کد خبر: ۱۰۹۹۷۷
تاریخ انتشار: ۲۲:۰۰ - ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۶

سخنگوی شورای نگهبان: با تخلفات کمبود تعرفه برخورد می‌کنیم

سخنگوی شورای نگهبان با اشاره به گزارشهای دریافتی درباره تخلفات اجرایی گفت: گزارش تخلفات زیاد است اما فعلا نمی توانیم درباره تاثیرگذاری آنها اظهار نظر کنیم و باید بررسی ها بیشتر شود.
به گزارش شیرازه، سخنگوی هیأت مرکزی نظارت بر انتخابات ریاست‌جمهوری با بیان اینکه ستاد مرکزی نظارت بر انتخابات گزارشات تخلفات این را لحظه به لحظه بررسی می‌کند، گفت: با تخلفات انتخاباتی مانند کمبود تعرفه یا تخلفات تبلیغاتی سر صندوق‌های اخذ رأی برخورد می‌کنیم.

عباسعلی کدخدایی سخنگوی هیأت مرکزی نظارت بر انتخابات ریاست‌جمهوری با حضور مجدد در ستاد مرکزی نظارت بر انتخابات ریاست‌جمهوری در جمع خبرنگاران اظهار داشت: گزارشات زیادی به دست ما رسیده و در این برهه از انتخابات هوادارن و طرفداران کاندیداها شور و حال خاصی دارند و در این فضا هر کدام سعی می‌کنند که گزارشی که به دست‌شان می‌رسد را به دست ما برسانند.

وى افزود: ما از این اقدام آنها تشکر می‌کنیم، افرادی که علاقه‌مند به نظام و انتخابات هستند، این گزارشات را برای ما ارسال می‌کنند ولی ما در ستاد مرکزی نظارت بر انتخابات این گزارشات را لحظه به لحظه بررسی می‌کنیم و تا آنجا که می‌توانیم با تخلفاتی مانند کمبود تعرفه یا تخلفات تبلیغاتی سر صندوق‌های اخذ رأی برخورد می‌کنیم.

کدخدایی با بیان اینکه گزارشات دیگری نیز در حال ارسال به شورای نگهبان است، تصریح کرد: پس از بررسی و جمع‌بندی گزارشات این جمع‌بندی‌ها به اعضای شورای نگهبان ارسال می‌شوند تا اعضا نظرات خود را اعلام و نتایج را اعلام کنند و قطعاً به هر نتیجه‌ای برسیم این نتایج را به همه مردم اعلام خواهیم کرد و هیچ ملاحظه‌ای نسبت به هیچ فرد خاصی نخواهیم داشت.

وی در پاسخ به این سؤال که بررسی گزارشات و اعلام‌نظر شورای نگهبان تا چه زمانی به طول خواهد انجامید، گفت: زمان‌بندی که در فرصت 3 روز می‌تواند شکایت‌ها و نظرات خود را اعلام کنند و آنچه که در قانون آمده 10 روز فرصت است تا شورای نگهبان نتیجه نهایی بررسی صحت انتخابات را دارد و امیدواریم در فرصت قانونی اعلام نظر کنیم و 10 روز پس از پایان رأی‌گیری شورای نگهبان فرصت بررسی دارد.

کدخدایی در مورد مشارکت مردم در انتخابات گفت: مشارکت خوبی تاکنون صورت گرفته اما باید همکاران ما در وزارت کشور این آمار را اعلام کنند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: شمارش آرای انتخابات بلافاصله پس از پایان رأی‌گیری شروع خواهد شد و این موضوع به شعب و حوزه‌های اخذ رأی بستگی دارد و آرا آنها به تدریج وارد سیستم‌ها خواهد شد و ما هم در شورای نگهبان و همکاران‌مان در وزارت کشور به صورت دستی و سیستمی اعمال خواهیم کرد و مطمئنم در شمارش آرا مشکل جدی نخواهیم داشت و هر زمانی که شمارش آراء صورت گیرد نتایج آن از طریق وزارت کشور اعلام می‌شود.

ستاد انتخابات کشور گوش شنوایی برای حرف های ما ندارد

سید صولت مرتضوی نماینده حجت الاسلام رئیسی در جمع خبرنگاران اظهارداشت: به اقای احمدی رییس ستاد انتخابات کشور اصرار و تاکید می کنیم که چرا به شعب هایی که با اتمام تعرفه رو به رو شدند تعرفه جدید نمی فرستید که ایشان و ستاد انتخابات کشور گوش شنوا ندارند.

وی در ادامه افزود: شعبه هایی در مشهد، خراسان رضوی، جنوبی و خوزستان و اصفهان و .... با کمبود تعرفه مواجه هستند که هر چه تاکید کردیم گوش شنوا ندارند.

نماینده حجت الاسلام رئیسی تاکید کرد: از جاهای مختلف به ما گزارش دادند که تعرفه وجود ندارد و این را هم به اقای احمدی منتقل کردیم اما اقای احمدی می گوید استاندار ما میگوید که کمبود تعرفه نداریم.مستندات و گزارش و اعتراض کتبی را ارائه کرده ایم.

مصادیق ارتکاب جرم در انتخابات از حد گزارش و شکایت گذشته است

علی نیکزاد رئیس ستاد انتخاباتی حجت‌الاسلام رئیسی نامه‌ای خطاب به اعضای هیأت نظارت بر دوازدهمین انتخابات ریاست جمهوری منتشر کرد.

