کد خبر: ۱۰۹۵۳۸
تاریخ انتشار: ۱۳:۴۷ - ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۶
رئیس اداره اجرایی زکات استان فارس در گفتگو با شیرازه مطرح کرد:

آغاز طرح جمع‌آوری زکات در فارس/ پیش‌بینی جمع‌آوری 35 میلیارد تومان زکات در سال جاری

رئیس اداره اجرایی زکات استان فارس از آغاز طرح جمع‌آوری زکات دام و غلات در این استان خبر داد و پیش‌بینی کرد در سال جاری 35 میلیارد تومان زکات در استان فارس جمع‌آوری شود.

آغاز طرح جمع‌آوری زکات در فارس/ پیش‌بینی جمع‌آوری 35 میلیارد تومان زکات در سال جاریحجت‌الاسلام سید علی اکبر جعفری در گفتگو با خبرنگار شیرازه، با اشاره به اینکه استان فارس قطب عشایر کشور محسوب می‌شود، گفت: طبق آمار اداره امور عشایر حدود 147هزار نفر عشایر در استان فارس زندگی می‌کنند که 12ونیم درصد جمعیت عشایر کشور و 3و نیم درصد جمعیت استان فارس را به خود اختصاص داده‌اند.

وی با بیان اینکه بر اساس احکام شرع مقدس اسلام به ازای هر 40 رأس گوسفند، یک رأس مشمول زکات می‌شود، اظهار کرد: حدود سه میلیون رأس دام در استان فارس وجود دارد و هر خانوار عشایر به طور متوسط 110 رأس گوسفند دارند که حداقل دو رأس آن مشمول پرداخت زکات می‌شود.

رئیس اداره اجرایی زکات استان فارس بیشترین توزیع جمعیت عشایر را به ترتیب در شهرستان‌های ممسنی، فراشبند و کازرون عنوان و خاطرنشان کرد: با همکاری ائمه جمعه فارس به عنوان رؤسای شورای زکات شهرستان‌ها نیز محسوب می‌شوند جلسات متعدد و دیدارهای چهره به چهره با کشاورزان و دامداران به منظور ترغیب آنان نسبت به پرداخت زکات داشته‌ایم.

حجت‌الاسلام جعفری با تأکید بر اینکه تلاش می‌کنیم با جمع‌آوری زکات سفره‌های بیشتری برای فقرا بازکنیم تا شیرینی زکات را بچشند، تصریح کرد: زکات دام جمع‌آوری شده در هر منطقه را به فقرای همان محل می‌دهیم تا آنان نیز با اشتغال به دامداری بتوانند زندگی خود را به صورت آبرومندانه اداره کنند و اگر در منطقه‌ای فقیر وجود نداشت، زکات جمع‌آوری شده در روستاها و شهرهای اطراف توزیع می‌شود.

وی با یادآوری اینکه سال گذشته استان فارس با جمع‌آوری 23 میلیارد و 600 میلیون تومان زکات در بین استان‌های کشور رتبه نخست را کسب کرد، گفت: در فروردین ماه سال گذشته 45 میلیون تومان زکات جمع‌آوری شده بود که این رقم در یک ماهه اول سال جاری به 165میلیون تومان رسید.

رئیس اداره اجرایی زکات استان فارس رتبه‌های دوم و سوم پرداخت زکات در سال گذشته را متعلق به استان‌های آذربایجان غربی و کردستان اعلام و تصریح کرد: با توجه به اینکه اهل سنت پرداخت زکات مال‌التجاره را واجب می‌دانند، ظرفیت حدود 100 میلیارد تومانی پرداخت زکات در بین اهل سنت استان فارس وجود دارد.

حجت الاسلام جعفری با بیان اینکه استان فارس قطب کشاورزی و عشایر کشور محسوب می‌شود رقم واقعی زکات این استان را حدود 800 میلیارد تومان تخمین زد و اظهار امیدواری کرد کشاورزان و دامداران به شکرانه بارش رحمت الهی نسبت به پرداخت زکات اموال خود اقدام نمایند.

وی با بیان اینکه شهرستان‌های شیراز، مرودشت و اقلید در سال گذشته بیشترین رقم پرداخت زکات را داشته‌اند، گفت: برای ترغیب مودیان زکات نسبت به پرداخت آن هر سال در پایان فصل برداشت از مودیان برتر در هر منطقه تجلیل می‌کنیم و ده درصد از مبلغ زکات پرداختی را نیز در اختیار آنان قرار می‌دهیم تا خودشان به فقرا دهند.

انتهای پیام/ 

نظرات بینندگان