کد خبر: ۱۰۹۷۰۵
تاریخ انتشار: ۱۱:۴۶ - ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۶
عضو شورای مرکزی سازمان نظام‌مهندسی ساختمان کشور:

جنوب شیراز از ظرفیت‌های اقتصادی بی‌بهره است/بستر رودخانه خشک دیگر نمی تواند هدایتگر سیلاب باشد/شهروندان فارغ از نگاه‌های سیاسی به متخصصین رای دهند/اِلمان‌های شیراز هیچ سنخیتی با هویت شهر ندارد

نصر گفت:تا زمانی که مسائل مورد تاکید دین در شهرسازی رعایت نشود نمی‌توان نسل سالم تربیت کرد.
 شیرازه، شروع به کار شوراهای اسلامی از ۹ اردیبهشت سال ۱۳۷۸ با صدور پیام ویژه‌ای از سوی رهبر معظم انقلاب آغاز گردید که طی چهار دوره گذشته فراز و فرودهای بسیاری را پشت سر گذاشته است.
طبق قانون پارلمان شهری چند وظیفه مهم و تاثیر گذار در تبیین سیاست های توسعه شهری بر عهده دارد. تعیین و تدوین بودجه شهرداری، انتخاب شهردار ونظارت بر عملکرد وی، تدوین برنامه توسعه شهری و... از جمله وظایف این نهاد اجتماعی است.
در همین راستا شیرازه سلسله گزارش هایی در مورد ویژگی های یک شورای کارآمد تا انتخابات با عنوان«پنجمین انتخاب» منتشر خواهد کرد.

نگاه سیاسی صرف به شورای شهر آسیب‌زاست/نگاه تک دانه ای میراث فرهنگی  برای شهرسازی و بافت‌های تاریخی آسیب زاست/ طرح تفضیلی در اکثر شهرهای دنیا شکست خوردهطاهره نصر، دارای دکتری شهرسازی است. او عضو شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور؛ عضو هیأت مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان فارس؛ عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی شیراز؛ و رئیس گروه تخصصی معماری کشور است.

نصر از پژوهشگران برجسته در حوزه معماری شهرسازی است. شیرازه با توجه به نزدیک شدن به انتخابات شورای شهر و روستا گفتگویی با این استاد دانشگاه داشته که در دو بخش منتشر می شود./بخش اول

بخش دوم
بر خلاف آئین اسلام در معماری شهری به نور و نظافت توجهی نمی شود
عضو سازمان نظام مهندسی ساختمان گفت: با توجه به آئین اسلام‌ باید ارزش‌های اسلامی و فرهنگی ما در هویت شهری نمایان باشد. ‌ما در قران یک سوره به نام "نور" داریم. علاوه بر تاثیر و جنبه بهداشتی نور باید به جنبه روانشناسی آن هم توجه کرد زیرا در اخلاق و روح انسان دارای تاثیر بسزایی است. متاسفانه آپارتمان‌های ما نور ندارد و افرادی که در خانه‌های کم نور و تاریک زندگی می‌کنند افسرده هستند. حدیث "النظافة من الایمان" نشان از اهمیت و جایگاه بهداشت در زندگی انسان مسلمان است اما در معماری ما به این مسئله توجه نمی‌شود و در آپارتمان‌ها محل مناسبی برای شست‌وشو و نظافت وجود ندارد. همچنین در آپارتمان‌ها محلی برای تعامل و ارتباط مردم با یکدیگر در نظر گرفته نشده است.

تا زمانی که مسائل مورد تاکید دین در شهرسازی رعایت نشود نمی‌توان نسل سالم تربیت کرد
طاهره نصر افزود: یکی از دستورات اسلام حجاب است. بهترین عرفی که می‌توان برای حجاب ساختمان‌ها در نظر داشت عدم اشراف داشتن همسایه‌ها به خانه‌های یکدیگر است. چون در غیر این صورت وارد حریم خصوصی افراد شده و خانواده‌ها آسایش و آرامش نخواهند داشت و در مسئله محرمیت که مورد تاکید دین است با مشکل مواجه می‌شویم. تا زمانی که کمترین مسائل مورد تاکید دین در معماری و شهرسازی رعایت نمی‌شود نمی‌توان نسل سالم تربیت کرد زیرا معماری و عرف جامعه افراد را به سوی بزهکاری سوق می‌دهد.

