کد خبر: ۱۰۹۹۰۸
تاریخ انتشار: ۱۱:۳۳ - ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۶
نامه جمعی از دانش آموزان به معاون اول رئیس جمهور؛

آقای جهانگیری؛ با چه منطقی کتابی که مورد تایید فرهنگیان آمریکا نیست می‌خواهد در ایران تدریس شود

جمعی از دانش آموزان استان فارس طی نامه‌ای سرگشاده به اسحاق جهانگیری نوشتند:از شما درخواست داریم با نشر کتاب لک‌لکی در کار نیست! صريحاً مخالفت کرده و دستور به توقف انتشار آن را صادر كنيد.
به گزارش شیرازه، جمعی از دانش آموزان انقلابی استان فارس طی نامه‌ای سرگشاده به اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور نسبت به سند 2030 یونسکو اعتراض کردند و آورده‌اند که چگونه کتابی که مورد حمایت جامعه فرهنگیان آمریکا نیست قرار است در ایران تدریس شود.  

متن نامه به شرح زیر است
بسمه تعالى

جنـاب آقای اسحــاق جهانگیری

حتی سازمان‌های بین‌المللی که نسبت به آموزش جنسی هیچ چالشی ندارند نیز به مسأله سن مناسب تأکید دارند. راهنمای بین‌المللی آموزش جنسی یونسکو (2009) (6) تشریح کرده است که: "آموزش جنسی، آموزش مربوط به جنس و روابط جنسی است که متناسب با سن و فرهنگ انجام می‌شود". برنامه عمل تدوین‌شده در چهارمین کنفرانس جهانی زنان در پکن (1995)، به عنوان یک سند مادر نیز بر مشارکت والدین و تناسب آن با سن و فهم کودک مهر تأئید زده است.

حتی مداقه در اسناد استراتژیک کشورهای مختلف در حوزه آموزش جنسی فراگیر نیز نشان می‌دهد تقسیم‌بندی دقیق سنی تا چه حد مهم است. برای مثال در اسناد بالادستی اتحادیه اروپا، 0-2، 2-6، 7-9، 10-15 و 16-18 سالگی تقسیم‌بندی در نظر گرفته‌شده در این باب است. بنابراین، عجیب است که مترجم و ناشر کتاب لک‌لکی در کار نیست!، با سابقه تحصیل در جامعه‌شناسی، طبقه‌بندی "4 سال و بزرگ‌تر" را علمی ‌فرض کرده باشند.

دوم آن‌که، کتاب لک‌لکی در کار نیست! بر اساس همین ابهام اساسی، در محتوا نیز دچار سردرگمی ‌است. هر چند تصاویر رنگی و نقاشی‌های جذاب آن محتوای کتاب را کودکانه می‌نمایاند، محتوای آن در بسیاری از بخش‌ها قطعاً بزرگسالانه است. برای نمونه، در بخش‌هایی که به تشریح آناتومی ‌بدن زن و مرد و فرآیند لقاح در حین ارتباطات زناشویی اختصاص دارد، به جزئیات دقیقی پرداخته می‌شود. اندام‌های درگیر در این امر چنان تشریح شده است که گویی دانشجوی پزشکی مخاطب بوده است تا کودکی که به نظر نمی‌رسد در شرایط نرمال فرهنگی حتی بدین نکات ریز بیندیشد. مثلاً در صفحات 11 و 12کتاب، تصویر "سکس" بزرگسالان در رختخواب منتشر شده و تصریح می‌شود که "وقتی بزرگسالان سکس دارند، اسپرم می‌تواند از طریق سوراخ کوچک سر پینس مرد به بیرون شنا کند و به واژن زن برود. سپس اسپرم از طریق واژن او شنا می‌کند و به رحم و پس از آن به لوله‌های فالوپ او می‌رسد...". واقعاً کدام عقل سلیمی ‌می‌پذیرد که کودکان با چنین تصاویر و توضیحات دقیقی از موضوعی روبه‌رو باشند که اساساً حتی در روانشناسی مدرن نیز باید در فضای خصوصی زوجین و در اتاق غیر از اتاق کودکان صورت بگیرد.

شکایت نهادهای آموزشی و فرهنگی آمریکا از کتاب مذکور:

1.شکایات کتابخانه‌های منطقه آموزش و پرورش کلوور پارک، واشنگتن (1996): "تهییج کودکان به سوی جذابیت‌های جنسی و نمونه مشخص پورنوگرافی کودکان". این شکایات موجب شد کتاب مذکور از طبقات کتابخانه‌های مدارس کلوور پارک حذف شود؛

2.شکایت کتابخانه یوتا، در پرووو(1996): "توضیح واضح آمیزش جنسی، استمناء و همجنس‌بازی"؛
3.کتابخانه عمومی ‌ان.داک در فارگو (1997): "بیش از حد صریح، مملو از پورنوگرافی و بیش از حد در دسترس کودکان"؛

4.کتابخانه پلیسر کونتی در کالیفرنیا (1999): دارای محتوای جنسی بیش از حد صریح. این کتاب از بخش کودکان این کتابخانه به بخش بزرگسالان منتقل شد؛

5.انکورج، آلاسکا (2001): "دارای مشکل در بخش ارزشی: به‌نحوی که واژه ازدواج فقط یک‌بار در کتاب تکرار شده است، اما یک فصل تمام به موضوع همجنس‌بازی اختصاص یافته است"؛

6.کتابخانه و منطقه آموزش و پرورش فورد بند کونتی، تگزاس (2002): "تشخیص کتاب به عنوان مبتذل و این‌که تلاش می‌کند از اهمیت همجنس‌بازی به عنوان یک مشکل بکاهد یا اصلاً این موضوع را رد کند". این کتاب در کتابخانه‌های فورد بند کونتی از دسترس عموم خارج و به میز با دسترسی محدود انتقال یافت. این اتفاق در کتابخانه عمومی ‌ماریون کونتی فلوریدا (2001) نیز پیش آمده بود؛

7.کتابخانه والدین مدرسه هولت در آرکانزاس(2005): اعلام نگرانی نسبت به محتوای "صریحاً جنسی" کتاب؛
8. باشگاه روح آزادی زنان جمهوری‌خواه: محتوای نامناسب کتاب و "برهنگی آشکار، بحث درباره روابط همجنس‌بازانه و سقط جنین".

مرور این نوع شکایات در جامعه آمریکا نشان می‌دهد که بسیاری از آن‌ها درباره دیگر کتب روبی هریس نیز تکرار شده‌اند و علی‌رغم تغییر سریع فرهنگ جنسی در آمریکا و هنجارسازی‌های پیچیده در حوزه‌هایی مانند همجنس‌بازی که روزی تابو محسوب می‌شده است، به نظر می‌رسد هنوز خانواده‌ها و دست‌اندرکاران آموزش، نسبت به حساسیت نحوه آموزش جنسی آگاه هستند.

بدین ترتیب ما دانش آموزان مقطع متوسطه دور دوم عضو حلقه صالحين شهيد عبدالحميد حسينى پايگاه صاحب الزمان (عج) حوزه حضرت زينب (س) ناحيه ثارالله از استان فارس شهرستان شيراز از شما درخواست داریم با نشر کتاب لک‌لکی در کار نیست! تألیف روبی هریس با ترجمه حسام حسین‌زاده توسط انتشارات رهایی که در سال 1395 در اختیار جامعه ایران قرار گرفته است، با توجه به فرمايشات امام خامنه اى "مدظله العالى" صريحاً مخالفت کرده و دستور به توقف انتشار آن را صادر كنيد.
نظرات بینندگان