کد خبر: ۱۱۰۰۱۷
تاریخ انتشار: ۱۹:۰۰ - ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۶
بهترین زمان مصرف ویتامین ها در شبانه روز چه موقع است؟

جذب بهتر ویتامین c و B در صبح / از مصرف همزمان ویتامین K و E خودداری کنید

کارشناس مرکز اطلاع رسانی داروها و سموم دانشگاه علوم پزشکی شیراز، با توجه به اهمیت و ضرورت مصرف بعضی از مکمل ها، نسبت به رعایت زمان صحیح مصرف مکمل ها تاکید کرد.

به گزارش شیرازه، دکتر فاطمه فاقعی گفت: در صورتی که از دریافت میزان کافی از املاح در رژیم غذایی روزانه مطمئن نباشیم، می توان با دانستن میزان موردنیاز روزانه، آن را به صورت مکمل دارویی دریافت کرد.

این دکتر داروساز با توصیه به مصرف فراورده مولتی ویتامین در هنگام صبح و همراه صبحانه، یادآور شد: استفاده صبحگاهی فراورده مولتی ویتامین موجب افزایش احتمال استفاده کامل بدن از این فراورده ها در طول روز می شود و در صورت مصرف همراه غذا و ویتامین های طبیعی، جذب بهتری دارند.

او با بیان اینکه مصرف برخی ویتامین ها مثل ویتامین c و ویتامین های گروه B به ویژه B12 در هنگام شب به دلیل خواص محرک این ویتامین ها می تواند موجب بروز اختلالات خواب شود، ادامه داد: به ویژه در افراد حساس به محرک ها توصیه می شود که این فراورده ها با فاصله از زمان خواب مصرف شوند و در صورت مصرف هم زمان اسید فولیک و B12 توصیه می شود هر دو با هم مصرف شوند تا جذب بهتری داشته باشند.

کارشناس مرکز اطلاع رسانی داروها و سموم دانشگاه علوم پزشکی شیراز ضمن توصیه به پرهیز از مصرف هم زمان مقادیر زیاد ویتامین به همراه ویتامین K، گفت: ویتامینE در روند مکانسیم فعالیت ویتامین K تداخل ایجاد کرده و موجب افزایش ریسک خونریزی می شود، همچنین مصرف ویتامین K با وارفارین تداخل ایجاد می کند. دکتر فاقعی افزود: مصرف ویتامین E، به همراه غذا یا بدون غذا تفاوتی ندارد.

او بهترین زمان مصرف آهن را در هنگام خالی بودن معده یا همراه با فراورده های اسیدی مانند ویتامینC عنوان کرد و گفت: بهتر است برای ایجاد جذب بهتر آهن، در صورت مصرف آهن دست کم تا دو ساعت از مصرف شیر، پنیر و ماست، تخم مرغ و اسفناج، چای یا قهوه و حبوبات خودداری شود .

این دکتر داروساز افزود: در مورد مکمل های کلسیمی توصیه می شود برای جذب بهتر کلسیم با غذا مصرف شود، البته کلسیم سیترات را می توان بدون توجه به وعده غذایی مصرف کرد، اما باید دقت کنیم که غذاهای حاوی اگزالات، غلات و سبوس، جذب کلسیم را کاهش می دهد.

او اضافه کرد: با توجه به این که مکمل ها دوز روزانه موردنیاز خاصی دارند و گاهی اوقات مصرف بیش از حد آنها موجب مسمومیت می شود، برای شروع مصرف و نیز دریافت مقدار مکمل موردنیاز، لازم است با دکتر داروساز مشورت شود.

نظرات بینندگان