کد خبر: ۱۱۰۲۹۵
تاریخ انتشار: ۱۳:۴۸ - ۰۹ خرداد ۱۳۹۶

آژیر قرمز بی آبی جهرم به صدا در آمد/کاسه ی چه کنم چه کنم مسؤولان دردی را دوا نمی کند

خشک شدن و از مدار خارج شدن تعدادی از چاه‌های آب شرب در جهرم، هشداری است که علاوه بر به صدا در آوردن زنگ خطر فوق بحرانی شدن آب، سلامت مردم را نیز با خطر مواجه می‌کند.

به گزارش شیرازه، در حالی روزهای آخرین ماه فصل بهار را  می گذرانیم که هنوز تابستان نیامده معضل کم آبی و بعضا بی آبی در بسیاری از محلات و روستاهای شهرستان جهرم به دغدغه ی اصلی مردم تبدیل شده است و از این موضوع گله مند اند.

داستان تکراری خشکسالی و بحران کمبود آب و صحبت های مدیرانی که تنها از وخامت این اوضاع صحبت به میان می آورند و در عمل تا کنون اقدام مؤثری را از آنان ندیده ایم.

آنچه نگران کننده شده است به صدا در آمدن زنگ خطر آب در جهرم است، زنگ خطری که در گذشته مشکل کشاورزان بود اما امروز زندگی مردم را نیز تهدید می‌کند به‌گونه‌ای که جهرمی‌ها تابستان امسال را با دغدغه بحران آب سپری می کنند.

در حال حاضر تدبیر اتخاذ شده برای حل این معضل جیره بندی آب و ذخیره کردن آن در مخازن منازل است . تدبیری که شاید بتوان تابستان امسال را این گونه مدیریت کرد اما در سال های آینده دیگر این روش جواب گوی نیاز مردم نخواهد بود.

وجود چاه های غیر مجاز و برداشت های بی رویه از آن ها یکی ازدلایل پیش آمدن این معضل نگران کننده است؛ گرچه به همان اندازه که از چاه‌های غیرمجاز رنج می‌بریم از وجود چاه‌های مجاز نیز دچار مشکل هستیم و سالانه به باغات مرکبات که آب، اصلی‌ترین نیاز آنهاست اضافه می‌شود اما ظاهراً قرار نیست اقدام جدی در برخورد با متصرفان این منبع حیاتی در شهرستان جهرم انجام شود.

کارشناسان بر این باورند که جهرم کمتر از 20 سال دیگر از منابع آب برخوردار خواهد بود . هرچند با این روند استفاده های ناصحیح از آب شرب باید منتظر محقق شدن این خشکسالی و بی آبی خیلی زودتر از اینها باشیم.

گلایه های امام جمعه ی شهرمان از تریبون نماز جمعه را هنوز فراموش نکرده ایم که خطاب به مسؤولان برای رفع این معضل کم آبی بارها متذکر شدند و خواستار رسیدگی به موقع و کارآمد شدند اما کو گوش شنوا؟

آنچه واضح است و کاشناسان نیز بر آن صحه می گذارند امکان مدیریت صحیح این معضل و پیشگیری از تبدیل شدن آن به یک بحران جدی است که می توان با عزم و اراده ای ملی بر این مشکل فائق آمد.

خشک شدن و از مدار خارج شدن تعدادی از چاه‌های آب شرب در جهرم، هشداری است که علاوه بر به صدا در آوردن زنگ خطر فوق بحرانی شدن آب، سلامت مردم را نیز با خطر مواجه می‌کند.

با توجه به هدر روی بخش قابل توجه منابع آب در بخش کشاورزی، متولیان امر چاره کار را تغییر الگوی کشت می‌دانند که این مسیر در شهرستان جهرم نیز در حال شکل‌گیری است.

استفاده از گونه‌های گیاهی که نیاز کمتری به منابع آب دارند برنامه متولیان بخش کشاورزین برای رهایی از کشت‌های متداول و پرآب است.

علاوه بر این، مواردی همچون توجه به آبیاری تحت فشار در بخش کشاورزی قطعا استفاده ی بهینه و صرفه جویی در مصرف آب در مصارف خانگی می تواند گام مؤثری در جلوگیری از بروز بحران ب آبی باشد.

منبع: پسین جهرم

برچسب ها: شیراز ، کمبود اب ، خشکسالی
نظرات بینندگان