کد خبر: ۱۱۰۲۳۷
تاریخ انتشار: ۰۸:۴۲ - ۰۸ خرداد ۱۳۹۶

با بوی بد دهان در ماه رمضان چه کنیم؟

یکی از شایعترین مشکلات در ماه رمضان ، بوی بد دهان به علت خشکی دهان است که به هنگام روزه گرفتن حاصل می شود که در ادامه راه حل هایی برای رفع این مشکل ارائه شده است.
با بوی بد دهان در ماه رمضان چه کنیم؟به گزارش شیرازه، تیرنگ‌ نیستانی‌ متخصص تغذیه با اشاره به بوی بد دهان در زمان روزه‌داری گفت: بوی بد دهان در ایام روزه‌داری افراد بخاطر رعایت نکردن مسائل بهداشت دهان و دندان و مسواک‌ نزدن افراد در زمان سحر و حتی افطار است.

وی عنوان کرد: وقتی که افراد بعد از صرف سحری و یا افطار دندان‌های خود را مسواک نمی‌زنند و یا باقی‌مانده غذای خود را به وسیله نخ دندان پاک نمی‌کنند در طول روز و پس از طی مدت زمان طولانی که گرسنه و یا تشنه می‌مانند دهانشان‌ دچار یک بوی بد و نامطبوعی‌ می‌شود.

نیستانی‌ ادامه داد: زمانی که چربی‌های موجود در بدن افراد روزه‌دار در طول روز به صورت ناقص می‌سوزند اجسام ستانی‌ تولید می‌شود که همین عامل باعث ایجاد بوی نامطبوع‌ دهان افراد می‌شود. سوختن ناقص چربی افراد در طول ایام روزه‌داری‌ به وسیله تنفس به بیرون از بدن افراد منتقل می‌شود و همین مسئله باعث بروز بوی بد دهان در آنها می‌شود.

نیستانی گفت: هنگامی که فعالیت افراد در طول زمان روزه‌داری کمتر می‌شود و یا آنها مدت زمان کمتری صحبت می‌کنند بوی بدن دهان‌شان‌ به مقدار قابل توجهی کاهش پیدا می‌کند.در روزهای اول ماه مبارک رمضان، به‌ دلیل این که کبد آمادگی کافی را برای سوزاندن مقدار زیادی چربی ندارد، این بو بیشتر است، اما به تدریج که توانایی کبد برای این کار بیشتر می ‌شود، مقدار کتون تولید شده کم می شود.

این متخصص تغذیه اظهار داشت: از مصرف غذاهای خیلی داغ، تند، ترش و اسیدی خودداری کرده و یا حتی‌ المقدور کمتر مصرف کنید، زیرا با مصرف این نوع غذاها پُرزهای چشایی دهان دچار ساییدگی می ‌شوند و این کار به خشک شدن آب دهان کمک می کند و سبب بوی بیشتر دهان می‌ گردد. پس خوردن چای داغ یا آب ‌لیمو باید کم و یا به ‌طور کلی حذف شود.

وی عنوان کرد:بیماری‌ های گوارشی نظیر زخم ‌های معده که علت عمده ی آن هلیکوباکترپیلوری است می‌تواند سبب خروج بوی نامطبوع از دهان شود. در این حالت، این بو با تجویز داروهای خاصی از سوی پزشک کنترل می ‌شود.

وی یادآور شد: روزه داران برای جلوگیری از بوی بد دهانشان بهتر است پس از صرف افطا‌ری و سحری دندان‌های خود را به طور مرتب مسواک بزنند.
نظرات بینندگان