کد خبر: ۱۰۹۵۹۸
تاریخ انتشار: ۱۷:۴۸ - ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۶

برگزاری اولین نشست طرح ملی هم‌اندیشی‌های صنایع دستی در شیراز

مشاور معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی کشور گفت: ارگونومی برای جلوگیری از به خطر افتادن سلامت جسم یک هنرمند نقش به سزایی ایفا می کند.

به گزارش شیرازه، اولین نشست علمی یک روزه بررسی کارکردهای ارگونومی در صنایع دستی با حضور جمعی از کارشناسان و دانشجویان حوزه صنایع دستی فارس در اتاق بازرگانی صنایع معادن و کشاورزی شیراز برگزار شد.

در این نشست علمی، مشاور معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی کشور گفت: با همکاری معاونت صنایع دستی و هنرهای سنتی کشور طرح ملی هم اندیشی‌های صنایع دستی تا کنون در 18 استان برگزار شده که استان فارس، هجدهمین استانی است که برای اولین بار این نشست را برگزار می کند.

حجت‌الله مرادخانی در ادامه با تاکید به رسیدن به توسعه پایدار و استفاده از صنایع خلاق افزود: در کشورهای پیشرفته این صنایع خلاق مثل هنرهای صنایع دستی نقش 8 درصدی را در تولید ناخالص ایفا می کنند.

وی به نقش ارگونومی در صنعت، تولیدات و ابزار صنایع دستی اشاره و اظهار کرد: ارگونومی برای جلوگیری از به خطر افتادن سلامت جسم یک هنرمند، چه در زمینه وسایل و ابزار صنایع دستی و چه در زمینه تولیدات صنایع دستی برای بهبود کیفیت تولید، نقش به سزایی ایفا می کند.

ارگونومی به تطابق علم با کاربر می‌پردازد

زهرا الحمدی، معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی فارس هم هدف از این نشست را ارتقای علمی هنرمندان صنایع دستی و هنرهای سنتی عنوان و اظهار کرد: ارگونومی علمی است که به تطابق کار با کاربر می پردازد و می بایست با آگاهی دادن به هنرمند، به بهره‌وری بیشتر در کار با جلوگیری از آسیب های جسمی کمتر پرداخت.

بنابراین گزارش، دو پانل با عناوین «آشنایی با ارگونومی» و «بررسی کارکردهای ارگونومی در صنایع دستی» با سخنرانی اساتید دانشگاه های هنر، شیراز و علوم پزشکی برگزار شد. همچنین نمایشگاهی از طرح های ارگونومی دانشجویان دانشگاه شیراز از جمله برنامه های جانبی این نشست یک روزه بود که نتیجه آن به صورت مقالات علمی و پژوهشی در کتاب مجموعه مقالات معاونت صنایع دستی و هنرهای سنتی کشور به چاپ خواهید رسید.

نظرات بینندگان