کد خبر: ۱۰۹۹۲۳
تاریخ انتشار: ۱۷:۲۴ - ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۶
فعالین دانشجویی در میزگرد شیرازه:

ادوار شورای شهر شیراز الگوی چه نباید کرد شهری است/ متولیان اجرایی شهری از دانش دانشگاهیان استفاده نمی کنند

شهرسازی اسلامی تاکنون مورد توجه هیچ کدام از شوراها و شهرداری ها نبوده است چنانکه در المان سازی ها و مبلمان های شهری با فرهنگ خارجی که ضد فرهنگ اصیل ایرانی اسلامی است مواجه هستیم.
ادوار شورای شهر شیراز الگوی چه نباید کرد شهری است/ تخلف فروشی در شهرداری شیراز به منبع درآمدی تبدیل شده است/ متولیان اجرایی شهری از دانش دانشگاهیان استفاده نمی کنند
شیرازه، شروع به کار شوراهای اسلامی از ۹ اردیبهشت سال ۱۳۷۸ با صدور پیام ویژه‌ای از سوی رهبر معظم انقلاب آغاز گردید که طی چهار دوره گذشته فراز و فرودهای بسیاری را پشت سر گذاشته است.
طبق قانون پارلمان شهری چند وظیفه مهم و تاثیر گذار در تبیین سیاست های توسعه شهری بر عهده دارد. تعیین و تدوین بودجه شهرداری، انتخاب شهردار ونظارت بر عملکرد وی، تدوین برنامه توسعه شهری و... از جمله وظایف این نهاد اجتماعی است.
در همین راستا شیرازه سلسله گزارش هایی در مورد ویژگی های یک شورای کارآمد تا انتخابات با عنوان«پنجمین انتخاب» منتشر خواهد کرد.

پنجمین انتخاب/10

ادوار شورای شهر شیراز الگوی چه نباید کرد شهری است/ تخلف فروشی در شهرداری شیراز به منبع درآمدی تبدیل شده است

به گزارش شیرازه، میزگرد دانشجویی با محوریت به بحث گذاشتن مسائل شهری در حوزه های عمرانی، توسعه شهری، فرهنگ و نحوه اجرای عدالت شهری، برگزار شد.

در این نشست محمدکیانی دانشجو  و پژوهشگر مسائل شهری با اشاره به وضعیت شهرهای دیگر از لحاظ معماری و عمرانی گفت: متاسفانه دغدغه حاکمیتی برای اجرای شهرسازی اسلامی وجود ندارد و شاهد نماهای ساختمانی غیر اسلامی و مدرن هستیم که همگی از کشورهای غربی کپی برداری شده اند.

مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی شیراز با بیان اینکه در موضوع سبک زندگی اسلامی تاکنون تحقیق و پژوهشی که بخواهد به اجرایی شدن بینجامد نداشته ایم، اعلام کرد: دانشگاه ها باید به واسطه طرح های تحقیقاتی در حوزه سبک زندگی اسلامی و توسعه شهری ورود پیدا کنند و اطلاعات کافی و مناسب را در اختیار شهرداری ها بگذارند.

این فعال دانشجویی با تاکید بر اینکه وجود پروژه های نیمه کاره زیبنده شهر شیراز نیست، اظهار داشت: علیرغم اینکه بیشترین درصد بودجه شهری در حوزه عمران بود متاسفانه شاهد متروی نیمه کاره و دیگر پروژه هایی هستیم که پس از سالها هنوز ناقص و بلاتکلیف مانده اند.

کیانی به وضعیت نابسامان قشر ضعیف و فقیر جامعه اشاره کرد و افزود: متاسفانه شاهد صرف بودجه و رسیدگی ناعادلانه در شمال و جنوب شهر هستیم که این موضوع باعث ایجاد تبعیض و شکاف طبقاتی شده است.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: در جنوب شهر امکانات بهداشتی و بیمارستانی کافی وجود ندارد و همچنان مردم درگیر مشکلاتی چون فاضلاب هستند.

ادوار شورای شهر شیراز الگوی چه نباید کرد شهری است/ تخلف فروشی در شهرداری شیراز به منبع درآمدی تبدیل شده است/ متولیان اجرایی شهری از دانش دانشگاهیان استفاده نمی کنند
جواد خدادادی کارشناس ارشد حوزه مدیریت شهری نیز با بیان اینکه مسئولان شهری متاسفانه عدالت شهری را در به طور مساوی تقسیم کردن امکانات می بینند در حالیکه ارجحیت در رسیدگی به نقاط کم بهره از امکانات است، اظهار داشت: عدالت شهری در اینجا به معنی این است که در هر جایی که نیاز بیشتری به امکانات وجود دارد توزیع صورت بگیرد.

این کارشناس ارشد حوزه مدیریت شهری با انتقاد از عدم بکارگیری افراد متخصص در مسائل ساخت و ساز شهری، گفت: متاسفانه مدیرانی که در پست های شهری قرار می گیرند صرفا یک سری دروس عمرانی و ترافیکی را خوانده اند و نه تنها متخصص نیستند بلکه شناختی از اجتماع نیز ندارند.

