کد خبر: ۱۱۰۰۱۹
تاریخ انتشار: ۲۰:۲۲ - ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۶
مدیرکل کمیته امداد فارس:

هیچ زوجی در صف انتظار دریافت جهیزیه نیست/ ریالی از صدقات جمع‌آوری شده به استان‌ها و کشورهای دیگر فرستاده نمی‌شود

مدیرکل کمیته امداد فارس گفت: برای اولین بار در طول دوران فعالیت كمیته امداد، در پایان سال 95 تعداد افراد در صف انتظار دریافت جهیزیه به صفر رسید.

به گزارش شیرازه، محمد بذرافشان در نشست خبری با خبرنگاران در شیراز به ارائه گزارش عملكرد این سازمان در سال گذشته پرداخت و گفت: در سال گذشته بیش از ۶ هزار و ۳۸۰ نفر از مددجویان كمیته امداد فارس به مشهد مقدس اعزام شدند كه نسبت به سال ۹۴ دارای رشد ۱۹۱ درصدی بوده است.

مدیركل كمیته امداد امام خمینی(ره) فارس از اعزام هزار و ۵۳۰ نفر از مددجویان به عتبات عالیات خبر داد و گفت: این تعداد نسبت به سال ۹۴، رشد هزار درصدی داشته است و همچنین بیش از ۲ هزار و ۱۴۰ نفر نیز از سراسر کشور در اردوی آموزشی راهیان احمدی و محمدی(ع) شركت كردند.

بذرافشان به اشاره به اجرای طرح‌های اشتغالزایی برای مددجویان گفت: در سال گذشته كه به نام سال «اقتصاد مقاومتی؛ اقدام و عمل» نامگذاری شده بود، ۵ هزار و ۸۶۷ طرح اشتغالزایی به همت این سازمان در فارس ایجاد شد كه در آن قریب ۱۰ هزار نفر اشتغال پیدا كردند كه نسبت به سال ۹۴، رشد ۲۳ درصدی داشته است.

مدیركل كمیته امداد امام خمینی(ره) فارس ادامه داد: به ۱۷ هزار نفر از مددجویان نیز آموزش رایگان برای مهارت‌آموزی در حوزه‌های مختلف اشتغال ارائه شده است.

فارس استان پیش‌رو در نصب پنل‌های خورشیدی

وی از كسب رتبه نخست استان فارس در بحث جذب اعتبارات بانكی به مبلغ بیش از ۱۰۰ میلیارد تومان خبر داد و گفت: یكی از اتفاقات مهم برای خانواده‌های بی‌سرپرست اجرایی كردن پنل‌های خورشیدی با ظرفیت هزار و ۱۰۰ دستگاه برای این تعداد خانوار تحت پوشش است كه در سال ۹۶ به بهره‌برداری خواهد رسید و استان فارس در این زمینه جزو استان‌های پیش‌‌رو است. برای هر پنل 26 میلیون تومان به مددجویان وام داده شده است که مبلغ قسط وام از دستمزد آنان بابت نگهداری از پنل کم می‌شود.

اهدای صد میلیارد تومان جهیزیه به مددجویان در سال 95

بذرافشان اظهار كرد:‌ در حوزه تهیه جهیزیه نیز در سال ۹۵، ۷ هزار و ۱۵۹ فقره جهیزیه اهدا شد كه برای اولین بار در طول دوران فعالیت كمیته امداد، تعداد پشت نوبت‌های این نوع كمك هزینه، به صفر رسید یعنی تا پایان سال ۹۵ دیگری كسی متقاضی جهیزیه در فارس نبود.

مدیركل كمیته امداد امام خمینی(ره) فارس این نكته را یادآور شد كه تهیه این جهیزیه‌ها با همكاری مؤسسه خیریه حضرت رقیه(س) تهران و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی میسر شده است كه در آن برای نخستین بار یك بسته كامل از جهیزیه به مددجویان اهدا شد.

وی با بیان اینكه اهدای پك كامل جهیزیه به زوج‌های جوان مددجو در سال ۹۶ نیز ادامه دارد اما برای امسال یك سامانه در اختیار مددجویان قرار می‌دهیم تا رنگ اجناس خود را انتخاب كنند، از اعطای وام به مددجویان سرپرست خانوار با قید كارآفرینی خبر داد و گفت: بیش از یكصد میلیارد تومان در سال گذشته برای این كار به مددجویان خود اعطا كردیم.

هزینه‌کرد 24 میلیادر تومانی برای تأمین مسکن مددجویان

بذرافشان همچنین اقدامات حوزه مسكن این سازمان را یادآور شد و گفت: در سال گذشته 423واحد شهری و 592 واحد روستایی برای مددجویان احداث شد كه در بحث احداث واحد شهری، نسبت به سال توافق‌نامه رشد ۱۰۳ درصدی و در بخش مسكن روستایی نیز رشد ۴۸ درصدی داشتیم.

مدیركل كمیته امداد امام خمینی(ره) فارس گفت: همچنین ۲ هزار و ۵۱۳ واحد تعمیرات كلی و جزئی مسكن مددجویان در سال گذشته داشتیم كه نسبت به سال توافق‌نامه رشد ۱۵۱ درصدی داشته است و در بحث تكمیل مسكن شهری یك هزار و ۴۸۷ واحد و در بحث تكمیل مسكن نیمه تمام روستایی هم ۵۰۰ واحد اقدام كردیم.

وی با بیان اینكه در حوزه مسكن در مجموع 24 میلیارد تومان هزینه شده است، گفت:  در بخش مسکن از محل كمك خیران 7 میلیارد تومان در سال ۹۵ هزینه كردیم، 4 میلیارد تومان از درآمد صدقات، 12 میلیارد و 400 میلیون تومان اعتبارات دولتی و 500میلیون تومان از منابع امدادی بوده است.

