کد خبر: ۱۰۹۶۴۴
تاریخ انتشار: ۰۷:۲۵ - ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۶
نامه سرگشاده جمعی از حقوقدانان صنعت نفت خطاب به سران سه قوه

۶ اقدام برای شفاف شدن حقوق مردم ایران در پرونده کرسنت/ رنجنامه معاون حقوقی دبیر شورای عالی امنیت ملی درباره پرونده را منتشر کنید

جمعی از حقوقدانان فعال در صنعت نفت در نامه سرگشاده‌ای خطاب به سران سه قوه درباره وضعیت دفاع از حقوق ایران در داوری بین‌المللی پرونده کرسنت پیشنهاد کردند ۶ اقدام برای شفاف شدن روند دفاع از حقوق مردم ایران در این پرونده انجام شود.
۶ اقدام برای شفاف شدن حقوق مردم ایران در پرونده کرسنت/ رنجنامه معاون حقوقی دبیر شورای عالی امنیت ملی درباره پرونده را منتشر کنیدبه گزارش شیرازه، جمعی از حقوقدانان فعال در صنعت نفت در نامه سرگشاده‌ای خطاب به سران سه قوه درباره وضعیت دفاع از حقوق ایران در داوری بین‌المللی پرونده کرسنت نوشتند:

جناب آقای حسن روحانی رئیس‌جمهور

جناب آقای علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی

جناب آقای صادق آملی لاریجانی رئیس قوه قضائیه
 
پرونده کرسنت یکی از پرونده‌های پیچیده، طولانی، مبهم و ذوابعاد در میان پرونده‌های فساد اقتصادی در ایران است. این پرونده فراز و نشیب‌های مهمی را در مقاطع مختلف از سر گذرانده است و هنوز هم اغلب ابعاد آن محرمانه نگه داشته می‌شود. به نظر می‌رسد روشن شدن این ابعاد به خصوص در مراحل انعقاد قرارداد و همچنین دفاع از منافع ایران در داوری بین‌المللی این قرارداد از جمله حقوق مردم ایران در راستای شفافیت و آزادی گردش اطلاعات باشد.

بر همین مبنا، با توجه به اینکه به نظر می‌رسد در این پرونده فساد بزرگی اتفاق افتاده است و ظاهرا سوء عملکرد در این پرونده ادامه دارد، انجام دادن این ۶ اقدام یک پاسخ حداقلی از سوی نظام به مطالبه عمومی شفافیت در این پرونده خواهد بود:

۱- رنجنامه آقای عبداللهی معاون حقوقی آقای شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی در خصوص اعتراض به روند پیگیری قرارداد کرسنت منتشر شود.

۲- لایحه ۹۳ صفحه‌ای شرکت کرسنت به دادگاه عالی بازرگانی لندن منتشر شود. این لایحه آخرین لایحه دفاعی کرسنت است که بعد از رای اعتماد به آقای زنگنه در فوریه ۲۰۱۳ تسلیم شده است.

۳- دلایل استعفای آقای اسدالله نوری داور طرف ایرانی قرارداد کرسنت منتشر شود.

۴- اعلام شود دلایل انتصاب آقای مختوم‌علی‌خان داور پاکستانی که سابقه موفق داوری بین‌المللی نیز در کارنامه ندارد به جای آقای نوری چیست؟
به خصوص با توجه به این نکته که آقای مختوم‌علی‌خان عضو همان تشکیلات وکالتی بوده است که وکالت کرسنت را بر عهد داشته است.

۵- بیانیه داور طرف ایرانی در اعتراض به رای داوری پرونده کرسنت در ژوئیه ۲۰۱۴ منتشر شود.

۶- نقش و مشروح مذاکرات آقای سید اصغر هندی در مذاکره با شرکت کرسنت به طور کامل شفاف‌سازی شده و منتشر شود.

امید است با انتشار این اسناد حق مردم ایران برای آگاهی از شیوه دفاع از منافعشان در این پرونده پاس داشته شود.

با احترام

جمعی از حقوق‌دانان فعال در صنعت نفت
منبع: فارس
نظرات بینندگان