کد خبر: ۱۰۹۷۰۳
تاریخ انتشار: ۱۱:۴۵ - ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۶

3 یوزپلنگ ایرانی در استان سمنان ثبت شد+ عکس

مدیرکل حفاظت محیط زیست سمنان از مشاهده یک قلاده یوزپلنگ آسیایی ماده به همراه دو توله یوز یکساله در پارک ملی توران در منطقه زمان آباد خبر داد.
3 یوزپلنگ ایرانی در استان سمنان ثبت شد+ عکسبه گزارش شیرازه، عباسعلی دامنگیر مدیرکل حفاظت محیط زیست سمنان با اعلام خبر مشاهده یک قلاده یوزپلنگ آسیایی ماده به همراه دو توله یوز یکساله در پارک ملی توران در منطقه زمان آباد، گفت: در پایش و نظارت دوربین‌های تله ای مستقر در پارک ملی توران، از یک یوز مادر به همراه توله های یکساله‌اش تصویربرداری شد.

وی با بیان اینکه تصاویر سه قلاده یوز با دوربین های ثابت سازمان حفاظت محیط زیست ثبت شده‌اند، افزود: چند ده قلاده یوز باقی مانده در ایران، آخرین بازمانده های یوز آسیایی هستند و از این رو ثبت تصاویر یوزها به ویژه یوزهای ماده از اهمیت بسیاری برخوردار است.

دامنگیر ادامه داد: با توجه به اهمیت بالای حفظ این گونه ارزشمند، یوزها در استان سمنان تحت پایش مستمر دوربین های تله ای هستند و اگرچه برخی از انقراض قریب الوقوع آن ها خبر می‌دادند اما مشاهده جنس ماده این گونه که موفق به تولید مثل و نگهداری از توله های خود شده، می تواند نوید بخش حفظ بازمانده های جمعیت اندک آن در دنیا باشد.

شایان ذکر است، مجموعه پارک ملی، پناهگاه حیات وحش و منطقه حفاظت شده توران با وسعت یک و نیم میلیون هکتار یکی از مهمترین و بزرگترین زیستگاه های یوزپلنگ آسیایی در ایران است. تنها قلمرو زیستی باقیمانده یوز نیر به سه استان ایران محدود می شود.

3 یوزپلنگ ایرانی در استان سمنان ثبت شد+ عکس
منبع: فارس
نظرات بینندگان