کد خبر: ۱۰۹۸۵۸
تاریخ انتشار: ۱۰:۰۸ - ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۶

۵ عامل شکست روحانی از نگاه المانیتور

رسانه‌های جهان عرب در ادامه رصد انتخابات ایران آخرین تحلیل‌های خود را از شانس‌های پیروزی در این انتخابات ارائه دادند که وجه مشترک تمامی آنها عدم در نظر گرفتن شانسی برای پیروزی روحانی است.
۵ عامل شکست روحانی از نگاه المانیتوربه گزارش شیرازه، رسانه های جهان عرب در ادامه رصد انتخابات ریاست جمهوری در ایران آخرین تحلیل ها و تفسیرهای خود را از شانس های پیروزی در این انتخابات ارائه دادند که وجه مشترک در تمامی آنها عدم در نظر گرفتن شانسی برای پیروزی حسن روحانی در انتخابات آینده است.

القدس العربی: نگرانی های متعدد روحانی موقعیت وی را متزلزل کرده است

روزنامه فرا منطقه‌ ای «القدس العربی» چاپ لندن در تحلیلی بر سومین مناظره نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری می نویسد: اگرچه حسن روحانی در سومین مناظره نسبتا موفق نشان داد، اما این موفقیت نمی تواند، آرا و محبوبیت بسیاری که طی دو مناظره پیشین از دست داده بود، را به وی باز گرداند.

القدس العربی می افزاید: روحانی هم چنان در سخنان خود تاکتیک اتهام زنی به رقبا و دولت سابق را به خدمت می گیرد، بدون آن که در این زمینه مدرک و سندی ارائه کند. وی با حمله به رقبا و متهم کردن آنها به وضع قید و بندهای غیر قانونی بر آزادی های اجتماعی، به ویژه در عرصه فضای مجازی، تلاش می کنند، اقدامات دولتش در زمینه آزادی های اجتماعی را نادیده گرفته و یا محکوم می کنند.

این روزنامه فرامنطقه ای همچنین با اشاره به فیلم تبلیغاتی روحانی که صحنه هایی از آن مانند اقتدا کردن وی در نماز به «هاشمی رفسنجانی» و ایستادن در کنار «محمد خاتمی» حذف گردید، تاکید می کند: این صحنه ها بازتابی منفی بر جایگاه و محبوبیت وی در میان رای دهندگان ایرانی می گذارد.

القدس العربی با بیان اینکه ستاد انتخاباتی روحانی مملو از چهره هایی مانند ناطق نوری و محمد خاتمی و هواداران «میرحسین موسوی» و «مهدی کروبی» سران فتنه ۸۸ می باشد، خاطر نشان می کند: ستاد انتخاباتی روحانی تلاش می کند، در همان دور اول پیروزی را از آن نامزد خود کند که با توجه به عملکرد چهار سال گذشته وی امری دور از انتظار است و در خوش بینانه ترین وضعیت باید به کشیده شدن انتخابات به دور دوم امیدوار باشد.

القدس العربی پرده از نگرانی مهمی از روحانی برمی دارد، موضوعی که تاکنون رسانه های عربی به آن اشاره نکرده اند و می نویسد: هم زمان با ظهور ضعیف روحانی در مناظره های اول و دوم و عقب نشینی آشکار وی در برابر حملات رقبایش که وی را به عمل نکردن به وعده های انتخاباتی اش متهم کرده بودند، شاهد تشکیل کمپین «تحریم انتخابات» از سوی معارضان خارج نشین جمهوری اسلامی بودیم که در میان آنها حامیان جریان اصلاح طلب نیز مشاهده می شدند، کسانی که روحانی را به ناتوانی در آزاد کردن زندانیان معارض و سیاسی از جمله میر حسین موسوی و مهدی کروبی متهم می کردند، به این دو مورد باید فوت هاشمی رفسنجانی را هم افزود که برای روحانی به معنای از دست دادن یکی از با نفوذترین و مهم ترین حامیانش می باشد، همه این عوامل موجب شده اند تا روحانی از وضعیت خود در انتخابات آینده آسوده خاطر نباشد.

