کد خبر: ۱۱۰۰۸۴
تاریخ انتشار: ۱۳:۵۰ - ۰۲ خرداد ۱۳۹۶

کشف تصویر واقعی از رئیسعلی دلواری پس از یک قرن

یک قرن پس از شهادت «رئیسعلی دلواری» رهبر استعمارستیز قیام تنگستان، عکسی از او پیدا شده که ۶ سال قبل از شهادت گرفته شده است.

به گزارش شیرازه، عکس واقعی «رئیسعلی دلواری» که 108 سال پیش در تنگستان گرفته شده است، به‌همت یکی از شهروندان فرهنگ‌دوست بوشهری استخراج شد.

 

سیدباقر هاشمی در این باره به پایگاه خبری تحلیلی یارا گفته است: این عکس از آرشیو سیاسی شهرداری شهر «زالتس‌گیتر» با مدیریت «کلائودیا بولر» در ایالت «نیدرزاکسن» آلمان به‌دست آمده است. این تصویری واقعی از شهید رئیسعلی دلواری است که با استناد به مقدمه کتاب (ویلهلم واسموس) نوشته هندریک گروو تروپ، ترجمه فاطمه ترکمان و حمید میرزا آقا کشف و در آرشیو سیاسی شهر زالتسگیتر آلمان به عنوان ماترک شخصی او نگهداری می‌شود که ما به محض اطلاع از این موضوع جهت تهیه آن اقدام کردیم.

هاشمی در ارتباط با چگونگی استخراج عکس واقعی رئیسعلی دلواری افزود: رایزن فرهنگی ایران در برلین، سیدعلی موجانی در روند به‌دست آوردن این عکس بسیار به ما کمک کردند و بعد از آنکه عکس را به ایران آوردیم نیز عکس را به بنیاد ایرانشناسی شعبه بوشهر بردیم و از دکتر مشایخ (بنیاد ایرانشناسی شعبه بوشهر) نیز مشاوره گرفتیم. این عکس به تائید بسیاری از پژوهشگران تاریخی بوشهر رسیده است.

وی در ادامه گفت: چهره «رئیسعلی دلواری» در این عکس، منطبق با توصیفات مندرج در گزارشهای کنسولی وقت انگلیس بوده و توسط «واسموس» در سال 1909 میلادی گرفته شده و طی نامه شماره 41٫1/BO  به‌دست ما رسیده است.

نظرات بینندگان