کد خبر: ۱۱۰۰۵۷
تاریخ انتشار: ۰۹:۵۲ - ۰۲ خرداد ۱۳۹۶

ثبت ملی محوطه باستان شناختی هرمنگان

محوطه باستان شناختی هرمنگان در بوانات فارس ثبت ملی شد.
به گزارش شیرازه، مصیب امیری مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فارس از ثبت محوطه باستان شناختی هرمنگان در شهرستان بوانات واقع در این استان در فهرست آثار ملی کشور خبر داد.

امیری افزود: در اجرای قانون مربوط به حفظ آثار ملی، محوطه باستان شناختی هرمنگان متعلق به دوره اواخر هزاره هفتم پیش از میلاد (نوسنگی) واقع در شهرستان بوانات استان فارس به شماره 31672 مورخ 11/12/1395 در فهرست آثار ملی ثبت شد.

وی اظهار کرد: نخستین فصل بررسی باستان-شناسی در حوضه رودخانه بوانات موجب شناسایی 200 اثر شد و قدیمی ترین شواهد استقراری مربوطه به دوره نوسنگی، از سطح محوطه هرمنگان شناسایی شد که با توجه به تخریبات صورت گرفته بر اثر فعالیت های کشاورزی و باغداری، انجام پژوهش های باستان شناسی جهت حفظ محوطه در دستور کار قرار گرفت.

امیری بیان کرد: طی اخذ مجوز از پژوهشگاه میراث فرهنگی با شماره 8753/00/943141 مورخ 18/11/1394 و با حمایت مالی فرمانداری شهرستان بوانات، کاوش و گمانه‌زنی به‌منظور تعیین عرصه و پیشنهاد حریم از اوایل اسفندماه 1394 آغاز و تا اواسط فروردین 1395 صورت پذیرفت.

وی مهم‌ترین اهداف کاوش را تعیین عرصه و مشخص کردن حریم محوطه، جمع آوری و ثبت و ضبط مواد باستانی خاک های انباشت شده محوطه، ساماندهی و پاک‌سازی سطح محوطه، ارائه گاهنگاری نسبی و مطلق محوطه، بررسی برهمکنش‌های منطقه ای و فرامنطقه ای هرمنگان در دوران استقراری، شناخت رژیم غذایی و تغذیه ساکنین و همچنین پوشش گیاهی و گونه¬های حیوانی، بررسی آثار و شواهد مبادلات تجاری و فرهنگی با استناد به یافته های باستان شناختی حاصل از کاوش، شناخت کارکرد محوطه در دوره‌های استقراری، شناخت تحولات سیاسی، اقتصادی و اجتماعی دوره‌های استقراری با گمانه‌زنی و کاوش های صورت گرفته برشمرد.

مصیب امیری ادامه داد: در محوطه هرمنگان مشخص شد که بخش جنوبی آن به‌کلی از بین رفته و امروزه کمتر از 2400 مترمربع از آن باقی مانده است.
انتهای پیام/
نظرات بینندگان