القدس العربی خاطر نشان می کند: این دغدغه ها و نگرانی ها حسن روحانی را سرگردان کرده و در حالی که وی گزینه ای جز اتخاذ تاکتیک هجوم به رقبا و تخریب آنها روی میز ندارد و به خوبی می داند، برای حفظ ظاهر و از دست ندادن بیش از پیش آرای خود باید به ظاهر هم شده موضعی مقتدرانه اتخاذ کند، از این بیم دارد، مبادا این موضع و خروج وی از چارچوب های ارزشی و اخلاقی در مقابله با رقبا به موقعیت وی نزد مقام معظم رهبری لطمه بزند که پیش تر تذکراتی درباره گفتمان وی در مناظره و برخورد با رقبا در مناظره های پیشین تذکراتی داده بودند و این برای روحانی امتیازی منفی به شمار می آید و موقعیت وی را در این دور از انتخابات متزلزل تر می کند.

۵ عامل شکست روحانی از نگاه المانیتور

المانیتور: ۵ عامل شکست روحانی در انتخابات

سایت تحلیلی «المانیتور» درباره انتخابات آینده ریاست جمهوری در ایران چنین می نویسد: اگرچه حسن روحانی تلاش می کند، پیروز انتخابات آینده ریاست جمهوری در ایران باشد، اما این امری دور از انتظار است، چون جناح مقابل وی با یکدیگر متحد شده اند تا مانع پیروزی وی در انتخابات آتی شوند.

افزون بر آن المانیتور بر این باور است، ۵ عامل موجب می شود تا روحانی نتواند، پیروز انتخابات آینده باشد:


یک: قربانی کردن دولت «محمود احمدی نژاد» و معرفی وی و دولتش به عنوان عامل و مسئول تمام ناکامی ها و شکست های دولتش. در حالی که این موضوع موجب شده تا این سوال در اذهان افکار عمومی جامعه ایران شکل گیرد که پس دولت روحانی و شخص وی در طول ۴ سال گذشته چه کاری انجام داده است.

دو: کابینه بسته با دولتمردانی پیر و فرتوت که فاقد هرگونه همکاری و تعامل با نخبگان جامعه هستند. میانگین سن کابینه روحانی ۵۷ سال است که پیرترین کابینه تشکیل شده از زمان پیروزی انقلاب اسلامی در ایران به شمار می آید که مهمترین شاخص آن نگرش سنتی و سیاست های غیر قابل انعطاف و خشک است.

سه: بر خلاف راهبرد اعلام شده از سوی تیم اقتصادی حسن روحانی، شاهد ادامه رکورد اقتصادی طی ۴ سال گذشته در ایران بودیم که موجب شده، فعالیت های اقتصادی و مالی در ایران تا آستانه فلج شدن پیش رود.

چهار: ادامه فشارها و تحریم های اقتصادی و بانکی آمریکا علی رغم امضای برجام که روحانی آن را یکی از اقدامات درخشان خود طی ۴ سال ریاست جمهوری اش تلقی می کند.

پنج: عمل نکردن به وعده های انتخاباتی از جمله آزادی زندانیان معارض نظام و زندانیان سیاسی که در راس آنها باید از میر حسین موسوی و مهدی کروبی نام برد.

الاخبار: ناامیدی روحانی از پیروزی در انتخابات

روزنامه «الاخبار» چاپ بیروت درباره شانس پیروزی حسن روحانی در انتخابات آتی ریاست جمهوری در ایران تاکید می کند: نتایج انتخابات آینده غافلگیر کننده خواهد بود، کوچک ترین غافلگیری کشیده شدن انتخابات به دور دوم به دلیل به حد نصاب نرسیدن آرا برای پیروزی حسن روحانی در آن است.

