کد خبر: ۱۰۹۷۲۷
تاریخ انتشار: ۰۷:۳۵ - ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۶
هاشمی‌طبا در مناظره اقتصادی:

چگونه از 114 اسکله رسمی قاچاق وارد می‌شود؟ نظام بانکداری ما یک نظام اروپایی است

کاندیدای دوازدهمین انتخابات ریاست جمهوری در مناظره اقتصادی گفت: از 114 اسکله اصلی قاچاق وارد کشور می‌شود، چگونه برخی افراد از اسکله‌های رسمی قاچاق را وارد حیطه کشور می‌کنند و چرا به مردم معرفی نمی‌شوند؟
چگونه از 114 اسکله رسمی قاچاق وارد می‌شود؟ نظام بانکداری ما یک نظام اروپایی استبه گزارش شیرازه، سیدمصطفی هاشمی‌طبا کاندیدای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در پاسخ به سخنان اسحاق جهانگیری گفت: بسیار متأسفم در کشوری که تضمین شده توسط رزمندگان، شهدا و مرزداران هستند، تا این حد کالای قاچاق وارد کشور می‌شود.

*چگونه برخی افراد از اسکله‌های رسمی قاچاق وارد کشور می‌کنند؟

هاشمی‌طبا با اشاره به برخی از اطلاعات در روزنامه‌ها گفت: از 114 اسلکه اصلی قاچاق وارد کشور می‌شود، چگونه برخی افراد از اسکله‌های رسمی قاچاق را وارد حیطه کشور می‌کنند.

کاندیدای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه می‌گویند گمرک ایران مبادی را جلوگیری از قاچاق محکم کرده است‌،گفت: از مناطق آزاد 450 میلیون دلار قاچاق وارد کشور می‌شود؛ باید مشخص شود چه کسانی از 114 اسکله کشور قاچاق وارد می‌کنند و چرا این افراد تا کنون شناخته نشده‌اند و چرا به مردم معرفی نمی‌شوند؟

هاشمی طبا در پاسخ به اظهارات میرسلیم اظهار داشت: خوشحالم که سه سال یعنی از سال 67 تا 72 در مرکز توسعه صادرات بودم و این امر را به وضوح دیده و لمس کرد‌ه‌ام، آن زمان تعداد صادرات ما از 400 میلیارد دلار به 5 میلیارد دلار رسید و 50 نمایشگاه در داخل برگزار شد و در نمایشگاه خارجی نیز شرکت داشتیم.

کاندیدای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری افزود: امروز صادرات ما به 45 میلیارد دلار رسیده که بخشی از این صادرات مربوط به خدمات مهندسی به ارزش افزوده 100درصد است و این افتخار برای جمهوری اسلامی است که مهندسین ما در 500 کشور دنیا وجود دارند.

وی با تأکید بر اینکه ما باید بهترین کالا را برای صادرات تولید کنیم، گفت: نباید اول بگوییم صادرات بعد مصرف داخل چرا که همین مسئله باعث می‌شود مصرف داخل بر صادرات بچربد.

*با مشاغل زود‌بازه نمی‌توان اقتصاد مقاومتی را محقق کرد

هاشمی طبا همچنین معتقد است که با مشاغل زود‌بازه نمی‌توان اقتصاد مقاومتی را آنگونه که باید و شاید محقق کرد.

*بدون تردید مشکلات بانکی از دولت‌های قبلی به ارث رسیده است

هاشمی طبا در پاسخ به اظهارات روحانی گفت:‌ بدون تردید مشکلات بانکی از دولت و دولت‌های قبلی به ارث رسیده است اینکه نگوییم دولت قبل جه کرده است مراجعه به تاریخ را معوق کرده‌ایم.

کاندیدای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری افزود:‌ طبیعتاً آنچه در گذشته در کشور رخ داده، تأثیر مستقیم بر شرایط فعلی دارد.

*نظام بانکداری فعلی ما یک نظام بانکداری اروپایی است


وی با بیان اینکه نظام بانکداری فعلی ما یک نظام بانکداری اروپایی است، گفت: ما عقود اسلامی را بر بانک‌ها سوار کرده‌ایم و از آن به  عنوان یک پوشش استفاه می‌کنیم و مسئولان بانک‌ها دقیقا نمی‌دانند چه چیزی را امضا می‌کنند؟

به اعتقاد هاشمی طبا اگر قرار است بانک به تولید، کشاورزی و صادرات کمک کند، باید شفاف باشد بنابراین یعنی موضوع قرض دادن و وام دادن به طور شفاف باید از سوی بانک‌ها مطرح شود.

کاندیدای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری تأکید کرد:امروز بانک‌های ما به موسسات سرمایه‌داری تبدیل شده‌اند و حتما باید در قانون بانک‌داری تجدید نظر اساسی صورت گیرد.

