کد خبر: ۱۱۰۰۹۱
تاریخ انتشار: ۰۸:۵۶ - ۰۳ خرداد ۱۳۹۶
خاطره گویی فرماندهان عملیات بیت‌المقدس از روزهای سخت خرمشهر

در روزهای سخت خرمشهر تا آخرین گلوله مقاومت کردیم

جنگ تن‌به‌تن و خانه‌ به خانه خونین‌شهر، خاطراتی بس شگفت و شنیدنی دارد که سالروز فتح خرمشهر فرصت مناسبی برای بازخوانی آن خاطرات است.
به گزارش شیرازه، روزی که جوانان سرزمینمان «خرمشهر» را از چنگال دشمن بعثی آزاد کردند، بدون ترید یکی از فرازهای پرافتخار تاریخ ملت ایران بود.

شهری که جوانانش تجربه‌ای از جنگ نداشتند، با کمترین وسایل دفاعی سی و چند روز تمام قد در برابر بزرگ‌ترین ارتش عربی آن روزگار ایستادگی کردند. در سخت‌ترین روزها و سال‌ها زنان و مردان سرزمین مادری‌مان در خوزستان پهناور و خرمشهر خونین رنج کشیدند و عزیز از دست دادند تا صدام به خیال خام خودش نرسد.

آزادی خرمشهر که اینک 35 ساله شده است، حامل خاطرات زخم‌خورده‌ای است که برای همیشه در یاد مردم ایران ماندگار خواهد بود.

شامگاه سه‌شنبه، جمعی از فرماندهان و رزمندگان عملیات بیت‌المقدس در حوزه هنری استان فارس گِرد هم جمع شدند تا بخشی از خاطرات خونین شهر را برای نسل امروز بازگو کنند.

رییس حوزه هنری فارس در این مراسم با بیان اینکه امیدوارم تداوم جلسات خاطره‌گویی منجر به تولیدات فرهنگی ارزنده شود اظهار داشت: خاطرات شفاهی رزمندگان که حاوی ارزش، روح انقلابی، ایثار و استقامت است موجب هویت‌بخشی به نسل جوان می‌شود.

محمد کرم‌اللهی ادامه داد: متاسفانه از تمام ظرفیت و جذابیت‌های تاریخ شفاهی استفاده نشده و از خاطرات گران‌بها به راحتی گذشتیم.

وی با بیان اینکه ما در جنگ دفاع کردیم افزود: رزمندگان هشت سال دفاع مقدس با بازگویی خاطرات، تصاویر نابی در ذهن شنونده ایجاد می‌کنند که ده‌ها برابر ملموس، اثرگذار و و واقعی‌تر نسبت به فیلم هستند.

سرهنگ حسین دبیری صاحب مدال فتح خرمشهر که در مراسم «شب خاطره سوم خرداد» حضور داشت با بیان خاطراتی از کمبود تسهیلات نظامی در خرمشهر و تلاش جوانان بومی برای مقاومت گفت: شهر سقوط کرد اما پس از چندین ماه خداوند نعمت را بر ما تمام کرد تا توانستیم در عملیات بیت‌المقدس پیروز شویم.

این فرمانده عملیات بیت‌المقدس ادامه داد: جوانان خرمشهر، فرماندهان دلاور چون صیاد شیرازی و برادران سپاه در آزادسازی خرمشهر نقش‌آفرینی کردند.

در روزهای سخت خرمشهر تا آخرین گلوله مقاومت کردیم

سردار احمد عبدالله‌زاده یکی دیگر از فرماندهان عملیات آزادسازی خرمشهر در این مراسم گفت: بعد از سی و چند روز در شهری که نشان‌گر مقاومت مردم ایران بود، دستور عقب‌نشینی به ما دادند که تحمل آن بسیار سخت بود.

وی ادامه داد: با کمبود اسلحه‌ای که آن روزها داشتیم اما تا آخرین گلوله مقاومت کردیم؛ وقتی که ناچار به ترک شهر بودیم به خیابانی رسیدیم که نامش آرش بود و من را یاد آرش کمانگیر انداخت که شعر و داستان دلاوری‌اش را در کتاب پنجم دبستان خوانده بودم.

عبدالله‌زاده با بیان اینکه دشمن با تمام سلول‌های بدن و همه امکاناتش می‌جنگید افزود: شاید آنها از روی ترس می‌جنگیدند یا ایمان، اما جوانان خرمشهر و دیگر رزمندگان با هرآنچه که داشتند از خاک و ناموس و اعتقادات خود دفاع می‌کردند.

این فرمانده عملیات بیت‌المقدس به حضور 36 رزمنده شیرازی در روزهای مقاومت خرمشهر نیز اشاره کرد که در خرمشهر شهید و در گلزار شهدای این شهر به خاک سپرده شدند.

خمسه‌خمسه مثل باران!

سیدفخرالدین حسینی نیز به بیان خاطرات خود پرداخت و گفت: 31 شهریور 59 که صدام به کشورمان حمله کرد، من در تبلیغات سپاه پاسداران شیراز مشغول خدمت بودم، اما همان روزها به خرمشهر رفتم؛ شهری که تا قبل از آن روز ندیده بودم.

حسینی با بیان اینکه رزمندگان محلی خرمشهر و برخی جوانان دیگر شهرها 34 روز با کمترین مهمات جنگی در خرمشهر مقاومت کردند ادامه داد: صدام تا بنِ دندان مسلح آمده بود، اما پیر و جوان ایرانی بدون داشتن اطلاعات جنگی و ابزار نظامی در مقابل پیشروی بعثی‌ها ایستادگی کردند.

وی افزود: دشمن تن به تن و خانه به خانه در خرمشهر می‌جنگید و گلوله خمسه خمسه مثل باران می‌بارید و خرمشهر را خونین‌شهر کرده بود.

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز، پس از پایان خاطره‌گویی ضمن تقدیر از فرماندهان عملیات بیت‌المقدس، از 8 اثر به نام‌های پهلوانان عصر ما، پشت آن ستون‌های دود، شناسنامه شیدایی، شیرِ بازی‌دراز، راویان کوچ و عروج، خنده‌های عمل نکرده، کتابک مقاومت جهرم و آبی چون خلیج فارس رونمایی شد.

منبع: فارس

نظرات بینندگان