به اعتقاد الاخبار روحانی با موانع بزرگی برای پیروزی در این دور از انتخابات مواجه است، موانعی که به دلیل ناتوانی از پشت سر گذاشتن آنها، شکست وی را رقم خواهد زد و اولین آن، «از دست دادن امید» است، در حالی که طی انتخابات گذشته «امید» مهمترین شاخص و ویژگی در تبلیغات انتخاباتی روحانی بود که اکنون نشانی از آن نیست.

دومین عامل شکست حسن روحانی از دید این روزنامه لبنانی، برملا شدن ماهیت واقعی طبقه اجتماعی روحانی است که نشان می دهد، او جزو قشر مرفه نشین و بی درد جامعه است، قشری که یکی از مهمترین شاخص های آن نداشتن جدیت و پشتکار است، موضوعی که آشکارا در مناظره های روحانی قابل مشاهده بود، به گونه ای که در پاسخ به سوالات مطرح شده درباره پرونده های مختلف ممکلتی به کلی گویی روی آورده از ارائه کوچک ترین و کم ترین آمار و ارقام خودداری می کرد.

شاید یکی از دلایل کاندیداتوری «اسحاق جهانگیری» توسط جریان اصلاح طلب اطلاع و آگاهی این جریان از وضعیت متزلزل روحانی در این دور از انتخابات است، به همین دلیل اشتباه است، اگر تصور کنیم، همانند انتخابات گذشته که «محمد رضا عارف» به سود روحانی از شرکت در انتخابات کنار کشید، در انتخابات آینده جهانگیری به سود روحانی از شرکت در انتخابات کنار بکشد.

با توجه به آنچه گفته شد، خوش بینانه ترین سناریو می تواند، تنها راه یافتن روحانی به دور دوم انتخابات آینده باشد.

۵ عامل شکست روحانی از نگاه المانیتور

الاتحاد امارات: از معادلات انتخابات ۴ سال قبل خبری نیست

روزنامه اماراتی «الاتحاد» تحلیل خود درباره شانس پیروزی حسن روحانی در انتخابات آتی ریاست جمهوری در ایران را با اشاره به پیشی گرفتن روحانی در نظر سنجی های انجام شده در داخل ایران آغاز می کند و می نویسد: اگرچه این نظر سنجی ها از پیش بودن حسن روحانی سخن می گویند، اما نمی دانیم، نهاد و مرکز برگزاری نظر سنجی دارای چه گرایشی است ، به همین دلیل نمی توان با قاطعیت از بی طرفی این نهاد در برگزاری نظر سنجی و اعلام نتایج سخن گفت و در نتیجه به آنها اعتماد یا استناد کرد و این نقطه ای مبهم و تاریک در انتخابات آینده برای حسن روحانی است.

از سوی دیگر، ساده لوحانه است، اگر تصور کنیم، همانند دور قبل که محمد رضا عارف به سود روحانی از شرکت در انتخابات انصراف داد، در این دور نیز اسحاق جهانگیری خط مشی عارف را پیش گیرد، به ویژه آن که شاهد ظهور ضعیف و متزلزل روحانی در این دور از انتخابات بوده است.

این عوامل شانس پیروزی روحانی در انتخابات آینده را کاهش خواهد داد، در این شرایط تنها گزینه پیش روی روحانی جذب آرا سفید است که جذب آنها نیز وابسته به شگردهای ستاد انتخاباتی او دارد.

الاتحاد بر این باور است، برخلاف روحانی، «ابراهیم رئیسی» از شانس بالایی برای پیروزی در انتخابات برخوردار است، به ویژه آن که وی موفق شده، طی دوره تبلیغات انتخاباتی اش، آرا مناطق محروم و دور افتاده را از آن خود کند.

النشره: اقتصاد زمین خورده روحانی را زمین خواهد زد


پایگاه خبری لبنانی «النشره» نیز در تحلیلی بر شانس پیروزی حسن روحانی در انتخابات آینده ریاست جمهوری در ایران می نویسد: یکی از سرنوشت سازترین عوامل جهت پیروزی روحانی در انتخابات آینده ایران عامل «اقتصادی» است که دولت روحانی و شخص وی طی ۴ سال گذشته کارنامه ناموفقی از آن ارائه داده اند.

