کد خبر: ۱۱۰۲۳۹
تاریخ انتشار: ۰۸:۵۲ - ۰۸ خرداد ۱۳۹۶

اجرای طرح پیشگیری و مقابله با هنجارشکنان روزه خوار در ملاء عام

معاون قضایی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان فارس از اجرای طرح پیشگیری و مقابله با هنجارشکنان روزه خوار در ملاء عام خبر داد.
به گزارش شیرازه، معاون قضایی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان فارس از اجرای طرح پیشگیری و مقابله با هنجارشکنان روزه خوار در ملاء عام خبر داد.

احمد رحمانیان با تبریک حلول ماه مبارک رمضان، ماه نزول قرآن و ماه آمرزش گناهان رویکرد اصلی دستگاه قضایی را پیشگیری از هنجارهای اجتماعی مانند روزه خواری دانست و گفت: عمل به فریضه امر به معروف و نهی از منکر توسط عموم مردم، فرهنگ سازی مناسب از سوی نهادهای متولی امر، تاثیر گذارتر از برخورد مستقیم توسط ضابطین و دستگاه قضایی با روزه خواران خواهد بود.

وی در ادامه با اشاره به مطالبات به حق مردم، به ویژه مردم متدین و ولایتمدار استان فارس به عنوان سومین حرم اهل بیت(ع) و همچنین خواست مراجع و علما مبنی بر ورود دستگاه‌های دولتی در حفظ شئونات ماه مبارک رمضان برای ایجاد فضای روانی مناسب ویژه این ماه گفت: این امر موجب شد طرح پیشگیری و مقابله با هنجارشکنی و روزه‌خواری با160 وظیفه برای 21دستگاه دولتی، غیردولتی، اجرایی، انتظامی و فرهنگی در اماکن عمومی استان فارس به ویژه شهر شیراز اجرا شود.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان فارس هدف اصلی این طرح را انجام اقدامات پیشگیرانه و رعایت حرمت شرعی این ماه دانست و افزود: این طرح با محوریت دادگستری کل استان فارس و همکاری و مشارکت فعال نهادها و دستگاه‌های متولی امر در سطح میادین و خیابان‌های شلوغ و پرتردد و سایر اماکن عمومی اجرا می شود.

رحمانیان هشدار داد: بر اساس ماده ۶۳۸ قانون مجازات اسلامی، کسانی که به طور علنی در انظار و اماکن عمومی و معابر تظاهر به عمل حرام کنند تحت تعقیب قضایی قرار گرفته و پرونده افرادی که تظاهر به روزه‌خواری در اماکن عمومی کنند خارج از نوبت در شعب ویژه دادسرا و محاکم کیفری2 که به همین منظور پیش بینی شده است رسیدگی خواهد شد.

دبیر شورای پیشگیری از وقوع جرم استان با اشاره به اتخاذ ساعات کار مشخص برای کلیه واحدهای صنفی عرضه کننده مواد خوراکی و آشامیدنی، از آنان خواست محدودیت‌های صنفی مشخص شده از سوی اداره اماکن و نیروی انتظامی را رعایت کنند چرا که در غیر این صورت واحدهای صنفی متخلف تا پایان ماه رمضان تعطیل خواهند شد.

رحمانیان در ادامه ضمن بیان اینکه  این طرح با تلاش و همت معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان فارس تهیه گردیده است، اضافه کرد: با توجه به رسالت اصلی این معاونت در انجام اقدامات پیشگیرانه مناسب و همچنین رعایت حرمت شرعی این ماه مبارک، طرح مذکور از سوی معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه با قید فوریت به تمام استانهای کشور جهت بهره برداری و پیاده سازی ابلاغ گردیده است.

وی در ادامه گفت: ایجاد پویش های مردمی در راستای حفظ ارزش های دینی و مذهبی یکی از عوامل بازدارنده از شکسته شدن قداست ها در ماه مبارک رمضان است که دیده‌بانان پیشگیری به عنوان بزرگترین تشکل مردمی قوه قضائیه و با قابلیت نقش‌آفرینی در عرصه‌های مختلف فرهنگی، سیاسی، اجتماعی و اقتصادی نقش مهمی در این راستا خواهند داشت.

وی در ادامه ضمن درخواست از دیده بانان پیشگیری برای ثبت گزارش تخلف اصناف در سامانه سجام از عموم مردم خواست تا درصورت مشاهده هرگونه روزه‌خواری و یا هنجارشکنی در این ماه با عمل به وظایف دینی خود و اجرای فریضتین امر به معروف و نهی از منکر از خدشه دار شدن قداست ماه رمضان جلوگیری کنند و درصورت اصرار بر ارتکاب روزه‌خواری مراتب را به مراجع انتظامی گزارش دهند و ضابطین قضایی و مراجع انتظامی نیز به عنوان جرایم مشهود اقدام به جلب این افراد کرده  و به محاکم ویژه جهت تعقیب کیفری معرفی خواهند شد.

وی همچنین از مسافران و کسانی که برای گرفتن روزه عذر شرعی دارند نیز خواست از تظاهر به روزه‌خواری در اماکن و انظار عمومی اجتناب کرده و فقط در مکان های خصوصی و پوشیده مبادرت به صرف غذا کنند.

معاون قضایی دادگستری استان فارس در خاتمه بر ایجاد فضای معنوی و آمادگی روانی جامعه اسلامی و پاک و منزه ساختن محیط اجتماعی شهر توسط دستگاه‌های فرهنگی تأکید کرد و با تقدیر از دستگاه هایی که شرایط مناسبی را در آغاز ماه رمضان فراهم کردند از سایر دستگاه ها نیز خواست تا با عمل به وظایف قانونی و شرعی خود فضایی بهتر برای تکریم افراد روزه‌دار و پاسداشت ارزش های ماه مبارک رمضان ایجادکنند.
نظرات بینندگان