کد خبر: ۱۱۰۲۳۲
تاریخ انتشار: ۲۲:۲۶ - ۰۷ خرداد ۱۳۹۶
رئیس سازمان حمل و نقل بار شهرداری شیراز:

کمیته رفاهی رانندگان تشکیل می‌شود / در دستور کار قرار گرفتن ساماندهی ناوگان‌ها با نصب سیستم هوشمند

رئیس سازمان حمل و نقل بار شهرداری شیراز گفت:برای نصب سیستم هوشمند درحال ساماندهی ناوگان ها هستیم تا میزان پیمایش درون شهری هرناوگان مشخص شودو
به گزارش شیرازه، رئیس سازمان حمل و نقل بار شهرداری شیراز پیش از ظهر امروز در جمع خبرنگاران گفت: برنامه‌ریزی جهت احداث و یا صدور مجوز احداث پایانه‌های بار و باراندازهای حمل و نقل بار درون شهری و حومه امری ضروری است. جهت باراندازی حاشیه‌ای، ایستگاه‌هایی در سطح شهر در نظر گرفته‌ شده است تا با ایجاد آن، نقاط جاذبه بار سطح شهری تحت پوشش قرار گیرد. در همین راستا 30 نقطه از شهر را مشخص کرده و منتظر نتیجه مطالعات جامع حمل و نقل دانشگاه شیراز هستیم.

محسن حدیقه جوانی افزود: برای محدویت حمل بار درون شهری آیین‌ نامه‌ای توسط شهرداری شیراز تدوین شده و شیوه نامه تردد زمانی و مکانی ناوگان حمل و نقل بار را به شورای هماهنگی ترافیک استان ارسال کردیم تا با توجه به کاربری و نوع بار حمل شونده شرکت‌هایی را که مدیریتی و خدمات ایستگاهی هستند راه اندازی کنیم. همچنین با توجه به این شیوه نامه شهر را به سه محدوده؛ قرمز(مرکزی)، زرد(فی مابینی)، سبز(حاشیه ای) تقسیم و زمان بندی کردیم و مشخص شده است که ناوگان‌های دارای چه نوع بار می‌توانند دراین مراکز تردد داشته باشند

رئیس سازمان حمل و نقل بار شهرداری شیراز با تاکید بر برنامه‌ریزی در راستای سوق دادن حمل و نقل سنتی به حمل و نقل صنعتی و برنامه‌ریزی جهت رفع گلوگاه‌های سد کننده در حمل و نقل بار درون شهری و حومه، گفت: برای شروع طرح ساماندهی خودروهای دیزلی و تخصیص سوخت به آن‌ها، با وزارت کشور و وزارت راه و شهرسازی رایزنی‌های لازم انجام شده است و با تقسیم ناوگان درون شهری و برون شهری برای اجرای طرح نیازمند سیستم هوشمند هستیم.

این مقام مسئول یادآور شد: برای نصب سیستم هوشمند درحال ساماندهی ناوگان ها هستیم تا میزان پیمایش درون شهری هرناوگان مشخص شود و در همین راستا تاکنون 20 هزار ناوگان شناسایی شده که اطلاعات اولیه آنها در سازمان موجود است که اطلاعات شش هزار ناوگان‌ به طور کامل ثبت و بنا به دستور وزیر در سامانه اطلاعاتی سازمان حمل و نقل بار وارد شده است.

وی خاطر نشان کرد: جهت اجرای این طرح  رانندگان تا پانزدهم هر ماه مجاز به اسم‌نویسی هستند تا سوخت برای‌ آن‌ها در نظر گرفته شود. تاکنون یک هزار و 327 ناوگان در این طرح ثبت نام کرده که محل صدور پروانه آن‌ها شیراز معرفی شده است. البته طرحی برای قطع سوخت در نظر گرفته نشده است اما از فرودین امسال اختصاص سوخت به شکل پلکانی درحال کاهش است

این مقام مسئول با تاکید بر اعمال نظارت بر کلیه امور مرتبط با ناوگان حمل و نقل بار شهری، ادامه داد: نرخ کرایه حمل بار تهیه شده و جهت تصویب به شورای شهر شیراز ارسال شده است. همچنین با توجه به حد مجاز بار درون شهری، رانندگانی که اضافه بار داشته باشند تخلف محسوب می‌شود.

این مقام مسئول با اشاره به مبلغ دریافتی از ناوگان‌ها جهت صدور پروانه، گفت: با توجه به دستورالعمل وزارت کشور برای ناوگان سبک مبلغ 50 هزار تومان، ناوگان نیمه سنگین 70 هزار تومان و برای ناوگان‌های سنگین مبلغ 100هزار تومان در نظر گرفته شده است.
محسن حدیقه جوانی افزود: جهت محدویت حمل بار درون شهری، آیین‌ نامه‌ای توسط شهرداری شیراز تدوین شده است و شیوه نامه تردد زمانی و مکانی ناوگان حمل و نقل بار را به شورای هماهنگی ترافیک استان ارسال کردیم تا با توجه به کاربری و نوع بار حمل شونده شرکت‌هایی را که مدیریتی و خدمات ایستگاهی هستند راه اندازی کنیم. همچنین با توجه به این شیوه نامه شهر را به سه محدوده؛ قرمز(مرکزی)، زرد(فی مابینی)، سبز(حاشیه ای) تقسیم و زمان بندی کردیم و مشخص شده است که ناوگان‌های دارای چه نوع بار می‌توانند دراین مراکز تردد داشته باشند.

حدیقه جوانی با تاکید بر همکاری، ارائه مشاوره و انجام مشارکت با شرکت‌های حمل و نقل درون شهری و حومه در راستای خدمات رفاهی و خدماتی گفت: کمیته رفاهی رانندگان تشکیل شده است که با توجه به مصوبات این کمیته خدمات درمانی، ورزشی، تفریحی و تعمیراتی ناوگان جهت رفاه حال رانندگان در نظر گرفته شده است.

رئیس سازمان حمل و نقل بار شهرداری شیراز گفت: با توجه به مشکلات مربوط به توقف خودروهای سنگین و نیمه‌سنگین در نقاط مختلف معابر شهری، موضوع ایجاد توقف‌گاه‌هایی مناسب جهت ساماندهی به این مشکل در دستور کار قرار گرفته است و تا پایان امسال عملیات اجرایی برای احداث 2 توقف‌گاه خودروهای باری سنگین و نیمه‌سنگین در شیراز آغاز می‌شود. البته لازم به ذکر است که؛ طرح ذکر شده در مرحله مطالعاتی است. محل احداث یکی از این توقف‌گاهها (پایانه بار) در ورودی شرقی شیراز محدوده پل فسا و دومین توقف‌گاه در محدوده شمال‌غرب و ابتدای جاده سپیدان خواهد بود.

حدیقه جوانی ادامه داد: اضافه بار به زیر ساخت های شهری صدمه می زند و از همین رو با توجه به حد مجاز بار درون شهری، رانندگانی که اضافه بار داشته باشند متخلف محسوب می‌شوند. البته لازم به ذکر است که؛ با همکاری پلیس راهور پیگیر خریداری باسکول‌هایی هستیم تا در آینده‌ای نه چندان دور مسئله بار اضافه با مدیریت حل شود.

نظرات بینندگان