رسانه ها ضعف‌های شهرسازی مدرن را بازگو کنند
نصر با اشاره به اینکه ارزش‌های فرهنگی در معماری اسلامی جای دارد و باید مورد توجه قرار گیرد گفت: رسانه‌ها موظفند با مهندسی ارزشی و مهندسی فرهنگی مخاطب و جامعه را تحت تاثیر قرار داده و ضعف‌های شهرسازی مدرن را بازگو کنند و با هم‌اندیشی کارشناسان شهرسازی به تولید محتوا در حوزه شهرسازی اسلامی برای پاسخگویی به  نیازهای شهروندان بپردازند.

جنوب شیراز از ظرفیت‌های اقتصادی بی‌بهره است/بستر رودخانه خشک دیگر نمی تواند هدایتگر سیلاب باشد/شهروندان فارغ از نگاه‌های سیاسی به متخصصین رای دهند/اِلمان‌های شیراز هیچ سنخیتی با هویت شهر ندارد
وظایف شورا در سه حوزه برنامه‌های شهری، مدیریت شهری و حقوق مدنی تعریف می‌شود
عضو هئیت علمی دانشگاه آزاد شیراز تصریح کرد: به موجب قانون تشکیلات وظایف و انتخاب شورای اسلامی کشور و شهرداران مصوب سال 75 وظایف شورای در سه حوزه برنامه‌های شهری، مدیریت شهری و حقوق مدنی تعریف می‌شود. در حوزه برنامه شهری به نکات جالبی توجه شده است که تحقق‌پذیری برنامه‌های توسعه شهر که باید زمینه‌سازی، راهبری و نظارت بر برنامه‌های اجرایی در جهت تحقق اسناد توسعه شهری مصوب شهر و اولویت‌بندی صحیح اقدامات توسعه‌ای، عمرانی و ترویجی در سطح شهر مبتنی بر شناخت کمبودها از جمله آن‌هاست. همچنین تشخیص پیش نیازهای توسعه و الزامات متناسب با آن که این بند بر نظارت در تهیه و ایجاد زیر ساخت‌های توسعه پایدار شهر و مسائل محیط زیست اشاره دارد.
 
جنوب شیراز از ظرفیت‌های اقتصادی بی‌بهره است
وی متذکر شد: لزوم نظارت بر توسعه موازن شهر در تمامی جنبه‌های فضایی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی از دیگر بندهای این قانون است که ما در این مورد بدلیل نگاه تک بعدی مدیران شهری بسیار ضعف داریم زیرا فقط به یکی از جنبه‌های شهری توجه می‌شود و سایر مؤلفه‌ها مورد غفلت ‌قرار می‌گیرد. مثلا ظرفیت‌های اقتصادی شیراز معمولا در شمال شهر قرار دارد و جنوب شهر از این توان بی‌بهره است. در واقع عدالت رعایت نشده و هر مؤلفه با توجه به نیازها سر جای خود قرار نگرفته است. حاشیه نشینی در کلان شهرها از جمله شیراز یک معضل اساسی است. در مهندسی ارزشی باید به این نکته توجه داشت که؛ چگونه می‌خواهیم ارزش‌ها را حفظ کنیم و از چه طریق می‌خواهیم به مردم ارزش دهیم. ایجاد آسایش و رفاه از جمله مسائلی است که باید برای شهروندان تامین شود و لازم است ظرفیت‌های فرهنگی جنوب شهر در راستای امرار معاش مردم شکوفا شود.

