کد خبر: ۱۰۹۹۲۹
تاریخ انتشار: ۰۹:۰۸ - ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۶

افزایش دو برابری تولید گندم هدف ایده‌آل جهاد کشاورزی فارس/افزایش تعامل دانشگاه و سازمان جهاد

دبیر کارگروه کشاورزی مرکز مطالعات اقتصادی گفت: میزان تعامل دانشکده کشاورزی و جهاد کشاورزی بسیار کم است و شرکت های دانش بنیان نمی‌توانند با سازمان تحقیقات آموزش کشاورزی ارتباط برقرار کنند.
به گزارش شیرازه، با توجه به منویات مقام معظم رهبری در کارگروه اقتصاد مقاومتی که فرمودند: مسئولان باید به مردم گزارش دهند چه اقداماتی انجام داده‌اند نه اینکه بگویند چه کارهایی می‌شود کرد، دانشجویان از مسئولان استانی درخواست حضور، پاسخگویی و بررسی علمی مسائل فارس در جمع‌های دانشگاهی را دارند و با توجه به اینکه کشاورزی بعنوان مهم‌ترین بخش اقتصاد فارس که نقش عمده‌ای در درآمد زایی استان دارد، نشستی با حضور دانشجویان دانشکده کشاورزی و مدیر کل کشاورزی استان فارس در محل دفتر وی برگزار شد.

ابتدا یکی از دانشجویان با ذکر گزارشی از فعالیت‌های دانشجویی صورت گرفته در حوزه اقتصاد مقاومتی گفت: در بسیج ‌دانشجویی فارس مرکزی به نام "مرکز مطالعات اقتصادی" تشکیل شده که بررسی علمی و تخصصی مسائل استان از جمله اهداف آن است. در این نشست مسئول مرکز مطالعات اقتصادی بسیج دانشجویی، جانشین وی، مسئول کارگروه کشاورزی و تعدادی از دانشجویان مقطع دکتری در رشته‌های کشاورزی و آب حضور دارند.

اقدامات انجام شده جهت‌ برطرف شدن چالش آب در فارس
جهان آرا، دانشجوی مقطع دکتری دانشکده کشاورزی گفت: با تشکیل کارگروه اقتصاد مقاومتی ارائه طرح‌های دانشجویی و تخصصی جهت مقاوم شدن اقتصاد امری ضروری است. تولید شدن 10 درصد از محصولات کشاورزی کشور در فارس نشان از جایگاه و اهمیت این استان در اقتصاد کشور است. متاسفانه در چند سال اخیر استان فارس با چالش آب مواجه بوده و تامین آب کشاورزی و دامپروری جهت حفظ روستاها بعنوان زیرساخت‌های اقتصاد کشور امری ضروری است. با توجه به موارد ذکر شده، جهت بهبود عملکرد سامانه آبیاری و اصلاح مسیل‌های انتقال آب جهت جلوگیری از اتلاف چه اقداماتی انجام شده است؟

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس در پاسخ به سوال مطرح شده، گفت: بیشترین مصرف آب یعنی 74 درصد مربوط به حوزه کشاورزی است و به همین دلیل اگر بخش کشاورزی سامان یابد سایر حوزه‌ها از جمله صنعت هم سر و سامان پیدا می‌کند و ما وظیفه داریم تمام تلاش خود را در جهت ارتقای بهره‌وری و بالا بردن راندمان آب در کشاورزی به کار بگیریم. سامانه‌های آبیاری تحت فشار بهره‌وری از آب را سه الی چهار برابر افزایش داده که موجب صرفه‌جویی و مصرف کمتر نهال‌ها می‌شود و عملکرد بالاتر محصولات را در پی خواهد داشت. در سال 96 اعتبارات تخصیص یافته به آبیاری تحت فشار ده برابر افزایش یافته و به رقم 2 هزار و 450 میلیارد تومان رسیده است. همچنین در سه سال گذشته بالغ بر 34 هزار هکتار آبیاری تحت فشار انجام شده و بیش از 80 درصد  مزارع سبزی و سیفی استان به روش آبیاری قطره‌ای انجام می‌شود. علاوه بر این بیش از 50 هزار هکتار خوداجرایی آبیاری قطره‌ای توسط مردم اجرا شده و فارس بالاترین میزان آبیاری تحت فشار در کشور را داراست. همچنین طبق مطالعات و هدف گذاری انجام شده 20 هزار هکتار زمین آماده آبیاری تحت فشار است.

کشت گلخانه‌ای بهترین روش بالا بردن بهره‌وری از آب
محمد مهدی قادری ادامه داد: در پوشش کانال‌ها اعتبار قابل توجهی در اختیار نداشته و برای مدرن سازی ابزارها و پوشش انهال به اعتبار نیاز داریم. توزیع کشت‌های گلخانه‌ای تا ابتدای سال 94 حدود 136 هزار هکتار بود که امروز سطوح کشت گلخانه‌ای به 240 هزار هکتار رسیده است. یکی از روش‌های بالا بردن بهره‌وری آب کشت گلخانه ای است و ارزان ترین تسهیلاتی ک برای کشت گلخانه‌ای در اختیار داریم تسهیلات صندوق توسعه ملی است ک برای مناطق برخوردار 14/5 درصد و مناطق محروم 12/5  برای کشاورزان متقاضی در نظر گرفته شده است. البته بدلیل اهمیت تامین انهار آب، بازار و امکان برندسازی توجه و هدف‌گذاری جهاد کشاورزی مجتمع و شهرک‌های گلخانه‌ای است. هدف‌گذاری ما هفت هزار هکتار گلخانه به جای 80 هزار هکتار کشت صیفی و سبزی در 10 سال اینده است که شامل کشت گلخانه‌ای گوجه، خیار، پیاز، کاهو و سیب زمینی می‌شود. بنابراین ناگزیریم ب سمت کشت گلخانه‌ای حرکت کنیم.

