کد خبر: ۱۱۰۰۵۸
تاریخ انتشار: ۰۹:۵۷ - ۰۲ خرداد ۱۳۹۶
رئيس اتحاديه صنف قفل و كليدسازان شيرازمطرح کرد؛

80 درصد از بازار کلید شیراز دست چینی ها!

رئیس اتحادیه صنف قفل و کلیدسازان شیراز از وارداتی بودن 90درصد قفل و کلیدهای موجود در بازار خبر داد.
به گزارش شیرازه، حسن شعائري با اعلام مطلب فوق گفت: 80درصد اين كالاهاي وارداتي از كشور چين، 8درصد از تركيه و 2درصد از كشور ايتاليا وارد كشور مي شود و 10درصد باقيمانده توليد داخلي است.

وي با تاكيد به اينكه بالغ بر 85درصد ركود در صنف قفل و كليدسازان شيراز حاكم شده است، افزود: روزگاري خيابان زند شيراز پررونق ترين خيابان شهر بود اما در حال حاضر به دليل ركود حاكم بر بازار و صنوف مختلف فروشندگان اين خيابان از شدت كسادي كار دور هم جمع مي شوند و با بازي فكري و خاطره گويي روز خود را ميگذرانند كه جاي تاسف دارد.
شعائري بيان داشت: واحدهاي صنفي تحت پوشش قفل و كليدسازان شيراز مجبور به ادامه فعاليت در اين صنف هستند چرا كه سرمايه عمر خود را ساليان سال است كه در اين زمينه صرف كرده اند.
وي در پاسخ به اين سوال كه آيا ركود حاكم بر بازار منجر به ضرردهي شما نمي شود، گفت: در حال حاضر فعاليت در اين صنف اگرچه براي ما ضرر ندارد اما هيچ سودي هم براي ما به دنبال ندارد. به نحوي كه درآمد ما تنها كفاف مخارج مغازه را مي دهد و تكافوي معيشت ما را نمي دهد.
شعائري افزود: درآمد ما ا اجناسي است كه به فروش مي رود. در حقيقت ما از سرمايه خود مي خوريم، ضمن آنكه هم صنفي هاي ما معمولا مستاجر هستند و هزينه گزافي نيز صرف پرداخت اجاره بهاي خود مي كنند؛ به همين علت بسياري از واحدهاي صنفي قفل و كليدساز دچار ورشكستگي مي شوند و تعدادي نيز به دليل بدهكاري در حال حاضر پشت ميله هاي زندان بسر مي برند. مي توان گفت كه اصناف مختلف روز به روز كوچك و كوچكتر مي شوند.
رئيس اتحاديه صنف قفل و كليدسازان شيراز با تاكيد بر اينكه بزرگترين مشكل حال حاضر فعالان اين صنف ركود حاكم بر بازار است، اظهار داشت: عمده مواد اوليه موردنياز صنف قفل و كليدسازان شيراز از كارخانه هاي تهران تامين مي شد كه به دليل قبضه شدن بازار توسط كشور چين در زمينه واردات اين اقلام، بسياري از اين كارخانهها تعطيل شده است.
شعائري با اشاره به اينكه مواد اوليه ساخت قفل و كليد در فارس توليد نميشود و اين اقلام وارداتي بوده و از كشور چين وارد ميشود، بيان داشت: كيفيت كليدهاي وارداتي چين به مراتب بهتر از اقلام توليدي كشور است اما توليدات قفل ايران از كشور چين بهتر است.
وي دليل تعطيلي كارخانههاي توليد مواد اوليه قفل و كليد در كشور را مشكلاتي از قبيل گراني دستمزد كارگران، پرداخت حق بيمه اين كارگران و هزينههاي جانبي همچون آب، برق و ... اعلام كرد و گفت: در سال هاي گذشته عمده مواد اوليه ساخت قفل و كليد از كشور آلمان و ايتاليا وارد مي شد كه به دليل گران تمام شدن قيمت آن براي تجار ايراني اين اقلام چند سالي است از كشور چين وارد مي شود كه بايد گفت در حال حاضر براي ارزان تمام شدن قيمت قفل هاي وارداتي از اين كشور تجار ايراني اقدام به وارد كردن قفل هاي چيني با پايين ترين درجه به لحاظ
كيفيت مي كنند.
رئيس اتحاديه صنف قفل و كليدسازان شيراز درخصوص قيمت تمام شده كليدهاي توليد شده توسط واحدهاي صنفي قفل و كليدسازان شيراز گفت: نرخ ساخت كليد ساده از 3 هزار تومان تا يك ميليون تومان در نوسان است به نحوي كه قيمت ساخت كليد خودرو بنز يك ميليون تومان مي باشد كه به دليل كاهش تقاضا مقرون به صرفه نيست.
ضمن آنكه قيمت ساخت كليدهاي كامپيوتري (كليدهايي كه با دستگاه هاي كامپيوتري ساخته مي شود) ويژه درب هاي ورودي از 6 هزار تومان تا 10 هزار تومان در نوسان است.
وي افزود: كشور چين در زمينه ساخت قفل فعاليت جدي دارد و بايد گفت: از نظر كيفي قفل هاي چيني كه توسط تجار ايراني وارد كشور مي شود معمولا بدترين نوع قفل هستند كه بخاطر ارزان تمام شدن قيمت آن وارد مي شود كه با اين اقدام به نوعي امنيت اموال مردم به خطر مي افتد.

 منبع: خبرجنوب

نظرات بینندگان