کد خبر: ۱۰۹۷۳۸
تاریخ انتشار: ۰۹:۰۷ - ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۶
یادداشت/ محمد خوش‌چهره

سایه روشن‌های مناظره سوم

در کشورهای پیشرفته زمانی که دو یا چند جناح به گفت‌وگو می‌نشینند سعی می‌کنند با اعلام برنامه‌های مدون، جناح مقابل را ضعیف جلوه دهند اما این قواعد در مناظره‌های برگزار شده، مشاهده نشد.
سایه روشن‌های مناظره سومبه گزارش شیرازه، روزنامه «جام‌جم» در یادداشتی از «محمد خوش‌چهره» نوشت:

سومین و آخرین مناظره انتخاباتی دوازدهمین دوره ریاست جمهوری کشور با موضوع اقتصاد دیروز برگزار شد و هر کدام از نامزدها وعده‌های خود را در این زمینه ارائه دادند.

سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران با برنامه ریزی دقیق و همچنین طرح سوال‌های مشخص قصد داشت تا مردم نسبت به رفع مشکلات موجود و وعده‌های داده شده آگاهی بیشتری کسب کنند.

مهم‌ترین پرسشی که در مناظره دیروز مطرح شد مربوط به نرخ رشد اقتصادی بود اما متاسفانه همه نامزدها به کلی گویی بسنده کردند و وارد جزئیات نشدند. نامزدها نرخ رشد اقتصادی راکه مورد توجه همه قرار داشت بدون بیان جمع بندی و جزئیات از کنار آن گذشتند. در این زمینه باید توجه داشت که نرخ رشد اقتصادی حتما تضمین کننده فضای خوب اقتصادی نیست. نرخ رشد اقتصادی زمانی برای کشور مفید خواهد بود که اشتغال ایجاد کند و اعداد و ارقام بیانگر وضعیت خوب یا بد نخواهد بود. البته اعلام این نکته لازم است که نرخ رشد اقتصادی یک شرط لازم برای بهبود کیفیت است اما شرط کافی نیست و متغیرهای دیگر نیز در این زمینه نقش دارند.

زمانی که اقتصاد مقاومتی از سوی مقام معظم رهبری ابلاغ شد هر کسی تلقی خود را در راستای اقتصاد مقاومتی معرفی می‌کرد اما رهبر معظم انقلاب وقتی به بیان جزئیات این سیاست اشاره کردند، ابهامات پایان یافت.

واقعیت این است که با توجه به شرایط کشور، باید در نحوه توزیع ثروت و درآمد توجه ویژه صورت بگیرد و پس از آن رشد اقتصادی مورد ارزیابی قرار گیرد اما هیچ‌کدام از نامزدهای انتخاباتی نسبت به این موضوع واکاوی نکردند.

در کشورهای پیشرفته زمانی که دو یا چند جناح به گفت و گو می نشینند سعی می‌کنند با اعلام برنامه‌های مدون، جناح مقابل را ضعیف جلوه دهند اما این قواعد در مناظره‌های برگزار شده، مشاهده نشد. به نظر می رسد برای انتخاب آگاهانه باید سطح آگاهی و علم مردم ارتقا یابد اما نامزدهای انتخاباتی بیشتر سعی به متهم کردن و نفی یکدیگر داشتند. در این فضا بیشتر کاستی ها برجسته می شود.

اگر بخواهم فضای انتخابات را تحلیل کنم باید اشاره کنم که همه مردم متعلق به دوجناح اصولگرا و اصلاح طلب نیستند و ممکن است نظر دیگری نسبت به انتخابات داشته باشند. این نکته باید مورد توجه قرار بگیرد که جناح‌های سیاسی مانند بازی فوتبال نیست که هر کسی باید طرفدار یک تیم باشد، بلکه باید نگاه ملی را مورد توجه قرار داد.

منبع: روزنامه جام جم
نظرات بینندگان