کد خبر: ۱۰۹۵۰۱
تاریخ انتشار: ۱۳:۳۲ - ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۶

پروژه اجرای آنتن جدید «folded monopole antenna» برای اولین بار در ایران

پروژه اجرای آنتن جدید folded monopole antenna برای اولین بار در ایران توسط اداره کل فرستنده های رادیویی و واحد ستادی فرستنده های رادیویی مرکزفارس طراحی واجرا شده است.
به گزارش شیرازه، روابط عمومی صدا و سیمای فارس اعلام کرد که پروژه اجرای آنتن جدید folded monopole antenna برای اولین بار در ایران توسط اداره کل فرستنده های رادیویی و واحد ستادی فرستنده های رادیویی مرکزفارس طراحی واجرا شده است.

 آنتن های فرستنده های رادیویی موج متوسط یکی از مهمترین، اساسی ترین،گرانقیمت ترین قسمتهای فرستنده است. همچنین به علت داشتن طول های بلند هزینه های  بسیاری در برپایی دکل در بر دارند که بهترین طول آنتن برای انتشار زمینی امواج حدود نصف طول موج  است. با توجه به پایین بودن فرکانس های باندAMمخصوصا در پایین باند طول آنتن ها بسیار بلند و پر هزینه تر می شود لذا مهندسان این رشته سالها تحقیق و بررسی بر روی این کار انجام داده اند تا راهکاری پیدا کنند که با طول آنتن های کوتاهتر به کارایی مدنظر برسند.

با همت اداره کل فرستنده های رادیویی و همکاری واحد فرستنده های رادیویی مرکز فارس و تلاش شبانه روزی تیمی مجرب، برای نخستین بارآنتن جدید folded monopole antennaدر اردیبهشت ماه امسال این مهم در ایستگاه رادیویی لامرد با موفقیت راه اندازی شد.

از ویژگی های مهم این طرح اجرای آن بطور کامل به دست متخصصان و کارشناسان داخلی در کمترین زمان ممکن و با حداقل امکانات و صرفه جویی ریالی است. این آنتن دارای محاسن متعددی است. ازجمله آنتن های جدید قابلیت تغییر فرکانس و بدست آوردن امپدانس مناسب با تغییرات جزئی روی آنتن دارند . که در مقایسه با آنتن های قدیم  هزینه بسیار پایین و تغییرات عمده ای روی دکل و اتاقک آنتن دارند. از ویژگی های دیگر  این آنتن  حذف ایزولاتور بیس آنتن است که هزینه ای بسیار زیاد داشت ، پهنای باند و بهره بالاتر و پوشش بیشتر از مزایای دیگر این طرح است. همچنین با این طرح صرفه جویی در مصرف انرژی ، بهبود انتشار پدید می آید.

سهرابی مدیر کل صدا وسیمای فارس در مراسم قدردانی از مهندسین و تکنسین های اداره کل فرستنده های رادیویی از تکمیل طرح سنکرون سازی صدای مرکز فارس خبر داد و گفت: طرح سنکرون سازی صدای مرکز فارس در فاز سوم در ایستگاه رادیویی لامرد اجراشد . که در این زمینه فرکانس قبلی فرستنده رادیویی لامرد بر روی موج متوسط ردیف 1287 کیلو هرتز به 666 کیلو هرتز تغییر پیدا کرد.گفتنی است فناوری تغییرفرکانس این نوع فرستنده ها قبلا در اختیار کشور های کانادا و آمریکا بود. این طرح مهم اولین بار است که در کشور اجرا می شود و مرکز فارس پیشقدم در اجرای آن بوده که به طور کامل به دست متخصصان و کارشناسان داخلی با بهترین کیفیت اجرا شد. با اجرای این طرح ایران به جمع کشورهای دارنده این فناوری جدید می پیوندد.

مدیرکل صدا وسیمای فارس با قدردانی از دست اندرکاران این پروژه مهم گفت: تعامل بسیار خوب بین معاونت توسعه فنآوری سازمان و صدا وسیمای مرکز فارس موجب اجرای طرح های بزرگ فنی رسانه ای در استان فارس شده است.

سهرابی با اشاره به ظرفیت و قابلیت معاونت فنی صدا وسیمای مرکز فارس از اعلام امادگی این معاونت برای انجام ماموریت های سازمان در دیگر مراکز خبرداد.

گفتنی است در صورت تامین اعتبار، ایستگاه های  رادیویی فارس تا پایان امسال سنکرون می شوند.

نظرات بینندگان