آموزش و فرهنگ‌سازی جهت استفاده بهینه از آب و زمین‌ کشاورزی

قادری در پاسخ به اقدامات صورت گرفته در راستای فرهنگ‌سازی،گفت: کمبود علم و آگاهی دانش در حوزه کشاورزی یکی از دلایل مشکل تولید محصول است. با رشد آگاهی در کشاورزان و دامپروران می‌توان محصولات با کیفیت‌تری تولید کرد. بهره‌برداران استان فارس دارای بیشترین سرانه آموزش در کشور هستند. از جمله اقدامات صورت گرفته اجرای طرح نظام نوین ترویج است که یکی از ابعاد این طرح ساماندهی مراکز خدمات است که با جذب 900 نیرو مراکز خدماتی را احیا کرده‌ایم. همچنین با اجرای طرح پهنه‌بندی به ازای هر دو هزار هکتار اراضی زراعی یک کارشناس مسئول قرار داده‌ایم تا بعنوان مروج مسئول پهنه بر امور نظارت و مشکلات کشاورزان را پیگیری کند. با مدیریت شبکه دانش کتاب‌ها، نشریات و بروشورهایی که در حوزه کشاورزی تدوین شده با گردآوری در سالن ترویج قابل استفاده و در دسترس است.

گسترش مزارع الگویی از دیگر اقدامات صورت گرفته در این زمینه است که برای اولین بار عملیاتی شد و در سال گذشته 430 مزرعه الگویی درمناطق مختلف با کشت محصولات متنوع جهت اطلاع‌رسانی و آموزش انجام شده است.

استفاده از استعداد‌های دانشجویی در طرح‌های جهاد کشاورزی
یکی از دانشجویان با تاکید بر توانمندسازی دانشجویان رشته کشاورزی، گفت: فارغ التحصیلان رشته کشاورزی با مسئله اشتغال مواجه هستند و یکی از دلایل آن عدم توانایی کافی این دانشجویان در رشته تحصیلی خود است. در صورت امکان مزرعه و امکاناتی به دانشجویان رشته کشاورزی اختصاص داده شود تا به صورت عملی با ابعاد مختلف امور کشاورزی و آبیاری آشنا شوند.

قاسمی در پاسخ گفت: لازم است سیستم آموزشی با اصلاح، ابعاد عملیاتی‌تری داشته باشد که افزایش دوره‌های کارورزی می‌تواند در این زمینه مفید باشد. وزارت جهاد کشاورزی با توجه به امکاناتی که در اختیار دارد آمادگی همکاری دراین زمینه را دارد البته تعامل و همکاری وزارت علوم ضروری است

وی در پاسخ به پیشنهاد یکی از دانشجویان مبنی بر استفاده و بکارگیری طرح‌های دانشجویی گفت: سازمان تحقیقات آموزش کشاورزی قصد دارد پایان‌نامه‌های مقطع ارشد و دکتری دارای کاربرد در حوزه کشاورزی را حمایت کند. اگر دانشجویان مسائل مورد نیاز سازمان تحقیقات آموزش کشاورزی را مورد کاوش و بررسی علمی قرار دهند با توجه به اعتباراتی که در اختیار داریم آماده حمایت هستیم.

افزایش تعامل دانشکده کشاورزی و سازمان جهاد کشاورزی
دبیر کارگروه کشاورزی مرکز مطالعات اقتصادی گفت: میزان تعامل دانشکده کشاورزی و جهاد کشاورزی بسیار کم است و شرکت های دانش بنیان علی رغم ایده‌های فراوان نمی‌توانند از طریق دانشکده با سازمان تحقیقات آموزش کشاورزی ارتباط برقرار کنند. برای تعامل مستمربا توجه به پتانسیل موجود سازمان جهاد کشاورزی یک دفتر در دانشگاه تاسیس کند و متقابلا دانشگاه هم در جهاد کشاورزی یک دفتر داشته باشد.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی فارس در پاسخ به پیشنهاد مطرح شده، گفت: ارتباط با دانشگاه بسیار ارزشمند است. روش‌های مختلف ارتباط از جمله تاسیس دفتر یا انعقاد قراردادهای مشترک و انجام پروژه‌های مشترک در این زمینه قابل پیگیری است. و ما درخواست داریم  دانشجویان شیوه‌های تعامل جهاد کشاورزی با دانشکده کشاورزی را ارائه دهند تا مورد بررسی قرار گیرد.

افزایش دو برابری تولید گندم هدف ایده‌آل جهاد کشاورزی فارس
یکی از دانشجویان گفت: استان فارس بخش عمده‌ای از گندم کشور را تولید می‌کند. اگرچه مسئولان خودکفایی گندم را اعلام کردند اما با واردات گندم مواجه هستیم. با‌ توجه به اینکه از ظرفیت زمین‌‌های کشاورزی بیش از اندازه استفاده می‌شود آیا این معادله برد برد است؟

محمد مهدی قادری متذکر شد:گندم‌ بهترین محصول متناسب با شرایط اقلیمی استان فارس است و برای قطع وابستگی از کشورهای خارجی بعنوان قوت لا یموت باید تولید شود. افزایش تولید دو برابری از ظرفیت‌های موجود هدف ایده‌آل و جزء آرمان‌های‌ جهاد کشاورزی استان فارس است. زیرا ما ظرفیت این تولید را داریم، تا به حال 70 درصد تولید گندم مدرنیزه شده و اگر به صد در صد افزایش یابد این هدف در دسترس خواهد بود.
نظرات بینندگان