کد خبر: ۱۱۰۳۰۱
تاریخ انتشار: ۱۶:۵۴ - ۰۹ خرداد ۱۳۹۶

اثر تاریخی بندامیر زرقان در حال مرمت است

گلایه هایی درباره رهاشدگی اثر تاریخی بندامیر مطرح شده بودکه اینک مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فارس اعلام کرد:‌مرمت اثر تاریخی بند امیر در بخش زرقان شهرستان شیراز با ۷۰۰ میلیون ریال اعتبار در حال مرمت است.

به گزارش شیرازه، اداره کل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری فارس مصیب امیری گفت: این بنا از دید کارشناسان فنی وزارت نیرو از نمونه های منحصر به فرد پیشینه سد سازی و دانش مهندسی ایرانیان در هزار سال قبل است.

وی  در ادمه افزود: مرمت این اثر تاریخی در شیراز با تخصیص اعتبارات ملی در حال اجراست.


مدیرکل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری فارس گفت: اجرای تعمیرات سنگی بدنه خارجی و سقف طاق نماهای بند ، اجرای بند کشی بدنه خارجی، سقف طاق نماهای بند، احیای طاق یکی از دهنه های بند با استفاده از سنگ لاشه محلی و ملاط گچ و خاک از جمله عملیاتی است که برای مرمت این اثر تاریخی به کار می رود.


اثر تاریخی بند امیر که متعلق به قرن چهارم (۳۶۵ ه.ق) است، نهم آذر ۱۳۴۹ با شماره ۹۰۲ درفهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.


هشتم آبان ۹۵ مردم روستای بندامیر زرقان گفتند که نفس های بندامیر بخش زرقان شیراز که یکی از آثار تاریخی به ثبت رسیده است، به شماره افتاده و شواهد بیانگر نبود آینده ای خوش برای آن است.


این بند تاریخی درفاصله ۴۰ کیلومتری شمال شیراز از دوران آل بویه به جامانده و به دستور امیر عضدالدوله دیلمی بر روی رودخانه کُر ساخته شده است.


مردم گفته بودند تا حدود هفت سال پیش هم می شد در آب سبز رنگ جاری در زیر این بند تاریخی، نشانه هایی از زندگی دید اما اینک چهره ای خاکی بر بستر رود کُر نمایان شده است.


هفت سال پیش راهنمای تور زرقان گردی که به مناسبت نوروز برگزار شده بود به بازدیدکنندگان گفت:چندسال دیگر همین لاکپشت ها و قورباغه ها و ماهی ها را هم نخواهید دید.


اما خشکسالی نیمی از ماجرای فراموشی و به نفس افتادن این بند تاریخی است.


بخش دیگر موضوع برپایه گفته برخی مسؤولان، بی توجهی به این بند تاریخی است به گونه ای که می شد از این اثر تاریخی، برای گردشگری استفاده برد اما چنین نشده است.


مسؤولان اداره کل میراث فرهنگی فارس گفته بودند خود مردم باید وارد عرصه نگهداری و معرفی آثار برای جذب گردشگر شوند و این اداره کل هم حمایت می کند.

دهیار روستای تاریخی بندامیر گفته بود: دهنه هفتم این پل ریزش کرده و جان پناه کنار آن نیز در حال ریزش است.


مصیب روستا افزود : اهالی این روستا برای جلوگیری از تخریب بیشتر در یک اقدام خودجوش با استفاده از ورق فلزی بخشی از این پل را پوشاندند اما این اقدام برای نجات این اثر تاریخی کافی نیست.


دهیار بندامیر بیان کرد:سازه این پل از سنگ و ساروج است که به دلیل نرسیدن آب به آن به دلیل خشکسالی های سال های اخیر استحکام خود را تا حدود زیادی از دست داده است.


روستا گفت :روستای تاریخی بندامیر به عنوان یکی از روستاهای هدف گردشگری استان فارس فاقد هرگونه زیرساخت و امکانات لازم برای گردشگران داخلی و خارجی است.


دهیار بندامیر گفت:با مرمت این اثرتاریخی و ایجادفضای سبز در جوار آن و نورپردازی پل می توان سرمایه گذاران بخش خصوصی را جذب کرد و از این طریق برای تعداد زیادی از جوانان بیکارمنطقه که به دلیل خشکسالی در حال ترک منطقه هستند اشتغال پایدار ایجاد کرد.


بندامیر با ۱۲۰ متر طول و پنج مترعرض دارای ۱۳ طاق است که آب از سرریز آنها جاری می شد.


ارتفاع سطح پل از بند نزدیک چهار متر و عمق بند از سرریزها تا کف رودخانه در قسمت بیرونی سدّ که به شکل پلّه ای ساخته شده ۱۰ متر است.

منبع: زرقونیا

برچسب ها: روستا ، بند امیر ، گردشگری
نظرات بینندگان