کد خبر: ۱۱۰۲۶۵
تاریخ انتشار: ۰۱:۳۰ - ۰۹ خرداد ۱۳۹۶
استاد دانشگاه شیراز:

با شفافیت اقتصادی دست سودجویان از جیب مردم کوتاه می‌شود / واردات خودرو در ایران در اختیار دو خانواده است/ نتیجه نهادینه شدن فرد گرایی در جامعه را می توان در نتایج انتخابات مشاهده کرد

هادیان استاد دانشگاه شیراز گفت: کشورهای قدرتمند به سیستم ارباب رعیتی معتقد هستند که ابتدا باید منافع مد نظر کد خدا تامین شود و در پایان بهره‌ای هر چند اندک نصیب رعیت گردد.
با شفافیت اقتصادی دست سودجویان از جیب مردم کوتاه می‌شود / واردات خودرو در ایران در اختیار دو خانواده است/ نتیجه نهادینه شدن فرد گرایی در جامعه را می توان در انتخابات مشاهده کرد
به گزارش شیرازه، ابراهیم هادیان استاد دانشگاه شیراز در نشست« اقتصاد درون زا و تبیین سیاست‌های اقتصاد مقاومتی» در توضیح جنبه‌های اقتصاد مقاومتی گفت: دورن‌زایی بعنوان یکی از ابعاد اقتصاد مقاومتی بر استقلال تصمیم‌گیری در حوزه اقتصادی تاکید دارد. البته استقلال اقتصادی هزینه‌هایی دارد که برای تحقق آن باید مشکلات موجود را پذیرفت و در پی حل آن بود.  یکی از مشکلات پیش روی اجرای اقتصاد مقاومتی این است که؛ بسیاری از کشورهای قدرتمند در ارائه تکنولوژی و رابطه اقتصادی خواهان امتیاز سیاسی هستند در حالی‌که استقلال در حوزه‌های مختلف از جمله سیاسی، فرهنگی و اقتصادی نقش اساسی دارد. اگر رفاه مادی با استقلال همراه نباشد به دلیل ایجاد وابستگی ارزشی ندارد. بنابراین استقلال بعنوان ضرورتی عقلانی و منطقی لازمه هر کشوری است و عموم جامعه برای تحقق آن با تحمل محدودیت‌ها باید همراهی و همکاری لازم را داشته باشند.

هادیان افزود: مسئله دیگری که در اقتصاد مقاومتی باید به آن توجه داشت؛ برون‌نگری است. برون نگری در تعامل سازنده با دنیا تعریف می‌شود. ما به هیچ وجه خواهان قطع رابطه با کشورهای خارجی نیستیم. هر چند قاعده سیاست در دنیا بر استثمار و استعمار استوار شده است اما چاره‌ای جز ارتباط و نقش‌آفرینی در صحنه بین الملل نداریم.  کشورهای سرمایه‌دار در دهه‌های گذشته حق تحرکات اقتصادی را از ما سلب کرده و اجازه کوچکترین حرکات اقتصادی را نداشته‌ایم و به همین دلیل اقتصاد امروز ایران، اقتصادی ضعیف با مشکلات ساختاری فراوان است.

وی اضافه کرد: کشورهای قدرتمند به سیستم ارباب رعیتی معتقد هستند که ابتدا باید منافع مد نظر کد خدا تامین شود و در پایان بهره‌ای هر چند اندک نصیب رعیت گردد در حالی‌که ما خواهان تعامل بر مبنای منافع متقابل هستیم‌. برای تعامل با کشورهای مختلف باید شرایط هر کشور را در نظر گرفت و با توجه به شرایط موجود تصمیم و اقدام کرد.

استاد اقتصاد دانشگاه شیراز ادامه داد: ویژگی دیگری که باید آن را مد نظر داشت؛ عدالت محوری است. اگر چه باید به معیارهای کمی توجه داشت اما در اقتصاد مقاومتی اصل و مبنا بر کیفیت است. افزایش تولید ناخالص ملی هدف نیست بلکه چگونگی تقسیم آن‌‌ بر قشرهای مختلف جامعه مهم است. در واقع ما به دنبال توسعه و رشدی هستیم که عدالت و توازن اجتماعی را بر جامعه حاکم کند.