بذرافشان با یادآوری اینكه حوزه مسكن دارای سهم ۳۰ درصدی از صندوق‌های صدقات است، گفت:‌ همچنین چند طرح در حوزه مسكن نظیر حامیان آسمانی نیز اجرا می‌شود كه این طرح از ابتكارات استان فارس بوده و در آن حدود ۸۵ هزار حامی داریم كه هر كدام ماهیانه مبلغی به كمیته امداد كمک می‌كنند.

مدیركل كمیته امداد امام خمینی(ره) فارس تأكید كرد كه ما می‌خواهیم در طرح حامیان آسمانی به‌همت هر ۵۰ حامی، یك واحد مسكن برای مددجویان احداث كنیم و اگر این اتفاق بیفتد در سال حدود هزار و ۷۰۰ واحد مسكونی احداث می‌شود.

کمیته امداد فارس دارای رتبه اول در حامی‌یابی برای مددجویان

وی همچنین به طرح حامی‌یابی این سازمان در ماه رمضان اشاره كرد و گفت: استان فارس در این طرح در كشور مقام اول را كسب كرد و در آن ۱۳ هزار و ۳۴۸ نفر در ماه رمضان گذشته به عنوان حامی جذب شدند.

بذرافشان با یادآوری اینكه فارس در جشن عاطفه‌ها نیز رتبه دوم كشور را كسب كرد اما سهم آن از درآمد كل كشور، اول بود، گفت: در بحث جمع‌آوری كمك‌های مردمی و نذورات قربانی مقام سوم كشور را كسب كردیم كه رشد ۱۸ درصدی نسبت به سال ۹۴ داشتیم.

مدیركل كمیته امداد امام خمینی(ره) فارس گفت: همچنین در جشن نیكوكاری امسال مشتركاً با تهران رتبه نخست كشور را كسب كردیم كه نسبت به سال ۹۴، دارای رشد ۹۷ درصدی بود.

وی در ادامه به جمع‌آوری زكات اشاره و اظهار کرد: در بحث جمع‌آوری زكات نیز در كشور رتبه اول را كسب كردیم كه مبلغ ۲۳ میلیارد تومان در سال گذشته توسط مردم فارس پرداخت شد و بخشی از این مبلغ صرف پروژه‌ها و بخشی دیگر به سبد محرومین استان اضافه شد.

بذرافشان با بیان اینكه قریب ۴ میلیارد تومان از مبلغ زكات به سبد محرومان اضافه شد كه دارای رشد ۸ برابری نسبت به سال ۹۴ داشته است، گفت:‌ همچنین امسال بنا داریم تا در حوزه مسكن هم از سرفصل زكات،‌ هم صدقات و هم اكرام ایتام هزینه‌هایی را انجام دهیم تا شاهد اتفاقات خوبی در این حوزه برای مددجویان خود باشیم.

جمع‌آوری ۱۵ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان صدقه در سال گذشته

مدیركل كمیته امداد امام خمینی(ره) فارس با تصریح اینكه یكی از طرح‌های خوب ما در حوزه جمع‌آوری صدقات بوده كه آن را از حالت روزمرگی بیرون آوردیم، از جمع‌آوری ۱۵ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان صدقه در سال گذشته در فارس خبر داد و گفت: هیچ ریالی از مبلغ صدقات جمع‌آوری در یك شهرستان، صرف محرومان شهرستان و یا استان دیگر نمی‌شود و همچنین هیچ ریالی از مبلغ زكات و صدقات هم در خارج از كشور هزینه نمی‌شود و هزینه‌كردهای درآمدها کاملا شفاف و مشخص است.

وی، سامانه الكترونیكی پرداخت و دریافت صدقات را اقدامی برای شفاف‌سازی جمع‌آوری صدقات برشمرد و گفت: همچنین ما برای بیماران نیازمند و تحت پوشش و همراهان آنان، نقاهتگاهی در خیابان رودكی در نظر گرفتیم كه سال گذشته ۲۸ هزار و ۲۵۵ نفر از خدمات این نقاهتگاه كه شامل پرداخت ایاب و ذهاب تا بیمارستان و همچنین اهدای وعده‌های غذایی است، بهره‌مند شدند.

برپایی جشن رمضان در ماه مبارک رمضان

بذرافشان در بخش دیگری از سخنان خود از برپایی جشن رمضان در ماه مبارك رمضان خبر داد و گفت: این جشن با همكاری صدا و سیما و سایر اصحاب رسانه و دستگاه‌های دیگر برگزار خواهد شد كه طبق توافق‌نامه با صدا و سیمای فارس، حدود ۱۰ شب ویژه برنامه جشن رمضان با موضوعات فرهنگی و اجتماعی بر روی آنتن خواهد رفت.

مدیركل كمیته امداد امام خمینی(ره) فارس، سركشی از خانواده‌های نیازمندان در قالب طرح مفتاح با همراهی نخبگان و مسئولان، توزیع بسته‌های غذایی و سفره‌های اطعام برای مددجویان، اجرای طرح حامی‌یابی مانند سال گذشته و ویژه برنامه شب‌های قدر را از دیگر برنامه‌های جشن رمضان در سال جاری اعلام كرد.

وی یادآور شد كه جشن رمضان در تمام شهرستان‌های استان فارس برگزار خواهد شد و در برخی از شهرستان‌های برخوردار این جشن از رسانه ملی نیز پخش خواهد شد.

انتهای پیام/

نظرات بینندگان