کد خبر: ۱۱۰۲۹۴
تاریخ انتشار: ۱۳:۴۴ - ۰۹ خرداد ۱۳۹۶
کارشناس پیشگیری و مبارزه با بیماریهای واگیر:

تب کریمه کنگو در صورت تشخیص زودهنگام، قابل درمان است

کارشناس پیشگیری و مبارزه با بیماریهای واگیر شبکه بهداشت و درمان فراشبند گفت: بیماری تب کریمه کنگو در صورتی که زود تشخیص داده شود، قابل درمان است.

به گزارش شیرازه، شادپور شهریاری کارشناس پیشگیری و مبارزه با بیماریهای واگیر شبکه بهداشت و درمان فراشبند بیماری تب کریمه کنگو رایک بیماری تب دار حاد دانست که بوسیله کنه به انسان منتقل می شود و مرگ ومیر بالایی دارد و همه گیری های آن در بیمارستان ها شایع است.


وی افزود: با وجودی که این بیماری مخصوص حیوانات است ولی متاسفانه موارد تک گیر و ناگهانی این بیماری در انسانها نیز اتفاق می افتد.  

وی اظهار داشت: بیماری تب کنگو که با سردرد شدید، تب، درد عضلانی و خونریزی زیر جلدی همراه است، اگر به سرعت تحت درمان‌های اختصاصی از طریق داروهای ضدویروسی قرار بگیرد، در بیشتر موارد قابل درمان خواهد بود.

شهریاری تب ناگهانی، بدن درد ،کوفتگی ، ضعف ، سردرد ، درد شدید عضلات ، بی اشتهایی ، درد پشت حدقه چشم ، ترس از نور، تهوع ، استفراغ ، گلو درد ، دل درد را از جمله علایم بیماری تب کریمه کنگو برشمرد و گفت: علائم خونریزی از روز 3 تا 6 روزشروع می شود و خونریزی در مخاط ، خط زیر بغل ، محل های تزریق خونریزی از اعضای مختلف بدن مثل بینی ، لثه ، مجاری ادراری، روده، رحم از علایم این بیماری است.

این کارشناس پیشگیری و مبارزه با بیماریهای واگیر، انتقال از طریق گزش کنه ای از گونه هیالوما ، انتقال از طریق نیش حشرات، انتقال از طریق تماس با خون یا ترشحات مبتلایان  انتقال از طریق گزش کنه آلوده از طریق له کردن کنه تنفس در تماس با دام های آلوده تماس مستقیم با لاشه گوشت،خون ،ترشحات و بافتهای آلوده تماس با ترشحات، خون و تنفس افراد مبتلا را از جمله راههای انتقال این بیماری به انسان دانست.

وی گروههای در معرض خطر این بیماری را دامداران، چوبداران، دامپزشکان و کارکنان دامپزشکی ، قصابان و کارکنان کشتارگاه، پزشکان، پرستاران و کارکنان بیمارستان دانست و تاکید کرد: مردم باید گوشت مصرفی خود را از مراکز معتبر و مورد تایید دامپزشکی تهیه کنند.

شهریاری، بهسازی جایگاه دام جهت جلوگیری از تخمگذاری و تکثیر کنه ها،  سمپاشی بدن دام و جایگاه دام بخصوص در فصل فعالیت کنه ها، جمع آوری کود و فضولات دامی و خارج نمودن از دامداری، عدم خرید دام از کانونهای بیماری و دامداری هایی که موازین بهداشتی را رعایت نمی کنند، می تواند از بروز این بیماری در دام پیشگیری کند

وی ادامه داد: جدا نگاه داشتن جایگاه دام از محل زندگی، خودداری از له کردن کنه با دست یا روی بدن دام، خودداری از تماس بدن با ترشحات و خون دام، خودداری کشتار دام در محلهای غیر مجاز تهیه گوشت مورد نیاز از محلهای مطمئن و تحت نظارت دامپزشک، رعایت اصول ایمنی در موقع تماس با گوشت تازه، جگر و سایر آلایش دام، روشهای حفاظت شخصی در تماس با ترشحات و خون حیوانات (پوشیدن دستکش، لباس بلند، چکمه ، ماسک و عینک ) اجتناب از خوردن گوشت، جگر خام و نیم پخته، نگهداری جگر، دل، قلوه به مدت 48 ساعت در یخچال و سپس استفاده از آن، می تواند تا حدود زیادی از بیماری تب کریمه کنگو در انسان پیشگیری کند.

منبع: نخل بیدار

انتهای پیام/

برچسب ها: کنگو ، تب ، تب کریمه کنگو
نظرات بینندگان