متن نامه بدین شرح است:

اعضای محترم هیأت نظارت بر دوازدهمین انتخابات ریاست جمهوری

سلام علیکم

احتراماً همان‌گونه که مستحضرید ماده 33 قانون انتخابات ریاست جمهوری مصادیق ارتکاب جرم در روند انتخابات را برشمرده است، اما آنچه در حال حاضر از ارتکاب این مصادیق با مدرک و سند مضبوط قابل ذکر است، از حد گزارش و شکایت گذشته است و به نظر می‌رسد محتاج ورود و برخورد جدی هیأت محترم نظارت جهت جلوگیری از ادامه این روند تخلفات دامنه‌دار است.

تخلفاتی همچون عدم اعلام شهرت حجت‌الاسلام رئیسی تا حدود ساعت 15، تحویل تعرفه بدون مهر قابل ابطال به مردم، حضور غیرقانونی و تبلیغ هیأت‌های اجرایی و طرفداران دولت مستقر، عدم صدور کارت حضور ناظران در شعب اخذ رأی، جلوگیری از ورود ناظران دارای کارت حضور در شعب اخذ رأی، عدم شروع به کار شعب اخذ رأی در ساعت مقرر و ... .

این تخلفات آشکار و رفتارهای غیراخلاقی در انتخاباتی که آرای آن حق‌الناس محسوب می‌گردد، قطعاً با نزدیک شدن به ساعات پایانی زمان رأی گیری تشدید خواهد گردید.

بر همین اساس از آن هیأت محترم درخواست می‌گردد با بررسی دقیق مطالب و ادعاهای فوق، تمهیدی جدی جهت صیانت از آرای مردم اندیشیده شود تا این رفتار غیرقانونی به نتیجه مدنظر طراحان آن منجر نگردد.

کدخدایی:گزارش تخلفات زیاد است/در حال بررسی تاثیر آنها هستیم

سخنگوی شورای نگهبان با اشاره به گزارشهای دریافتی درباره تخلفات اجرایی گفت: گزارش تخلفات زیاد است اما فعلا نمی توانیم درباره تاثیرگذاری آنها اظهار نظر کنیم و باید بررسی ها بیشتر شود.

عباسعلی کدخدایی دقایقی پیش در جمع خبرنگاران در محل شورای نگهبان درباره گزارش های دریافتی توسط این شورا از تخلفات صورت گرفته اظهار داشت: در حال حاضر مشغول بررسی این گزارش های هستیم که به ما ارسال می شود؛ با دوستان در وزارت کشور نیز هماهنگ می کنیم که باید بررسی های دقیق تری بر روی این گزارش ها صورت گیرد و نتیجه را بعد از بررسی اعلام خواهیم کرد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا میزان گزارش تخلفات در روند انتخابات تاثیر گذار بوده است یا خیر، تصریح کرد: باید بررسی شود، هنوز در جریان بررسی روند اخذ رای هستیم و باید این گزارش ها دقیق تر بررسی شود تا بتوانیم اعلام نظر کنیم.

سخنگوی شورای نگهبان همچنین در پاسخ به این سوال که اقدامات هیات مرکزی نظارت بر انتخابات برای بررسی این تخلفات چیست، گفت: اینها را پیگیری می کنیم و گزارش هایی که می آیند از طریق دفاتر بررسی می شود، برخی آنها صحت دارند و برخی صحت ندارد و باید صبر کنیم تا در ساعات آینده آنها را ارزیابی کنیم.

کدخدایی در پاسخ به سوال مبنی بر اینکه آیا نامه رئیس ستاد رئیسی به هیات مرکزی نظارت درباره تخلفات اجرایی بررسی شده است یا خیر، تصریح کرد: همه گزارشات تخلفات از جاهای گوناگون و مبادی مختلف برای ما ارسال می شده و مرتب هم دارد می آید.

وی همچنین در پاسخ به سوال دیگر مبنی بر علت اعزام هیات بازرسی به دو استان و اینکه آیا چنین چیزی تاکنون سابقه داشته است یا خیر، اظهار داشت: ما بازرسان سیار هم داریم که مرتب به استانهای مختلف سرکشی می کنند؛ بخصوص در جایی که احتمال تخلف یا گزارش آن آمده است، اما باید منتظر نتیجه بمانیم.

کدخدایی درباره زمان اعلام نتیجه بررسی این گزارش ها و بازرسی ها گفت : بازرسی ها زمان بر است و باید منتظر پایان ساعت رای گیری باشیم و سپس گزارش ها را بررسی و اعلام نظر کنیم.

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به این سوال که آیا گزارشی از تخلفات وجود دارد که بر سرنوشت انتخابات تاثیر گذار باشد، تاکید کرد: گزارش تخلفات زیاد است اما الان نمی توانیم درباره تخلفی که بر روند انتخابات تاثیر گذار بوده اظهار نظر کنیم.

وی همچنین درباره میزان مشارکت مردم تا این ساعت گفت: آمار دقیقی ندارم اما با توجه به میزان تعرفه های مصرف شده که عددهای مختلفی درباره آن گفته می شود به لطف خدا شاهد مشارکت خوب مردم هستیم.

نظرات بینندگان