و... از جمله وظایف این نهاد اجتماعی است.
در همین راستا شیرازه سلسله گزارش هایی در مورد ویژگی های یک شورای کارآمد تا انتخابات با عنوان«پنجمین انتخاب» منتشر خواهد کرد.

فراهم سازی بستر توسعه حمل و نقل هوایی نیازمند همراهی شورا و شهرداری استجعفر قادری نماینده سابق مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی و شهردار اسبق شیراز در یادداشت اختصاصی برای شیرازه نوشت: اهمیت دسترسی به عنوان یک فاکتور مهم در توسعه اقتصادی هر شهر ایجاب میکند تا سرمایه گذاری در زیرساختهای حمل و نقل از اولویتهای توسعه آن شهر و استان باشد. زمانی اهمیت بخش حمل و نقل بیشتر احساس میشود که سیستم اداری کشور یک سیستم متمرکز و غیر فدرال باشد. در این سیستم بیشتر تصمیمات در مرکز اداری کشور گرفته شده و لذا ارتباط مستمر با پایتخت یک ضرورت است.
دوری شیراز از پایتخت و مشکلات دسترسی این شهر متولیان را ناچار به سرمایه گذاری بر روی حمل و نقل هوایی و ریلی شیراز میکند. اگرچه سرمایه گذاری بر روی حمل و نقل ریلی یک کار زمان بر و مستلزم عزم و اراده ملی است ولی توسعه زیرساختهای هوایی سریعتر و نیازمند هماهنگی کمتر و انجام آن در استان قابل برنامه ریزی و انجام است.
فارس به علت داشتن پنج فرودگاه مناسب و قابل پرواز، یکی از قطبهای توسعه صنعت حمل و نقل هوایی است. وجود فرودگاههای مختلف در اطراف استان فارس و در استانها و جزایر همسایه فارس و حجم ترددهای بین این استانها و جزایر و شهر شیراز باعث شده تا این فرودگاه بعد از فرودگاههای مهرآباد، امام خمینی و مشهد، بیشترین حجم پرواز را در بین فرودگاههای کشور داشته باشد.
دوری فرودگاه شیراز از فرودگاه امام خمینی و تهران، شرایطی ممتازتری برای فرودگاه شیراز نسبت به فرودگاه اصفهان برای توسعه پروازهای خارجی و نیز پروازهای داخلی به مقصد تهران ایجاد میکند. این موقعیت زمینه را برای توسعه بیشتر فرودگاه شیراز فراهم می آورد. در این راستا باید از همه ظرفیتهای دولتی و غیر دولتی برای توسعه زیرساختهای فرودگاه استفاده کرد.
فرودگاه شیراز با حجم قابل توجه پروازها یا باید محل استقرار شرکتهای مستقل هواپیمایی باشد و یا شرکتهای موجود هواپیمایی یکی از ایستگاههای اسقرار هواپیماهای خود را به شیراز منتقل نمایند. وقتی که تعداد پروازهای این شرکتها از فرودگاه شیراز قابل توجه است، چرا شیراز سهمی از اشتغال ایجاد شده توسط این شرکتها نداشته باشد؟ در این راستا شهرداری شیراز می تواند تسهیلاتی را برای استقرار این شرکتها قائل شود.
توجه به انجام پرواز بین شیراز و عراق به عنوان یکی از مبادی و مقصدهای سفرهای مذهبی بین شیراز و عراق باید بصورت ویژه مورد توجه مسئولین و برنامه ریزان شیراز قرار گیرد. حجم قابل توجه توریستها و زائران عراقی وارده به کشور و کسب سهم مناسب از این حجم، تعریف یک کریدور هوایی بین شیراز و عراق را ضروری می سازد.
گسترش ترمینالهای داخلی و خارجی و ایجاد فروشگاههای بزرگ در کنار این ترمینالها و نیز فضاهای کاری و اداری برای فعالیت شرکتهای هواپیمایی و هتل برای اسکان کادر پروازی و در موارد ضروری برای اسکان مسافرین ترانزیتی از جمله زمینه هایی است که شهرداری می توانند با سرمایه گذاری انتفاعی خود و یا کمک به بخش خصوصی به توسعه زیرساختهای فرودگاه کمک کند.
کمک به توسعه صنایع و فعالیتهای مرتبط با صنعت هوایی نیز می تواند بخشی از اولویتهای شیراز باشد. برگزاری دوره های آموزشی و دانشگاهی مرتبط با حمل و نقل هوایی و نیز فعالیتهای تفریحی مرتبط با بخش حمل و نقل هوایی از جمله زمینه هایی است که باید در دستور کار متولیان برنامه ریزی برای توسعه شهر شیراز قرار گرفته و اعضای شورای شهر و شهرداری نیز به سهم خود به انجام این مهم کمک کنند.
تبدیل فرودگاه شیراز و زمینهای اطراف آن همانند فرودگاه بین المللی امام خمینی به منطقه آزاد تجاری می تواند زمینه را برای جذب بیشتر شرکتها و سرمایه گذاران و توریستهای خارجی به شیراز فراهم نماید. برگزاری همایشهای بین المللی با حضور متخصصین خارجی در این منطقه بدور از مشکلات اداری ورود به سرزمین اصلی کمک زیادی به توسعه فارس و شیراز خواهد کرد. این امر مستلزم همراهی و اعلام آمادگی دستگاههای مختلف از جمله شهرداری برای کمک به فرودگاه شیراز است.
پیش بینی ترمینالهای صادراتی و وارداتی خصوصا برای کالاهای سریع الفساد که به ناچار باید از طریق مرزهای هوایی صادر و یا وارد شود و نیز استقرار هواپیماهای باربری برای توسعه ظرفیت فرودگاه شیراز ضرورت دارد. در این رابطه باید بخش های غیر دولتی را وارد سرمایه گذاریهای زیربنایی کرد که پیش بینی این مشوقها نیازمند همراهی شورا و شهرداری است.  

نظرات بینندگان