کد خبر: ۱۱۰۳۰۳
تاریخ انتشار: ۱۸:۰۹ - ۰۹ خرداد ۱۳۹۶
مدیرکل امور مالیاتی استان فارس:

تشکیل 51 پرونده مشکوک مالیاتی در فارس/ مودیان تا پایان خردادماه اظهارنامه مالیاتی خود را ارائه دهند

مدیرکل امور مالیاتی استان فارس گفت: فرار مالیاتی وجود دارد اما رقم دقیق آن تا زمان اجرای کامل طرح جامع مالیاتی مشخص نیست.

به گزارش شیرازه، محسن کاویانی در نشست خبری با اشاره به اینکه با اجرای طرح جامع مالیاتی در استان فارس تعداد 51 پرونده مشکوک شناسایی شده است، گفت: اين پرونده‌ها را نمی‌توان مشمول فرار مالياتی دانست اما با توجه به تراكنش‌هاي بانكي احساس ما اين بود كه تراکنش‌ها مشكوك است.

وی ادامه داد: تاكنون 15 پرونده از 51 پرونده به شكل كامل رسيدگي شده است كه در نهايت اطلاعات 3 پرونده با تراكنش‌هاي بانكي همخواني داشت، 2 پرونده مربوط به ساير استان‌ها بود كه به استان مربوطه ارسال شد و در 10 پرونده ديگر نيز موفق به اخذ 8 ميليارد تومان ماليات شديم.

كاوياني تصريح كرد: اجراي طرح جامع مالياتي به معناي اين نيست كه ما به همه حساب‌هاي بانكي دسترسي داشته و آن‌ها را بررسي مي‌كنيم بلكه بعضي تراكنش‌هاي بانكي كه با توجه به شاخص‌هايي، مشكوك باشد بررسي خواهد شد.

تحقق 98درصدی درآمدهای مالیاتی فارس

مدیرکل امور مالیاتی استان فارس با بیان اینکه 92 درصد درآمدهای استان فارس درآمدهای مالیاتی است، اظهار کرد: کل درآمد مالیاتی این استان در سال گذشته دو هزار و 200 میلیارد تومان بوده که 98 درصد یعنی حدود 2 هزار میلیارد تومان آن محقق شد.

وی با بیان اینکه در سال گذشته در بحث مالیات‌های ملی 1200 میلیارد تومان درآمد مستقیم و 800 میلیارد تومان درآمد غیرمستقیم (مالیات بر ارزش افزوده) اخذ شد، افزود: در بحث مالیات استانی نیز 1000 میلیارد تومان مالیات مستقیم و 940 میلیارد تومان مالیات غیرمستقیم دریافت شد.

مدیرکل امور مالیاتی استان فارس با بیان اینکه در دو ماهه نخست امسال نیز 94 درصد سهمیه پیش‌بینی شده درآمد مالیاتی دریافت شده است، گفت: سهیمه پیش‌بینی شده ما برای دو ماهه نخست سال 300 میلیارد تومان بوده که 260 میلیارد تومان از آن محقق شده است.

وی با بیان اینکه تمام ماليات بر ارزش افزوده(ماليات غيرمستقيم) اخذ شده در استان باقي مي‌ماند، خاطرنشان کرد: در سال گذشته 435 میلیارد تومان عوارض شهرداری و دهیاری‌ها با 70 درصد رشد وصول شد که از این مبلغ 200 میلیارد تومان به شهرداری شیراز پرداخت شد و مابقي به ساير شهرداري‌ها و دهياري‌ها پرداخت شده است.

کاویانی با بیان اینکه در دو ماهه نخست امسال نیز 65 میلیارد تومان عوارض دریافت و به شهرداری‌ها و دهیاری‌های تزریق شده است، افزود: 33 میلیارد تومان از این مبلغ به شهرداری شیراز پرداخت شده است.

این مقام مسئول تصريح كرد: بايد از شوراي اسلامي و شهرداري شيراز قدرداني كرد كه تمام پول پرداختي از محل ماليات بر ارزش افزوده سال 95 را در زمينه فعاليت‌هاي عمراني هزينه كرده‌اند؛ اگر پولي به شهرداري‌ها پرداخت شود و در قبال آن كاري انجام نشود، جاي سوال دارد اما در شيراز شاهد برنامه‌ريزي خوب شورا و شهرداري براي هزينه‌كرد درآمدهاي حاصل از عوارض بوديم.

وی با يادآوري اينكه تا تيرماه سال مالي گذشته محسوب مي‌شود، خاطرنشان كرد: براساس قانون از سال 96 نحوه توزيع درآمدهاي ناشي از عوارض ارزش افزوده تغيير مي‌كند كه بعدا شيوه آن را اطلاع‌رساني خواهيم كرد.

