کد خبر: ۱۰۹۸۶۶
تاریخ انتشار: ۱۰:۱۲ - ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۶
پنجمین انتخاب/9/یادداشت

توسعه سرمایه گذاری در شیراز نیازمند جذب در آمد نفتی

مرکزیت شیراز بین استانهای نفتی و گازی جنوب ایجاب میکند تا مراکز تفریحی، ورزشی و آموزشی وزارت نفت در شیراز احداث شده و از این طریق هم به توسعه شیراز کمک شود.
شیرازه، شروع به کار شوراهای اسلامی از ۹ اردیبهشت سال ۱۳۷۸ با صدور پیام ویژه‌ای از سوی رهبر معظم انقلاب آغاز گردید که طی چهار دوره گذشته فراز و فرودهای بسیاری را پشت سر گذاشته است.
طبق قانون پارلمان شهری چند وظیفه مهم و تاثیر گذار در تبیین سیاست های توسعه شهری بر عهده دارد. تعیین و تدوین بودجه شهرداری، انتخاب شهردار ونظارت بر عملکرد وی، تدوین برنامه توسعه شهری و... از جمله وظایف این نهاد اجتماعی است.
در همین راستا شیرازه سلسله گزارش هایی در مورد ویژگی های یک شورای کارآمد تا انتخابات با عنوان«پنجمین انتخاب» منتشر خواهد کرد.

فراهم سازی بستر توسعه حمل و نقل هوایی نیازمند همراهی شورا و شهرداری استجعفر قادری نماینده سابق مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی و شهردار اسبق شیراز در یادداشت اختصاصی برای شیرازه نوشت:

شرایط مناسب آب و هوایی شیراز باعث شده تا این شهر مرکز جذب جمعیت و سرمایه از استانهای نفت خیز و گاز خیز جنوبی کشور، ایرانیان ساکن در کشورهای حاشیه جنوبی خلیج فارس و مردم شهرستانهای گرمسیری فارس باشد. همجواری با استانهای خوزستان، بوشهر، هرمزگان و کهگیلویه و بویر احمد شرایطی را ایجاد کرده تا اهالی این استانها، شیراز و فارس را به عنوان وطن دوم خود انتخاب کرده و برای سفرهای طول سال و یا تابستانی اقدام به خرید واحد مسکونی در شیراز داشته باشند.

دوری از کانونهای گرد و غبار خوزستان و عدم وجود هوای مرطوب و شرجی و عاری بودن از آلایندگی های شهری سایر کلانشهرها باعث شده تا شیراز برای مردم استانهای اطراف جذابیت خاصی داشته باشد. نباید اجازه دهیم تا با ایجاد واحدهای آلاینده این مزیت شیراز نسبت به سایر کلانشهرها از بین برود.

این نگاه و دید مردم استانهای همجوار به شیراز، بستری را فراهم میکند تا این شهر به مرکز تفریح، خرید و حتی سرمایه گذاری مردم این استانها تبدیل شود. اگر در شیراز بتوانیم پروژه های سرمایه گذاری متعددی را تعریف کنیم نه تنها می توان از مشارکت مردم استان فارس، بلکه از مشارکت مردم استانهای همجوار و ایرانیان خارج از کشور نیز بهره برداری نماییم.

تمایل اهالی ذکر شده برای گذراندن ایام تابستان در شیراز، ایجاب میکند تا ساخت واحدهای آپارتمانی در این شهر بیش از رشد طبیعی جمعیت خود شهر شیراز مورد توجه قرار گیرد. عدم استفاده کامل از این واحدها در طول سال و استفاده از آن به عنوان واحد ییلاقی ایجاب میکند تا تمایلات یک زندگی موقتی در این واحدها مورد توجه قرار گیرد.

گسترش واحدهای نمایشگاهی و مراکز خرید تخصصی، فرصتی را فراهم میکند تا اهالی استانهای همجوار تعداد دفعات بیشتری راهی سفر به شیراز شوند. پیش بینی واحدهای تفریحی نیز کمک میکند تا انگیزه این افراد برای سفر به شیراز بیشتر شود.

ارتقاء کیفیت مسیرهای ارتباطی جاده ای و احداث مسیرهای ریلی و توسعه خطوط پروازی بین شیراز و استانهای همجوار کمک میکند تا دسترسی به شیراز راحت تر و تعداد دفعات سفر افزایش یابد. حل مشکل حمل و نقل در این مسیرها فرصتهای گردشگری را به یک فرصت دو طرفه تبدیل و جهت حرکت از شیراز به این استانها در فصول سرد سال و جهت حرکت از این استانها به شیراز در فصول گرم سال خواهد بود. به عبارت دیگر فعالیتهای گردشگری در فارس و استانهای همجوار نه به عنوان فعالیتهای جانشین بلکه به عنوان فعالیتهای مکمل می توانند مورد توجه قرار گیرند.

برگزاری جشنواره ها و نمایشگاههای تابستانه در شیراز با مشارکت استانهای جنوبی باعث میشود تا محوریت و مرکزیت شیراز در بین استانهای جنوبی بیشتر تثبیت شده و عملا یک ارتباط اقتصادی بین فارس و استانهای همجوار شکل بگیرد. افزایش وابستگی ها زمینه سرمایه گذاریهای بزرگتر اقتصادی را در این مجموعه استانها فراهم میکند.

دایرکردن مراکز تخصصی علمی و پزشکی در شیراز نه تنها برای پاسخگویی به نیاز مردم استان فارس، بلکه برای پوشش نیاز استانهای همجوار میتواند در دستور کار برنامه ریزان استان و شهر شیراز قرار گیرد. رفع نیاز این استانها در شیراز و استان فارس باعث تحکیم ارتباط این استانها با فارس شده و مجموعه این استانها را منسجمتر از گذشته میکند.

مرکزیت شیراز بین استانهای نفتی و گازی جنوب ایجاب میکند تا مراکز تفریحی، ورزشی و آموزشی وزارت نفت در شیراز احداث شده و از این طریق هم به توسعه شیراز کمک شود و هم امکانی برای برخورداری خانواده های شاغل در تاسیسات نفتی و گازی استانهای ذکر شده از این خدمات فراهم گردد.

نظرات بینندگان