کد خبر: ۱۱۰۰۸۹
تاریخ انتشار: ۰۸:۴۸ - ۰۳ خرداد ۱۳۹۶

مرمت و حفاظت دو بازار تاریخی در کازرون

دو بازار تاریخی مربوط به دوران قاجار و صفویه در شهرستان کازرون با اعتبار 2000 میلیون ریال مرمت و حفاظت می شود.
به گزارش شیرازه، مصیب امیری مدیر کل میراث فرهنگی ،صنایع دستی و گردشگری فارس گفت: کار حفاظت و مرمت دو بازار تاریخی شاه حمزه و ابافتح با تامین اعتبار استانی بزودی آغاز می شود.

امیری افزود: بازار شاه حمزه به شماره 15537 به تاریخ 17/3/85 متعلق به دوران صفوی وبازار ابافتح به شماره15614 مربوط به دوره قاجاریه به تاریخ 17/3/1385در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

وی ادامه داد: این بازارها علاوه بر رونق اقتصادی، به سبب قدمت تاریخی  همواره مورد بازدید گردشگران داخلی و خارجی قرار دارند.

امیری بیان کرد: مصالح به کار رفته در این بازار ها عمدتا سنگ و گچ بوده وپلان آن بصورت خطی شکل گرفته که مسیر حرکت را جهت استفاده کنندگان در بازار تعیین می کنند.

وی اظهار کرد: بازار سرپوشیده شاه حمزه قبلا در دو مرحله مورد حفاظت و مرمت قرار گرفته که ایجاد کانال دفع نم، کف سازی، اجرای بلوکاژکف ،اجرای سنگ و تعویض اندود گچ بدنه با اعتباری بالغ بر 1500 میلیون ریال انجام شده است.

امیری ادامه داد: در مرحله سوم، مرمت اضطراری خرپاهای بکار رفته در سقف به علت پوسیدگی و خطر ریزش، بازسازی و جایگزینی ستون های کوچک زیر خرپا، تعویض ورق پوشش سقف در دستور کار تیم حفاظت و مرمت قرار دارد .

مدیر کل میراث فرهنگی فارس تصریح کرد: در بازارثبتی ابافتح نیز یک باب مغازه جهت الگو سازی طرح مرمت به منظور تعمیر و باز سازی مغازه های موجود در بازار مورد حفاظت و مرمت قرار گرفته ودر مرحله دوم مرمت بازار ابافتح با اعتباری بالغ بر480 میلیون ریال، برای ایجاد کانال دفع نم ،کف سازی، اجرای بلوکاژکف، اجرای سنگ ازاره و تعویض اندود گچ بدنه در برنامه اجرایی تیم حفاظت و مرمت قرار گرفته است.


منبع: باشگاه خبرنگاران
نظرات بینندگان