شفافیت اقتصادی و عدالت مالیاتی در گرو اجرای طرح جامع مالیاتی

كاوياني با بیان اینکه دستگاه مالیاتی کشور به سمت و سوی الکترونیکی شدن می‌رود و در واقع طرح جامع مالیاتی بزرگ‌ترین طرح الکترونیکی کشور است، گفت: هدف از اجرای این طرح شفافیت اقتصادی و اجرای عدالت مالیاتی در کشور است و اجرای آن سبب افزایش درآمد مالیاتی کشور می‌شود.

مدیرکل امور مالیاتی استان فارس با بیان اینکه در حال حاضر در شهر شیراز یک اداره مالیاتی واقع در بلوار مدرس با استعداد 4 هزار پرونده 100 درصد الكترونيكي شده است، اظهار اميدواري کرد که تا پايان امسال اين تعداد به 4 يا 5 اداره افزايش یابد.

وی با بيان اينكه زیرساخت‌های طرح جامع مالياتي در فارس آماده است اما به دلیل اینکه برخی استان‌ها زیرساخت لازم ایجاد نشده هنوز در كشور رونمايي نشده است، گفت: قانونگذار سه سال برای تکمیل طرح فرصت داده است و قرار بود در فروردین ماه امسال رونمایی شود که با استفاده از اين طرح 80 درصد از ظرفيت نيروي انساني و تجهيزات اداره كل امور مالياتي بر روي حدود 20 درصد از جامعه كه 80 درصد درآمدها را در اختيار دارند، متمركز خواهد شد.

كاوياني تاكيد كرد: در هيچ نقطه‌اي از جهان حتي مترقي‌ترين كشورها عدالت مالياتي به شكل 100 درصد محقق نمي‌شود و 100 درصد كل درآمدهاي مالياتي نيز اخذ نخواهد شد زيرا برخي از فعالان راه‌هاي مختلفي براي فرار مالياتي دارند و از طرفي معافيت‌هاي مالياتي نيز وجود دارد.

این مقام مسئول برخی معافیت‌های مالیاتی را برشمرد و گفت: تمام واحدهای تولیدی در کشور از معافیت 5 ساله برخوردارند و اگر در مناطق محروم باشند، این معافیت به ده سال افزایش پیدا می‌کند. همچنین شرکت‌های دانش‌بنیان نیز تا 15 سال از پرداخت مالیات معاف هستند.

وی گفت: تمام موديان مالياتي براساس تكاليف قانوني موظف به ثبت‌نام در نظام مالياتي و اخذ شماره، صدور فاكتور براي تمام معاملات فروش، اخذ فاكتور براي تمام معاملات خريد، تنظيم اظهارنامه مالياتي در مهلت‌ تعيين شده ساليانه و پرداخت ماليات تعيين شده هستند و باید اطلاعات هویتی، مالی، معاملاتی و انواع قراردادهایی که منعقد می‌کنند را در اختیار ماموران مالیات قرار دهند.

استفاده از کارت بازرگانی دیگران جرم است

كاوياني با اشاره به تغییراتی که در قوانین دریافت مالیات ایجاد شده است، گفت: از ابتدای امسال جرایم مالیاتی نیز به جرم‌های موجود در قانون اضافه شده است، استفاده از کارت بازرگانی دیگران، مخفی کردن فعالیت اقتصادی، انجام معاملات به نام اشخاص دیگر و غیره جرم محسوب می‌شود و مودیان حسب مورد به مجازات‌هايي محكوم خواهد شد.

وی همچنین بر حفظ اطلاعات مودیان تأکید و اظهار کرد: اطلاعات مالی مودیان به هیچ عنوان در اختیار دیگران قرار نمی‌گیرد و تا کنون افشای اطلاعات نداشته‌ایم و اگر ماموران مالیاتی چنین جرمی مرتکب شوند از خدمات دولتی منفصل شده و از شش ماه تا دو سال به حبس محکوم می‌شوند.

مديركل امور مالياتي استان فارس، مبارزه با فرار مالياتي را سياست اصلي اين اداره كل براساس رهنمودهاي مد نظر رئيس سازمان دانست و گفت: در اين راستا در حال رایزنی با اتاق اصناف برای شناسایی فعالان اقتصادی بدون پروانه کسب هستیم.

كاوياني با يادآوري اينكه در سال مالي 95 با توجه به تغييرات قانون، توافقي با اصناف در زمينه ماليات مشاغل انجام نشده است، گفت: براين اساس براي تمام كساني كه حجم معاملات آنها كمتر از 156 ميليون تومان باشد، ماليات مقطوع تعيين مي‌شود.

وی خاطرنشان کرد: از ابتدای امسال طرح واحدیابی مکانیزه انجام می‌شود و اصنافی که تاکنون پرونده مالیاتی نداشتند از طریق سامانه‌ها شناسایی و پرونده مالیاتی برای آنها تشکیل می‌شود.

مدیرکل امور مالیاتی استان فارس اظهار کرد: مودیان حقیقی تا پایان خردادماه و مودیان حقوقی تا پایان تِیرماه فرصت ارائه اظهارنامه مالیاتی دارند.

انتهای پیام/


نظرات بینندگان