کد خبر: ۱۰۹۷۸۹
تاریخ انتشار: ۰۸:۰۵ - ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۶
تحلیل شیرازه از مناظره سوم؛

دفاع جانانه رئیسی از محرومین و فقرا/جمله طلایی قالیباف/کیش و مات جهانگیری/پایان یک رئیس جمهور

میرسلیم: او گرچه مثل مناظره دوم پرفروغ نبود اما مثل استاد راهنما سوالات دقیق خود را از سایر کاندیداها مطرح کرد.
شیرازه، مناظره سوم کاندیداها برگزار شد. قرار بود چهارچوبش مسائل اقتصاد باشد اما از همان ابتدا حاشیه بر متن مسلط شد و اتفاقات قابل تاملی را رقم زد.

حسن روحانی: او که با یار ذخیره پا به این رقابت سیاسی گذاشته است سعی کرد کار ایجابی بکند و دستاوردهای 4 ساله گذشته اش را تشریح کند اما از آن جایی که دستش خالی بود نتوانست در مقابل سیل انتقادها دوام بیاورد از این ژست خود خارج شد. روحانی که متوجه شده بود رقیب اصلی اش رئیسی است از هر بهانه ای برای تخریب ابراهیم رئیسی استفاده کرد او حتی مجبور شد در ماجرای نبات، پارچه سبز و اتوبوس های حامل مردم خلاف واقع بگوید. روحانی وقتی قرعه خوبی در جمع بندی نصیبش شد سعی کرد با استفاده از تاکتیک‌های تکراری ۹۲ به قالیباف ضربه بزند اما بعید است اثرگذاری 4 سال پیش را داشته باشد. روحانی در این مناظره برای ماندن هر کاری کرد اما پاتک های قالیباف در کنار استدلال های قوی و منطقی رئیسی و میرسلیم باعث شد تا امروز مردم شعار بدهند؛ شعار هر ایرانی خداحافظ روحانی. بی تردید یکی از پرفروشترین فیلم های تاریخ ایران می تواند فیلمی باشد در مورد آقای حسن روحانی با عنوان «پایان یک رئیس جمهور».

ابراهیم رئیسی: او پرفروغ تر از مناظره قبل به سراغ متن جامعه رفت و فراموش شدگان حاشیه نشین را به شکل های مختلف مورد توجه قرار داد، به جاهایی سر زد که کمتر کسی رفته بود. او جانانه از فقرا و محرومین دفاع کرد. رئیسی در مقابل حملات ناجوانمردانه ای رقبا از آبروی خودش گذشت و پاسخ تحقیرها و تمسخرها را نداد. وی با توجه به جایگاهش در قوه قضائیه از پرونده فساد یا سوءسابقه افراد اطلاع بیشتری داشت اما اخلاق اجازه نداد برای رای جمع کردن آبروریزی کند. رئیسی در این مناظره گوشه پرونده حسین فریدون را بالا زد ولی بخاطر حجب و حیا نگفت زیر عبای روحانی چه خبر است.

محمدباقر قالیباف: او مثل دو دور مناظره قبل، از ابتدا تا انتها پرقدرت ظاهر شد. نتیجه حملات آتشین قالیباف باعث شد رانتی و 4درصدی بودن آقای روحانی و معاون اولش و برادرش و همچنین دولتش در جامعه تثبیت شود.او به خوبی توانست اشرافیت دولتی و رانت ‌خواری دولت روحانی را آن هم در سطوح بالا نشان بدهد. جمله طلایی قالیباف در این مناظره این بود؛ درختی که 4 سال ثمر نداد دیگر ثمر نمی دهد.

اسحاق جهانگیری: جهانگیری شروع خوبی داشت؛ او با هدف منفعل کردن و برهم زدن تمرکز رییسی این حملات را طراحی کرد اما با رونمایی قالیباف از رانت‌خواری او، شیب صعودی جهانگیری به یکباره نزولی شد و جهانگیری 3 امیتاز عقب افتاد. در این مناظره جهانگیری با تمام وجود خواست تا بار انتقادها را به دوش بکشد و در ایفای نقش پوششی خود کوچکترین اهمالی نکند اما با اخلاق مداری رئیسی کیش و با مستندات علمی قالیباف مات شد. اگر او کنار نرود رقابتش با میرسلیم در پایین جدول دیدنی خواهد بود!

میرسلیم: او گرچه مثل مناظره دوم پرفروغ نبود اما مثل استاد راهنما سوالات دقیق خود را از سایر کاندیداها مطرح کرد. میرسلیم تنها کاندیدایی بود که سعی می کرد در چارچوب مناظره حرکت کند. به حزب موتلفه اسلامی برای معرفی میرسلیم به عنوان کاندیدا باید تبریک گفت. نتیجه انتخابات هرچه باشد موتلفه یک بار دیگر به عرصه سیاسی کشور بازگشت.

هاشمی طبا: آرام و متین بود و چندان مزاحمتی برای سایر رقبا ایجاد نکرد و بعضا به تیم روحانی و جهانگیری کمک کرد. هاشمی طبا کار خود را با این شعر به پایان رساند؛ ما گل‌های خندانیم، فرزندان ایرانیم / ایران پاک خود را، مانند جان می‌دانیم/ ما باید دانا باشیم، هشیار و بینا باشیم/ از بهر حفظ ایران، باید توانا باشیم/ ما باید دانا باشیم، هشیار و بینا باشیم/ از بهر حفظ ایران، باید توانا باشیم......
نظرات بینندگان