به همین منظور النشره پیش بینی می کند، عملکرد اقتصادی ناموفق حسن روحانی و دولتش طی ۴ سال گذشته می تواند، به شکست وی در انتخابات آینده منتهی شود.

النشره می افزاید: روحانی در حالی از برجام به عنوان یکی از مهمترین موفقیت های دوران ریاست جمهوری اش نام می برد که در آن سو، هیچ توضیحی برای نتایج مثبت و ایجابی برجام بر اقتصاد ایران نمی تواند، ارائه دهد. چون این باور در داخل ایران وجود دارد که برجام نتوانسته انتظارات را در عرصه اقتصاد داخلی ایران برآورده سازد و در این خصوص شاهد تغییر قابل لمسی در شرایط اقتصادی ایران نیستیم.

به اعتقاد این پایگاه خبری لبنانی، شرایط فوق فرصت مناسبی برای رقبای حسن روحانی فراهم آورده است تا ضمن جذب آراء انتخاباتی وی، شانس پیروزی وی در انتخابات آینده را کاهش دهند و به حدی که اکنون سخن گفتن از پیروزی وی دشوار است.

۵ عامل شکست روحانی از نگاه المانیتور

مدار الساعه: همه چیز برای شکست روحانی مهیاست

پایگاه خبری «مدار الساعه» یمن درباره نتایج انتخابات آینده ریاست جمهوری در ایران و نامزدی حسن روحانی در این دور از انتخابات تحلیلی منتشر کرده است که در آن با اشاره به عواملی مانند

- کارنامه اقتصادی مردود و غیر قابل قبول

- ناکارآمدی برجام

- از دست دادن حامی بزرگی چون هاشمی رفسنجانی

- عدم موفقیت در آزادی زندانیان سیاسی و معارضان نظام جمهوری اسلامی از جمله سران فتنه ۸۸

- اتهامات مالی و پرونده های مفاسد اقتصادی از جمله پرونده حقوق های نجومی که دامان اطرافیان و نزدیکان روحانی و دولت مردان وی را نیز فرا گرفته است

- صف آرایی موفق جناح محافظه کار و حضور موفق ابراهیم رئیسی در عرصه رقابت های انتخاباتی

 موجب می شود، حسن روحانی شانس پیروزی در انتخابات آینده ریاست جمهوری ایران را از دست بدهد.

این پایگاه خبری یمنی با اشاره به برخی عوامل منطقه ای و بین المللی تاکید می کند، شرایط منطقه ای و بین المللی نیز به مقابله با روحانی برخاسته و شانس پیروزی وی در انتخابات آینده را کاهش داده و از جمله این عوامل به موضوع به قدرت رسیدن شخصیت تندرو و افراط گرایی چون دونالد ترامپ به ریاست جمهوری در آمریکا و موجب تشدید تهدیدات آمریکا علیه ایران شده، اشاره می کند و نتیجه می گیرد، در این شرایط به قدرت رسیدن شخصیتی محافظه کار برای مقابله با لحن تند ترامپ در قبال ایران امری الزامی است.

پایگاه خبری مدار الساعه، بحران های منطقه ای از جمله بحران سوریه و بر ملا شدن چشم داشت های آمریکا در این بحران را از دیگر عوامل تاثیر گذار بر انتخاب رئیس جمهوری آینده در ایران ملاحظه و تاکید می کند: با توجه به شناختی که از شخصیت و نگرش سیاسی روحانی وجود دارد، چنین شخصیتی نمی تواند، گزینه منتخب در انتخابات آینده باشد.

به اعتقاد این پایگاه خبری یمنی و براساس شرایط مذکور ابراهیم رئیسی می تواند، شانس اول پیروزی در انتخابات آینده ریاست جمهوری در ایران باشد. مگر آنکه رئیسی به سود محمد باقر قالیباف از شرکت در انتخابات انصراف دهد که در این صورت شانس اول پیروزی در انتخابات قالیباف خواهد بود.
منبع: مشرق
نظرات بینندگان