کد خبر: ۱۱۰۱۶۷
تاریخ انتشار: ۰۹:۲۶ - ۰۶ خرداد ۱۳۹۶

«ترحلوا» حلوای ویژه شیرازی‌ها در ماه مبارک رمضان

شیرازی‌ها یک حلوای خاص در ماه مبارک رمضان دارند و آن نیز «ترحلوا» است که ثبت معنوی آن به نام شیرازی‌ها یک ضرورت انکارناپذیر است.
«ترحلوا» حلوای ویژه شیرازی‌ها در ماه مبارک رمضانبه گزارش شیرازه، ترحلوا یکی از شیرینی‌های  سنتی شهر شیراز هست که در ماه مبارک رمضان پخت می‌شود و در قدیم بین خانواده‌های شیرازی خیلی مرسوم بوده و در مهمانی‌ها و عزاداری‌ها و به‌ویژه ایام رمضان تهیه می‌شود.

تفاوت این حلوا با بقیه حلواها در استفاده از نشاسته است که سبب می‌شود به‌صورت قالبی در آمده و راحت برش خورده و به‌طور معمول در دو رنگ سفید و زرد (زعفرانی) پخته می‌شود.

پخت این حلوا از ابتدای شب بعد از افطار تا نیمه‌های شب، گاه تا نزدیکی‌های صبح زود نیز ادامه دارد. بعد از پخت  حلوا را در سینی‌های بزرگ ریخته و بعد از گذشت شش تا هفت ساعت پس از خنک شدن، حلوا را به‌صورت قطعات لوزی‌شکل بریده و عرضه می‌کنند.

ترحلوا در واقع، یک قدمت دیرینه در شیراز دارد. ماه رمضان که فرا می‌رسد این شیرینی بسیار مقوی در پزندگی‌ها خودنمایی می‌کند.  ترکیبات ترحلوا شامل نشاسته، آرد برنج، شیر، آب، گلاب، شکر، زعفران و انواع مغز برای تزیین است.

برای تهیه ترحلوا، نشاسته را با آب سرد مخلوط و در آب حل می‌کنند. آرد برنج را نیز در یک ظرف جداگانه با شیر مخلوط کرده و آن‌قدر به هم می‌زنند تا یک محلول یک‌دست به دست آید.

این دو محلول را با هم مخلوط کرده و به‌روی گاز با شعله ملایم قرار می‌دهند و مرتب به هم می‌زنند تا مواد آن گلوله نشود.

زمانی که کمی مواد غلیظ شد، شکر و گلاب را به آن اضافه می‌کنند و آن طور  به هم می‌زنند  تا مواد آن به غلظتی برسد که روی قاشق یا چنگال بماند.

پس از آن کف یک ظرف پیرکس را چرب کرده و نصف مواد را در آن می‌ریزند. به بقیه مواد زعفران آب‌کرده اضافه کرده و به هم می‌زنند تا یک‌دست شود و روی بقیه مواد می‌ریزند به‌شکلی که تقریباً دوطبقه شود و رنگ سفید و زرد با هم مخلوط نشود.

به‌مدت حدود چهار تا پنج ساعت ظرف را در یخچال می‌گذارند تا خنک شود و بعد از این مدت، ظرف را از یخچال بیرون آورده و در داخل ظرف برمی‌گردانند. بهتر است در ابتدا دیواره‌های ترحلوا را از ظرف جدا کرده و بعد ظرف برگردانده شود و به شکل‌هایی که دوست دارید مثل لوزی برش داده و در ظرف مخصوص چیده و با پودر پسته تزئین کنید.

خوراکی‌های دیگر ماه مبارک رمضان در شیراز رنگینک، کوفته‌هلو، کشمش‌پلو و قنبرپلو است. به‌طور کلی خوراکی‌هایی در این ماه بیشتر مصرف می‌شود که چاشنی داشته باشند. از شیرینی‌ها در این ماه زولبیا و بامیه است که بین مردم رواج کامل دارد.

همچنین شیرازی‌ها برای افطار کله‌پاچه، آش‌رشته، آش‌سبزی و همچنین حلیم‌بادنجان و حلیم‌گندم مصرف می‌کنند.

نان‌شیرین‌فروش‌ها هم در این ماه بازار گرمی دارند، نوعی نان شیرین تهیه می‌کنند به‌نام نان چاهی که هنگام افطار قبل از اینکه خوراک را بخورند این نان را با چای میل می‌کنند.

کسی که از روزه در می‌آید ابتدا یک استکان عرق گاوزبان می‌خورد. مردم شیراز می‌گویند روزه سرد است عرق گاوزبان گرم را می‌خورند که سردی آن را از بین ببرد.

ترحلوا به‌عنوان یک شیرینی باسابقه و ویژه شیرازی‌ها در ماه مبارک رمضان نیازمند ثبت معنوی است تا در کشور این شیرینی مخصوص بیش از پیش به نام شیرازی‌ها باشد.

امسال نیز قیمت این شیرینی 10 درصد افزایش یافته و مردم می‌توانند در ماه مبارک رمضان امسال آن را کیلویی چهار هزار و 500 تومان خریداری و نوش جان کنند.
منبع: تسنیم
نظرات بینندگان