هادیان گفت: طبق نظریه‌های اقتصادی در مراحل اولیه توسعه یک نوع بی‌عدالتی و عدم توازن رشد دیده می‌شود که منجر به فاصله طبقاتی می‌شود اما اسلام این تبعیض را قبول ندارد و به حاکمیت حکم می‌کند به گونه‌ای برنامه‌ریزی کند که رشد اقتصادی با تعمیق فاصله طبقاتی همراه نباشد.

وی متذکر شد: در دنیای مدرن اصالت با منفعت فرد است و هر عاملی که بر منافع فردی سد ایجاد کند کنار زده می‌شود و کشورهای سرمایه‌دار بزرگترین ضربه‌ها به محیط زیست را وارد می‌کنند. با ادعای ضعف مدیریت منابع در کشورهای جهان سوم، منابع زمینی و زیر زمینی این کشورها را در دست می‌گیرند و با بهره‌برداری بیش از حد محیط زیست را دچار مشکل می‌کنند و متاسفانه این تئوری‌ها در دانشگاه‌های ما تدریس و در جامعه نهادینه می‌شود.

استاد دانشگاه شیراز اضهار داشت: مبانی فکری و اصالت دادن به منافع شخصی را در قالب تئوری‌های علمی به خرد جوامع می‌دهند و در حالی‌که این نگاه اسلامی و حتی انسانی نیست در جامعه ما شیوع پیدا می‌کند که نتیجه آن در انتخابات‌های اخیر به وضوح دیده می‌شود و عموم جامعه افرادی را برای مناصب ریاست جمهوری و مجلس شورای اسلامی انتخاب می‌کنند که منافع و آزادی آن‌ها را تامین کند.

این استاد دانشگاه خاطر نشان کرد: مسئله دیگری که باید بدان توجه داشت، اقتصاد دانش بنیان است. وقتی از تکنولوژی و دانش جدید در تولید استفاده می‌شود بهره‌وری و فرآوری افزایش می‌یابد. با توجه به اینکه منابع اقتصادی محدود است و استفاده بی‌رویه از منابع، بازدهی را کاهش می‌دهد نباید شیوه‌های سنتی تولید ادامه پیدا کند بنابراین باید به سمت دانش روز حرکت کرد که دانشگاه‌ها در این زمینه نقش فراوانی بر عهده دارند. بنابراین برنامه‌ریزی در دانشگاه‌ها باید به گونه‌ای باشد که اساتید و دانشجویان به تولید دانش جدید بپردازند و نیروهایی تربیت شود که با توجه به نیازهای جامعه به تولید علم بپردازند زیرا استقلال اقتصادی بدون توجه به دانش و تکنولوژی روز امکان پذیر نیست.

ابراهیم هادیان با تاکید بر مردمی بودن اقتصاد مقاومتی، تصریح کرد: در حوزه اقتصاد مقاومتی، دولت وظیفه برنامه‌ریزی و نظارت بر اجرای برنامه را بر عهده دارد بنابراین نباید انتظار داشت فقط دولت سیاست‌های اقتصاد مقاومتی را اجرا کند. با توجه به اینکه دولت برای اداره جامعه به مولفه‌های مختلف از جمله مسائل فرهنگی، سیاسی، اجتماعی و . . . توجه داشته باشد بنابراین هیچ گاه نمی‌تواند بعنوان یک فعال اقتصادی خوب عمل کند. اقتصاد اسلامی یعنی اقتصاد باید مردمی و به دست مردم باشد و دولت موظف است موانعی که بازار و بخش خصوصی با آن مواجه خواهد شد را‌ برطرف کند.