مدیران شهری بگویند که چرا شهر شیراز فقط به سمت شمال غرب توسعه می‌یابد/بستر رودخانه خشک دیگر نمی تواند هدایتگر سیلاب باشد
طاهره نصر گفت: از دیگر موارد این قانون؛ نظارت بر ایفای صحیح نقش محول به شهر در تدبیر ساختارها و الگوی توسعه است. مدیران شهری باید پاسخ دهند چرا شهر شیراز فقط به سمت شمال غرب توسعه می‌یابد و به جنوب شهر توجه نمی‌‌شود؟ متاسفانه به دلیل احداث شهرک و ساخت‌و‌سازهای غیرکارشناسی در شمال غرب شیراز دوره سیل‌های ویرانگر شیراز از 40 سال به 15 سال کاهش پیدا کرده و رودخانه خشک شیراز که در گذشته محلی برای هدایت سیلاب‌ها بوده با ساخت‌وساز و پیشروی‌های غیرمجاز این ظرفیت را از دست داده و بستر رودخانه نمی‌تواند هدایت‌گر سیلاب باشد بنابراین امکان طغیان آب وجود دارد. اگر سیلی در شیراز اتفاق بیفتد ممکن است با فاجعه‌ای مثل سیل تبریز مواجه شویم.

شهروندان فارغ از نگاه‌های سیاسی به متخصصین رای دهند
نصر با اشاره به وظایف شورای شهر در حوزه حقوق مدنی، اظهار داشت: جلب مشارکت اقشار مختلف در اداره امور شهر، وکالت موثر از سوی شهروندان در امور نظارتی و ایجاد زمینه‌های حضور فعالانه آن در فرایند برنامه‌ریزی و چانه زنی‌های شهری از جمله وظایف شورای شهر است و برای تحقق این امر لازم است شهروندان فارغ از نگاه‌های سیاسی به متخصصین رای دهند. در زمینه توجه به حقوق شهروندی و ایجاد زمینه‌ نهادینه‌سازی آن‌ها در روند مدیریت شهری ضعف داریم که باید در تنظیم برنامه‌ها و اتخاذ تصمیمات حقوق شهروندان را در نظر داشت و قانون را رعایت کرد. شورای شهر می‌تواند با تشکیل میزگرد و با استفاده از نظر کارشناسان و نخبگان ضعف‌های موجود را جبران کند زیرا دیگر زمان آزمون و خطا به پایان رسیده و زمان اجراست.

اِلمان‌های شیراز هیچ سنخیتی با هویت شهر ندارد
وی در پایان با اشاره به آسیب بلندمرتبه‌سازی در شهرها، یادآور شد: در دهه‌های اخیر در شهر مشهد با بلندمرتبه‌سازی و ساخت پاساژهای تجاری فضای فرهنگی و مذهبی شهر کمرنگ شده و به حاشیه رفته است. متاسفانه همین روند در شیراز و در مورد حرم شاهچراغ (ع) هم طی می‌شود. اگرچه گسترش حرم شاهچراغ (ع)امری لازم و صحیح بود اما متاسفانه با ساخت‌وسازهای حرم و با بلندمرتبه‌سازی‌ها حس معنوی اطراف این مکان مقدس کمرنگ شده و خوانایی ان فضا از دست رفته است. به واقع توسعه حرم به صورتی بوده که معنویت را از بین برده است و زائر در جهت‌یابی حرم دچار مشکل میشود. شیراز شهری است با پشتوانه‌های تاریخی و فرهنگی بسیار قوی اما در بسیاری از موارد اِلمان‌هایی که با بی‌سلیقگی و صرف هزینه‌های بسیار ساخته میشود هیچ سنخیتی با هویت شیراز ندارد و می‌توان آن اِلمان و نماد را در هر نقطه‌ای از کشور به کار برد بدون اینکه به شهر و ارزش خاصی تعلق داشته باشد. مثلا در مراسم استقبال از نوروز؛ سازمان زیباسازی شهرداری اِلمان‌هایی در سطح شهر برای استقبال از نوروز ساخته بوده که هیچ نسبتی با هویت ارزشی و فرهنگی شهر نداشت و اصلا حامل پیام نوروز نبود. به هر حال امیدوارم مردم شیراز در انتخابات شورای شهر فارغ از نگاه‌های جناحی به افراد متخصص و دلسوز رای دهند تا با سیاست‌های صحیح چهره‌ای زیبا برای شهر بسازند.
نظرات بینندگان