کد خبر: ۱۱۰۲۱۲
تاریخ انتشار: ۰۹:۰۳ - ۰۷ خرداد ۱۳۹۶
کارشناس تغذیه:

افطار را با نوشیدنی های گرم باز کنید/مصرف خرما در تنظیم قند خون بسیار مفید است

مسوول گروه تغذیه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شیراز،گفت: عادت های غلط غذایی را در ماه مبارک رمضان اصلاح کنیم تا دوران روزه داری مفید و سالمی داشته باشیم.
به گزارش شیرازه، مسوول گروه تغذیه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شیراز،گفت: یکی از عادت های غذایی غلط روزه داران این است که به دلیل تشنگی زیاد، افطار را با آب سرد و یا نوشیدنی های سرد شروع می کنند، توصیه می شود افطار را با نوشیدنی های گرم مانند آب گرم، چای کم رنگ و شیر گرم آغاز کنیم و پس از آن می توانیم از خرما یا کشمش استفاده کنیم.

رضیه شناور افزود: مصرف خرما در ماه رمضان در تنظیم قند خون بسیار مفید است، توصیه می شود که در وعده افطار سه تا پنج عدد خرما مصرف شود، از مصرف بیش از اندازه خرما نیز مانند سایر شیرینی ها پرهیز شود.

او اضافه کرد: در وعده های سحر و افطار از پرخوری دوری کنیم و تا اندازه ممکن به جای مصرف انواع شیرینی ها مانند زولبیا و بامیه که فقط دارای انرژی و بدون مواد مغذی(ویتامین ها و مواد معدنی) هستند، از مواد غذایی طبیعی شیرین مانند خرما، کشمش و انواع میوه استفاده کنیم.

مسوول گروه تغذیه معاونت بهداشتی دانشگاه، ادامه داد: مصرف آب زیاد به هنگام صرف افطار سبب اختلال در هضم مواد غذایی می شود؛ پس از صرف سحری نیز بسیاری از افراد از بیم تشنگی در مدت روز، به مقدار فراوان آب می نوشند که عادت درستی نیست.

شناور، گفت: از نوشیدن بیش از اندازه چای در وعده سحری دوری کنیم زیرا چای باعث افزایش دفع ادرار و از دست رفتن نمک های معدنی می شود که بدن در مدت روز به آنها احتیاج دارد.

او در پایان، تاکید کرد: روزه داران از مصرف تنقلات زیاد در فاصله افطار تا سحر پرهیز کنند، اینگونه مواد دیر هضم هستند و سبب می شوند که هنگام سحر به دلیل پری معده، میل به غذا کاهش پیدا کند.

نظرات بینندگان