هاشمی طبا در پاسخ به این پرسش که «برنامه دولت شما برای رونق تولید و ایجاد اشتغال پایدار در صنعت کشاورزی، خدمات برای جوانان و فارغ‌ التحصیلان دانشگاهی چیست»،‌گفت: طبیعی است که عظمت و استدلال و آینده ایران باید بر اساس تولید و ایجاد امکانات مختلف فراهم شود.

وی زیربنای حل همه مشکلات را حفظ ایران عنوان کرد و با طرح این پرسش که ما پس از 8 سال دفاع مقدس برای ایران چه کردیم، گفت: نفت، گاز، آب، خاک، جنگل، هوا و رودخانه‌های ایران را در اختیار داشتیم و ما دست به تخریب آنها زدیم.

کاندیدای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری تأکید کرد: اولین تلاش برای این مسئله احیا و کشاورزی مدرن است چرا که من اصلاح سرزمین ایران را مهمتر از هر اقدام صنعتی می‌دانم.

*حیات ایران به اصلاح  کشاورزی و سرزمینی برمی‌گردد

هاشمی طبا با بیان اینکه بنده خودم یک مدیر صنعتی هستم،‌گفت: حیات ایران ما به اصلاح  کشاورزی و سرزمینی برمی‌گردد.

کاندیدای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری جذب سرمایه‌گذاری خارجی و داخلی، اصلاح نظام بانکی، استفاده از نیروهای کارآفرین و تولید اکسپروت اورینتت را مهمترین امر در اقتصاد مقاومتی و تولید عنوان کرد.

وی با بیان اینکه کارآفرینی و تولیدات کار هر کسی نخواهد بود، گفت: شاید این کارآفرینان و صادرکنندگان ما جز همان 4 درصد باشند اما تجمیع سرمایه ضروری و مفید است.

هاشمی طبا با تأکید بر اینکه باید تولید خود را صادرات‌محور کنیم،‌ گفت: تولیدات بر اساس صنایع زودبازده جواب نمی‌دهد بلکه صنایع باید ریشه داشته باشد تا بتوانیم رونق صنعتی و تولیدی در کشور ایجاد کنیم.

هاشمی طبا در ادامه سخنان خود خطاب به مصطفی آقامیرسلیم گفت: ایشان 15 سال رئیس هیأت مدیره یک شرکت موتورسازی در شمال ایران بودند توضیح دهند که در این 15 سال چه تحولی ایجاد کرده‌اند و اکنون آن شرکت در چه وضعی قرار دارد؟

*اگر صنعت بر مبنای صادرات شکل نگیرد، محکوم به فناست

وی تأکید کرد:بنده بارها با توجه به سابقه خود تأکید داشتم که اگر صنعت بر مبنای صادرات شکل نگیرد، محکوم به فناست.

کاندیدای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری افزود:‌چرا بسیاری در مجلس و نقاط مختلف چراغی که به خانه رواست را چرا به دست استکبار جهانی می‌دهند؟ چرا باید کارگر ایرانی زحمت بکشد و کار بکند اما برای خارجی‌ها بفرستید و آنها از آن استفاده کنند.

هاشمی طبا افزود: صنعت ما باید بر اساس تولید بزرگ‌تر و صادرات قابل قبول شکل بگیرد اما امروز فقط بر مبنای رفع نیاز داخلی است.

کاندیدای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در مورد تعطیلی برخی از کارخانه‌ها و مراکز تولیدی گفت بسیاری از این کارخانه‌هایی که تعطیل شده‌اند دچار استهلاک فنی هستند.

وی در این قسمت از سخنان خود مجدداً با تأکید بر اینکه با صنعت و کشاورزی نمی‌توان اشتغال ایجاد کرد، اظهار داشت: ایجاد اشتغال درست، تنها از طریق صنعت توریستم صورت می‌گیرد.

*تولید باید قابل صادر کردن باشد

وی ادامه داد: برخی‌ها می‌گویند که ما سالی یک میلیون شغل درست می‌کنیم، بنده هم قول می‌دهم که در هر ماه یک میلیون شغل تولید می‌کنم یعنی یک شرکت خشت‌سازی تولید می‌کنم و به جوانان می‌گویم که قالب خشت درست کنند در حالی که تولید باید قابل صادر کردن باشند.

هاشمی طبا با تأکید بر اینکه ما در صنایع وابسته صنعت خودرو و وابسته به ساختمان دچار مشکل هستیم، گفت: تمام شرکت‌های ایرانی باید بدانند که نمی‌توانند فقط در ایران محصولاتشان را بفروشند بلکه باید در بازارهای جهانی نیز مشتری پیدا کنند.

کاندیدای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه برخی‌ها با هرگونه سرمایه‌گذاری خارجی در مطبوعات مخالفت می‌کنند، تصریح کرد: هر قراردادی که نوشته می‌شود می‌گویند استعماری است اگر قرار است آنها سرمایه بیاورند باید منافع آنها هم حفظ شود نه اینکه فقط به منبر برویم و حرف‌های بیخود بزنیم و بعد انتظار داشته باشیم صنعت کشاورزی شکوفا شود.