هادیان افزود: یکی از مواردی که برای تحقق اقتصاد مقاومتی باید مدنظر داشت فرهنگ‌‌سازی است تا مردم درک صحیحی از مسئله داشته باشند. همچنین اصلاح ساختار مدیریتی از دیگر مسائلی است که باید مورد توجه قرار گیرد زیرا مشکلات اقتصادی ایران در درجه اول به مسئله عدم مدیریت صحیح منابع انسانی و اقتصادی برمی‌گردد. تا زمانی که نگاه حاکم بر مدیران ما تغیر نکند نمی‌توان انتظار مقاوم شدن اقتصاد را داشت. تا زمانی که قوه مجریه دقیق و شفاف به اقتصاد مقاومتی نپردازد توسعه اقتصادی ممکن نخواهد بود.

این استاد دانشگاه تاکید کرد: برای خودکفایی باید تولید داخلی مورد حمایت قرار گیرد. محصولات داخلی هر چند با کیفیت پایین باید حمایت و تقویت شود. با مدیریت صحیح می‌توان به گونه‌ای عمل کرد که مصرف کننده و تولید کننده به انتظارات مدنظر دست یابند و تولید داخلی تقویت شود. یکی از مشکلات امروز جامعه ما دلالی و واسطه‌گری غیرمولد است. اقتصاد ما دارای ساختاری است که مانع از حرکت به سمت استقلال می‌شود که دلالی غیرمولد از جمله آن‌هاست. یعنی افرادی که در کشور در مناصب تصمیم‌گیری قرار دارند به امور دلالی می‌پردازند و به حدی قدرت دارند که دولت را از اصلاح ساختاری وادار به عقب نشینی می‌کند و اگر منافع آن‌ها به خطر بیفتد حتی وزیر و یا مصوبات مجلس شورای اسلامی را تغییر می‌دهند بنابراین باید این ساختار شکسته شود. به طور مثال با گذشت 40 سال از انقلاب واردات خودرو فقط در اختیار دو خانواده است که سودهای کلانی را به جیب می‌زنند.

وی ادامه داد: مسئله بسیار مهمی که در اقتصاد باید بدان توجه داشت سرمایه اجتماعی است. اگر در جامعه‌ای اعتماد اجتماعی از بین برود نمی‌توان به رشد اقتصادی دست یافت. زیرا افراد برای فعالیت اقتصادی باید به یکدیگر اعتماد داشته باشند.‌ افرایش میزان چک‌های برگشتی تاییدی بر پایین آمدن سرمایه اجتماعی است. متاسفانه در هر دوره چهارساله انتخابات‌ها باعث از بین رفتن اعتماد اجتماعی می‌شود و با این وصف مشکلات اقتصادی حل نخواهد شد.‌

با شفافیت اقتصادی دست سودجویان از جیب مردم کوتاه می‌شود / واردات خودرو در ایران در اختیار دو خانواده است/ نتیجه نهادینه شدن فرد گرایی در جامعه را می توان در انتخابات مشاهده کردبا شفافیت اقتصادی دست سودجویان از جیب مردم کوتاه می‌شود / واردات خودرو در ایران در اختیار دو خانواده است/ نتیجه نهادینه شدن فرد گرایی در جامعه را می توان در انتخابات مشاهده کرد
در پایان استاد اقتصاد دانشگاه شیراز در پاسخ به سوال خبرنگار شیرازه مبنی بر لزوم شفافیت اقتصادی، گفت: شفافیت برای دستیابی به اقتصاد سالم و پویا امری ضروری است. باید اقتصاد پشت ویترین و شفاف باشد نه اینکه عده‌ای رانت‌خوار با دستیابی به اطلاعات اقتصادی معادلات جامعه را در حوزه‌های مختلف به نفع خود رقم‌ زنند. زیرا نامتقارن بودن اطلاعات باعث ایجاد رانت می‌شود و با عدم شفافیت دلالی و واسطه‌گری غیرمولد رشد پیدا می‌کند. در واقع با حاکم شدن شفافیت دست سودجویان از جیب مردم کوتاه می‌شود.

نظرات بینندگان