وی با اشاره به متصل نبودن دانشگاه به شورای شهر و شهرداری خاطرنشان کرد: در دانشگاه تنها علم تولید می شود و فکرها در دانشگاه خوابیده است در حالیکه متولیان اجرایی شهری از دانش و اندیشه دانشگاهیان استفاده نمی کنند.

جانشین بسیج دانشجویی دانشگاه شیراز به سیاسی بودن دیدگاه ها در شورای شهر اشاره کرد و بیان کرد: مسئولان به کپی برداری روی آورده اند و در شهر شاهد ساخت و ساز ساختمان هایی با المان اروپایی هستیم و توجهی به معماری اسلامی نمی شود.
 
خدادادی با تاکید بر اهمیت توجه به ایده هایی که از غربی ها گرفته می شود، تصریح کرد: لاجرم در این ساخت و سازهای فرهنگ غربی نیز استفاده شده و در ظاهر نیز نمود عینی پیدا کرده اند اما ما توجهی به این موضوع نکرده ایم و بی مهابا به کپی ساخت و ساز روی آورده ایم.

به گزارش شیرازه، شهرسازی اسلامی تاکنون مورد توجه هیچ کدام از شوراها و شهرداری ها نبوده است چنانکه در المان سازی ها و مبلمان های شهری با فرهنگ خارجی که ضد فرهنگ اصیل ایرانی اسلامی است مواجه هستیم.

خدادادی با ابراز تاسف از اینکه شهرداری تنها بعد اجرایی دارد، گفت: باید یک هیئت اندیشه ورزی در شهر تشکیل بشود ماحصل فکر و تطابق های برنامه ها با معماری و فرهنگ اسلامی را در اختیار مدیران قرار دهد.

وی با اشاره به عدم وجود برنامه صحیح شهری در شورای شهر و شهرداری، اظهار داشت: برنامه ای که بر اساس آن شهر مدیریت می شود مربوط به دهه های گذشته است که با توجه به پیشرفت تکنولوژی از کارآمدی لازم برخوردار نیستند.

میرمهدی اسدی از فعالین حوزه شهری به بیان تبعات مجموعه درآمدهای ناپایدار شهرداری که برای شهر ایجاد می شود پرداخت و خاطرنشان کرد: این درآمدهای ناپایدار و تراکم فروشی ها باعث می شود که شهرداری به دنبال اشتغال زایی، تولید، فضاسازی شهری و تعاون نرود و از پسماندها نیز در جهت درآمدزایی استفاده نکند.

میرمهدی اسدی به بیان تبعات مجموعه درآمدهای ناپایدار شهرداری که برای شهر ایجاد می شود پرداخت و خاطرنشان کرد: این درآمدهای ناپایدار و تراکم فروشی ها باعث می شود که شهرداری به دنبال اشتغال زایی، تولید، فضاسازی شهری و تعاون نرود و از پسماندها نیز در جهت درآمدزایی استفاده نکند.

این کارشناس ارشد مدیریت شهری به عدم پایش شورای شهر شیراز، عدم مطالبه گری و آگاهی مردم اشاره کرد و گفت: اگر مردم به حق خود آگاه بودند و شورای شهر نیز فایل صوتی جلسات و تصمیمات شورا را شفاف سازی می کرد این همه رانت و بحث های سیاسی به وجود نمی آمد.

وی تصریح کرد: شورای شهر شیراز برنامه ای برای اجرا ندارد که بخواهد بودجه را درست هزینه کند برای همین مشخص نمی شود که این مقدار بودجه در کجا صرف شده است.

اسدی همچنین به عدم نظارت بر روی عملکرد مدیران شهری و شورای شهر اشاره کرد و افزود: وقتی نظارت و برنامه ای نباشد نگاه انتقادی به سمت مردم می رود.

نائب دبیر تشکل دانشجویی آرمان دانشگاه آزاد اسلامی شیراز نیز با بیان اینکه شورای شهر شیراز الگوی چه نباید کرد شهری است، گفت: مسئولان بجای کمک گرفتن از دانشگاه، می خواهند آنچه در تهران اتفاق می افتد در شیراز هم انجام بدهند در حالی که ظرفیت ها، فضا و شرایط را در نظر نمی گیرند.

محمدعلی ساسانی همچنین اظهار داشت: نگاه ها در شورای شهر سیاسی است و عمق ندارد.

این عضو فعال گروه مطالعات شهری فاطر با تاکید بر اینکه فعالیت های مدیران به نگاه سرمایه داری شان بر می گردد از تصویب تراکم فروشی انتقاد کرد و گفت: در حال فعلی و با توجه به شرایط موجود شهر، بجای تراکم فروشی تخلف فروشی به منبع درآمدی تبدیل شده است.
نظرات بینندگان