وی در ادامه سخنان خود در پاسخ به سیدابراهیم رئیسی گفت:‌آقای رئیسی در مورد یارانه‌ها می‌گوید «برخی منابع تعیین شده» ایشان بفرمایند کدام منابع تعیین شده وجود دارد؟

هاشمی طبا افزود: در دولت نهم و دهم با یارانه نقدی مسکن سه برابر، میوه 10 برابری و بنزین 8 برابر شد. یعنی ما به مردم گفتیم که 45 هزار تومان در جیب شما قرار می‌دهیم اما 500 هزار تومان به خاطر 36 درصد تورم از جیبشان درآوردیم.

کاندیدای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری معتقد است که اگر بخواهیم دوباره یارانه را سه الی چهار برابر کنیم، به جای 250 هزار تومان پولی که به مردم می‌دهیم 800 هزار تومان از آنها دریافت خواهیم کرد.

*یکی از توفیقات دولت یازدهم کنترل تورم بوده است

وی با تأکید بر اینکه یکی از توفیقات دولت یازدهم کنترل تورم بوده است،‌اظهار کرد:‌این نباید فراموش شود به خاطر رأی‌‌آوری، رأی دادن مردم به یارانه بدون اینکه منابع را معرفی کنیم اعلام کنیم که منابع تعیین شده‌اند. مگر قرار است یارانه و منابع از آسمان ببارد؟

هاشمی طبا با اشاره به درآمدهای دولت گفت:‌ مالیات، مابه‌التفاوت ارز، گمرک و  فروش عامل‌های انرژی چهار منابع درآمدی دولت هستند بنابر این منابع دیگر از کجا تعیین شده است.

کاندیدای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در پاسخ به قالیباف گفت: سند 1404 اهداف بسیار والایی دارد اما واقعیت این است که ما به حرف اقتصاددان‌ها که راه حل علمی می‌دهند گوش فرا نمی‌دهیم و بر اساس داده‌هایی که به ما می‌رسد می‌خواهیم علم را تغییر دهیم.

وی افزود: ما باید در مقابل تحریم‌کنندگان کمربند خود را محکم می‌بستیم و با بسیج نیروهای مردمی حرکت متقابل در برابر تحریم‌کنندگان انجام می‌دادیم اما از تحریم‌کنندگان کالاها را گران‌تر خریدیم و به مملکت رنگ و روغن زدیم.

به اعتقاد هاشمی طبا توسعه، تولید و پیشرفت به جز تمرکز سرمایه راه‌حل دیگری ندارد و با سیاه‌نمایی و گفتن اینکه همه چیز خوابیده توسعه ایجاد نمی‌کند چرا که امروز مردم و بسیاری از کارخانه‌ها در حال فعالیت هستند.

کاندیدای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه یک فیلم در خارج از کشور از سوی یک ایرانی ساخته می‌شود و همه می‌گویند این ضد انقلاب است،‌گفت: ما از این تریبون بدترین سیاه‌نمایی‌ها را اکنون در کشور انجام می‌دهیم بنابر این اگر می‌خواهیم کاری صورت گیرد باید به اقتصاددان‌ها و بازرگانان باتجربه توجه کنیم.

وی افزود: اگر می‌خواهیم توسعه پیدا کنیم باید از همه چیز خود بگذریم و در راه توسعه بگذاریم. چرا که با فراخنای و شعار راحت‌طلبی به سند 1404 نمی‌رسیم و با این روند در 1424 هم به سند 1404 نخواهیم رسید.

هاشمی طبا در پاسخ به این پرسش که چه برنامه‌ای برای اصلاح نظام مالیاتی کشور و حمایت از تولید و اشتغال دارید،‌گفت: من با اعلام دارایی‌ها مخالف هستم و هیچ قانونی نیز در این زمینه وجود ندارد.

وی با تأکید بر اینکه ملاک پول داشتن و یا نداشتن افراد نیست،‌گفت: چه بسا کسانی باشند که فقیر باشند اما کیسه بدوزند.

کاندیدای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری به بقیه نامزدها پیشنهاد داد: نامزدها نسبت به اعلام منابع پولی ستاد خود به طور مشخص با ارائه‌دهندگان یعنی نام آنها را نیز ببرند اهتمام داشته باشند و مخارجی که انجام دادند را اعلام کنند.

هاشمی طبا با تأکید بر اینکه باید در خصوص مالیات، افراد را مثل کشورهای اروپایی رصد کنیم، گفت: باید درآمدهای واقعی را رصد و سیستم جامع مالیاتی را اجرا کنیم.

وی با تأکید بر اینکه 40 درصد از افراد مالیات پرداخت نمی‌کنند، گفت: باید جامعه مالیاتی را طراحی و اجرا کنیم.

کاندیدای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در حمایت از تولیدگران گفت: این قشر فشار بسیار زیادی را تحمل می‌کنند و باید از طریق بیمه‌های اجتماعی  نسبت به کسانی که تولیدات صادراتی دارند معافیت تولیدی در نظر گرفت.
منبع: فارس
نظرات بینندگان