کد خبر: ۱۱۰۳۶۷
تاریخ انتشار: ۰۹:۴۶ - ۱۱ خرداد ۱۳۹۶
بسته خبری«ایستگاه»؛

کتاب «سواد رسانه‌ای»؛ بی سواد!/ قبیله‌های فردی، کابوس جامعه ایرانی

شیرازه در نظر دارد با رصد رویدادهای فرهنگی-اجتماعی بسته خبری هفتگی با عنوان«ایستگاه» منتشر نماید.
کتاب «سواد رسانه‌ای»؛ بی سواد!/ قبیله‌های فردی، کابوس جامعه ایرانی
شیرازه؛ در میان رویدادهای مختلف روزانه، خبرهای فرهنگی و اجتماعی نسبت به اخبار اقتصادی و سیاسی کمتر مورد توجه قرار می گیرد. خبرهایی که بعضا می‌تواند عدم آگاهی از آنها آینده مطلوب و یا نامطلوبی برای شما رقم بزند. فرهنگ به عنوان عاملی که به زندگی انسان معنا و جهت می دهد شناخته می شود و مسائل اجتماعی نیز مجموعه ای از تلخی و شیرینی های واقعی جامعه پیرامونی ما است. شیرازه در نظر دارد با رصد رویدادهای فرهنگی-اجتماعی بسته خبری هفتگی با عنوان«ایستگاه» منتشر نماید.

فرهنگی

 کتاب"سواد رسانه‌ای"؛ بی سواد!

سال گذشته درس دینی و قرآن مقطع متوسطه از 10 ساعت به شش ساعت کاهش یافت و کتاب "سواد رسانه‌ای" جایگزین آن شد که درج تصویر خالکوبی شده بدن یک فوتبالیست غربی به نام "بکام"، در این کتاب انتقادات کارشناسان را در پی داشته است. در حالی‌که نمایش علنی خالکوبی در بسیاری از کشورهای غربی ممنوع است اما در کتب درسی کشور ایران نمایش داده می‌شود و این خالکوبی تصویر مستهجن و غیراخلاقی از عریانگری را نمایش می‌دهد.

غفلت از ظرفیت بالای گردشگری مذهبی در کشور

ایران مهد تمدن دنیاست. بیش از هشت هزار مکان متبرک مذهبی و معنوی ظرفیتی است که می‌تواند ایران را به یکی از قطب‌های گردشکری مذاهب در دنیا تبدیل کند. گردشگری مذهبی محدودیت ندارد بلکه می‌توان در کنار آثار تاریخی و فرهنگی ایران زمین آئین‌ها و اماکن مقدس ادیان کشور را به گردشگران خارجی نشان داد و چندین برابر جذب سرمایه‌دار داشت. اما گردشگری مذهبی همچنان مورد غفلت قرار می‌گیرد و بدلیل کم‌توجهی و سرمایه‌گذاری اندک در این حوزه، انتقادات کارشناسان صنعت و گردشگری را به همراه داشته است.

رونمایی از کتاب "کوشک زلزله"

 کتاب "کوشک زلزله" مجموعه خاطرات طنز رزمنده دفاع مقدس "جلیل عابدین" است که این خاطرات از سال 91 تا پایان 95، توسط اکبر صحرایی و مریم شیدا گردآوری و به رشته تحریر درآمده است که در هفته گذشته به مناسبت بزرگداشت روز مقاومت با همکاری معاونت فرهنگی و امور اجتماعی بنیاد شهید و امور ایثارگران فارس رونمایی شد.

اجتماعی

خبرهای ناخوش برای خوش‌نشین‌ها

طبق آمارهای رسمی خواب زمستانی مسکن، افزایش اجاره نشینی و رشد اجاره‌بها را به همراه داشته به طوری که در چهار سال اخیر اجاره‌بها مسکن 59 درصد با افزایش قیمت همراه بوده است. آخرین گزارش بانک مرکزی از تحولات بازار مسکن در اردیبهشت 96 نشان می‌دهد شاخص کرایه مسکن اجاره‌ای در کل مناطق شهری کشور حدود 10 درصد نسبت به ماه مشابه سال گذشته رشد داشته و این در حالی است که هنوز فصل جابه‌جایی آغاز نشده و سهم هزینه مسکن در محاسبه شاخص تورم 28/4 درصد است. نکته قابل تامل در این باره این است که؛ سودهای بانکی و البته اوضاع نابسامان اقتصادی دلیل رشد بی‌منطق اجاره‌بهاست.

قبیله‌های فردی، کابوس جامعه ایرانی

در دنیای مدرن شهروندان از گروه های اجتماعی سنتی جدا و با گروه‌های مجازی پیوند برقرار می‌کند. مردم از قبیله‌های چند صد نفره گذر و به جمع‌های چند ده نفره خانوادگی کوچ کرد‌ه‌اند. همچنین با گسترش شهرنشینی در دهه‌های اخیر شمار اعضای خانواده‌های ایرانی کاهش یافته و سه نفره شده است. آخرین سرشماری‌ها نشان می‌دهد خانه‌های مجردی و تک نفره در ایران در حال افزایش است و باید به این رقم جوانان مجردی که به دلیل مشکل اشتغال و مسکن شرایط ازدواج نداشته و زندگی مجردی را برای خود انتخاب کرده‌اند، اضاف نمود. به نظر کارشناسان؛ گرایش به تک زیستی بیش از آنکه محصول مشکلات اقتصادی و اجتماعی باشد نتیجه رنگ باختن حس مسئولیت‌پذیری در برابر دیگری جز خود است.

با سواد شدن زنان زندانی در شیراز

 با توجه به تجربه موفق سال 95 و برگزاری کلاس سوادآموزی در بند زندان مردان در شیراز ، در بند نسوان نیز کلاس سوادآموزی برای بانوان بی سواد و کم سواد  برگزار می گردد. کتاب‌های سوادآموزی ویژه زندانیان توسط سازمان مرکزی نهضت سوادآموزی تهیه و ارسال شده است و افرادی که بتوانند دوره سوادآموزی را با موفقیت طی کنند خدمات ویژه‌ای از سوی مسئولین زندان به آنان ارائه خواهد شد.

نظرات بینندگان